ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

«وقتی نیچه گریست»

اگر قرار بود به بچه خودم در جوانی بابت خواندن یک کتاب پول بدهم تا تشویق شود به مطالعه و یادگیری، اول می‌گشتم ببینم گزینه «هرگز» وجود دارد یا نه و بعد اگر به فرض محال مجبور بودم، آنوقت با نهایت نا خشنودی یکی از کتابهای پیشنهادی‌ام می‌توانست «وقتی نیچه گریست» باشد. البته اگر بچه خودم را صاحب قوه تشخیص سره از ناسره و توان انتقاد می‌دیدم. (که صد البته آنوقت دیگر لازم نبود بابت تشویقش به مطالعه پول بدهم! خودش مثل آدم می‌رفت سر وقت کتاب که پس قضیه کنسل می‌شود)

مدت‌ها بود که به اکثر نویسنده‌ها خیانت می‌کردم و هر کتابی که دستم می‌گرفتم را وسط راه رها می‌کردم. با «وقتی نیچه گریست» هم همین کار را کردم. صد صفحه از اول کتاب را خواندم و گذاشتمش در فهرست بلاتکلیف‌ها. چند وقت پیش زمانی که فهرست بلاتکلیف‌ها بزرگ شد و قدرت گرفت بر علیه من شورید و گفت بیا تکلیف ما را روشن کن. آنوقت در اوج بی حوصلگی و درماندگی رفتم سر وقت همین کتاب مذکور تا رفع تکلیف کنم. ولی هر صفحه که خواندم و جلو رفتم فهمیدم چه کتاب خوبی را داشتم دستی دستی رها می‌کردم و حتا فکر کردم نکند بقیهٔ کتابهایی که نخواندم هم به همین خوبی باشد و اینطور بود که بدون اینکه به من پول بدهند به فکر تکمیل خواندن بقیه لیست بلاتکلیفهایم افتادم.
«وقتی نیچه گریست» یک کتابِ داستانی ست در حوزه تخصصی رواندرمانی، «آروین د. یالوم» نویسندهٔ کتاب، دو شخصیتِ بزرگ از دو گرایش فلسفه و طب را در تاریخ انتخاب کرده و در یک فضای خیالی به مصاف هم کشانده؛ "نیچه" فیلسوف شهیر غرب و دکتر "یوزف برویر" پزشکی موفق و پیشتاز که استاد فروید بوده و خودش در علم پزشکی پیشتاز. (اگر کتاب را خواندید حتماً به مدخل یوزف برویر و نیچه در ویکی پدیا سر بزنید تا دقیق‌تر بشناسیدشان)
این دو، با چاشنی یک روایت عشقی که همیشه در عالم داستان موفق عمل می‌کند و بهترین کاتالیزگر محسوب می‌شود، در مسیر یکدیگر قرار می‌گیرند و وقتی داستان پاگرفت و شما را مجذوب سرانجامش کرد دیگر شمایید و مهارت باورنکردنی و استادانهٔ نویسنده در بیان انواع معارف فلسفی و پزشکی و رواندرمانی. می‌توانید قلم بردارید و صفحه به صفحه زیر جملاتی که اسیرتان می‌کند خط بکشید و به فکر وادار شوید و از همه جالبتر اینکه با یک روش بنیادیِ درمانِ نا آرامی‌های روان آشنا می‌شوید.
اینکه نویسنده خودش یک پزشک است و از طرفی در فلسفه نیز دستی بر آتش دارد محصول نهایی کار او را بسیار خواندنی کرده و درست مثل این می‌ماند که داروی تلخی را در لفافی از شکلات به آدم بخورانند. خدمتی که یک متخصصِ صاحب قلم با نوشتن داستان به یک رشتهٔ تخصصی می‌کند، بیشتر از خدمت دانشمندان آن رشته نباشد کمتر هم نیست.
البته خواننده این کتاب هم باید شرایط خواندن را داشته باشد، مبانی فلسفی و اعتقادی‌ای که از زبان نیچه بیان می‌شود بسیار زاویه دارد با آنچه ما به عنوان یک خدا باور به آن معتقدیم. جملاتی نظیر «خدا مرده» و «ترسوها پشت ایمانشان مخفی می‌شوند» و هزار و یک جمله دیگر که از عقاید نیچه بوده و در ظاهر خیلی زیبا، تأثیر گذار و پر رنگ و لعاب بیان شده، نیاز به یک مخاطبِ راسخ در ایمان و تیز بین دارد تا از نیشش عبور کند و نوشش را استخراج کند.
کتاب را نشر قطره منتشر کرده و از بین چهار ترجمه‌ای که داشته ترجمهٔ سپیده حبیب را برگزیده که انصافاً روان و گویا هم بود و قیمت پشت جلد آن هفتاد و چهار هزار تومان است، چیزی کمتر از قیمت یک جلسه رواندرمانی!

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه