ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سخنان منتشر نشده سردار سلیمانی:

حزب‌ا... می‌تواند ارتش اسرائیل را دفن کند /خاخام‌ها با گریه از غزه رفتند

سردار سلیمانی گفت: یکی از غصه‌های اصلی ما این است که مالک‌های جنگ ما شناخته نشد؛ کسانی مثل حسین خرازی را. ما نتوانستیم صیاد شیرازی و آبشناسان را بشناسانیم. این‌ها جویبارهای جبهه‌های ما بودند.

به گزارش اترک، ۲۱ خرداد ماه سال ۹۰ در جلسه‌ای با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت و برخی فرماندهان سال‌های دفاع مقدس در مسجد ولیعصر (عج) تهران، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان سخنانی در خصوص موضوعات مختلف ازجمله سال‌های دفاع مقدس، وضعیت جبهه مقاومت در آن ایام و مسئله بیداری اسلامی که در آن تاریخ چیزی در حدود ۵ ماه از آغاز آن می‌گذشت پرداخت.
بخشی از متن این سخنرانی به نقل از تسنیم به شرح زیر است:
به طور طبیعی وقتی ما بچه‌های جنگ همدیگر را می‌بینیم، باید برویم در یک حال و هوای دیگری و اگر این اتفاق نیفتد، معلوم می‌شود که ما تاثیری بر همدیگر نداریم.
ما چه بخواهیم چه نخواهیم، در راهِ رفتن هستیم. خیلی از دوستان ما رفته‌اند. آن‌هایی که شهید شده‌اند با افتخار رفتند و آنهایی هم که توانستند آن روح شهادت را به عنوان شهید زنده در خودشان حفظ کنند و بعد رفتند هم با افتخار رفتند. ما هم هر یک با وضعیتی خواهیم رفت و این راهی است که بازگشت ندارد و همه ما در مسیر آن قرار خواهیم گرفت.
حال سؤال این است که اگر از ما بپرسند که در ابتدای ورود به آن دنیا چه می‌خواهی ببینی، یقیناً اگر آدم بخواهد با معرفت جواب دهد، دوست دارد دوستان شهیدش را ببیند. حسن باقری، همت، خرازی، کاظمی!
هرکدام از ما رفقای زیادی داریم که دوست داریم آنها را ببینیم. باید بزرگترین سرمایه ما غم دوستانمان باشد. اگر کسی به معنای حقیقی معرفت داشته باشد، مثل کسی که دائم عزادار است، باید این غم را در درون خودش حفظ کند.
واقعیات جنگ بخوبی تفسیر نمی‌شود
امروز مسئله جنگ در سطوح مختلف و با عبارات گوناگون مطرح می‌شود. بخشی از جنگ در قالب کمدی و برای خنده ارائه می‌شود و بخشی نیز به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود ولی حقیقت جنگ و آن چیزی که واقعیت جنگ است، خوب تفسیر نمی‌شود. یا ما خودمان خوب آن حقیقت را حس نکردیم که بتوانیم خوب منعکس کنیم، یا اینکه در بیان آن توجه جدی صورت نمی‌گیرد.
اگر یک حادثه‌ای بتواند در یک زمان کوتاه یک جامعه را مثل یک انقلاب در ابعاد فرهنگی دگرگون کند و این دگرگونی هم عمیق باشد، باید بگوییم هیچ چیزی به اندازه دفاع مقدس نتوانست جامعه ما را دگرگون کند. آن وجهی که معارف اساسی شیعه را در جامعه ما به شکل وسیعی منتشر کرد، جنگ بود.
امام (ره) پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ فرمودند «ما انقلاب‌مان را صادر کردیم». خب وقتی امام (ره) این حرف را فرمودند، اتفاق ویژه‌ای نیفتاده بود.
به نظر بنده آن چیزی که به عنوان یک الگوی مجسم به دنیا عرضه شد و بعداً تاثیرات خود را در دنیا گذاشت و اسم آن را می‌توان صدور انقلاب گذاشت، جنگ بود.
جنگ پایه اساسی صدور انقلاب ماست. شاید هیچ چیز به اندازه جنگ در تحول داخلی کشور ما در ابعاد فرهنگی (حتی بیش از خود انقلاب) نقش نداشت. تأثیر آن یک تأثیر اساسی و زیربنایی است.
آزادی خرمشهر در سال ۶۱، بعدها تولدهایی داشت که آن زاد و ولدها اسمش صدور انقلاب نام گرفت.
یکی از غصه‌های ما ناشناس ماندن «مالک» های جنگ است
واقعاً یکی از افتخارات عمر ما این است که امام (ره) را درک کردیم و امام (ره) بالاترین افتخار عمر ماست و من فکر نمی‌کنم در تمام جامعه ما کسی امام شناس‌تر از مقام معظم رهبری باشد و مصمم‌تر به پیروی از راه و خط امام (ره).
ایشان یک جمله نادر دارند که می‌فرمایند: «امام خمینی (ره) بعد از معصومین بی‌نظیر است». خب ما بعد از معصومین خیلی انسان‌های بزرگی داشتیم. خیلی از صحابه و امامزاده‌های بزرگ هستند. انسان‌هایی مثل مالک اشتر که البته واقعاً باید گفت یکی از غصه‌های اصلی ما این است که مالک‌های جنگ ما شناخته نشد و ما نتوانستیم آنها را بشناسانیم. کسانی مثل حسین خرازی را. اسم او به عنوان فرمانده لشکر هست ولی آنها چشمه بودند و هرچه جوشید، از اینجا جوشید.
ما نتوانستیم صیاد شیرازی و آبشناسان را بشناسانیم. این‌ها جویبارهای جبهه‌های ما بودند.
 امام (ره) در جنگ، اصالت را به دین داد
امام (ره) وقتی بنی‌صدر را کنار زد، چند پایه اصلی را بر جنگ ما حاکم کرد و دلایل اصلی این پاکی و منزه بودن و معصومیت جنگ همین پایه‌هاست.
امام (ره) در جنگ اصالت را به دین داد. در طول جنگ هیچکس مدعی و چشم انتظار تشویق یا ترفیع نبود. امام این را از جامعه جنگ گرفت تا جنگ پاک بماند. لذا امام بعد از فتح خرمشهر به کسی درجه نداد و فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. یعنی اصالت را به دین داد.
امام (ره) خدامحوری را در جنگ حاکم کرد. وقتی در عملیات بدر دچار مشکل شده و در جزیره شمالی جمع شدیم و وقتی آقایان رضایی و صیاد خدمت امام (ره) رفتند و آن پیام را آوردند، قبل از آن، در سنگر یک جوششی بود برای یقه گرفتن به خاطر حادثه بدر. امام (ره) فرمودند که «به من گزارش داده شده که برخی ناراحت هستند. می‌خواستم بگویم که هیچ جای نگرانی نیست. ما که از ائمه (ع) بالاتر نیستیم. آن‌ها هم بعضی اوقات در ظاهر موفق نبودند. هم امیرالمؤمنین (ع)، هم امام حسن (ع) و هم امام حسین (ع). ما که نسبت به مقام اینها چیزی نیستیم. عمده مشیت خداوند است که هرچه خدا بخواهد مثل عسل شیرین است. باید با آغوش باز پذیرای هرچه او می‌خواهد باشیم. از هیچ چیز نگران نباشید. محکم باشید. از هم اکنون به فکر عملیات بعد. مطمئن باشید پیروز هستید. امروز هم پیروز هستید. اگر برای رضای خدا باشید شکست نمی‌خورید.»
تمام روح حاکم بر بیان امام (ره)، «خدا» بود و این باعث شد آن فضای یکپارچه معنوی که بالاتر از مطاف دور خانه خداست، شکل بگیرد. روح توکل، وحدت و اعتماد به نفس، ارکانی بود که منجر به جاویدان شدن جنگ شد.
من یک بار در بندرعباس برای سخنرانی رفتم. چندتا دختر دانشجو به من نامه نوشتند -دخترهایی که نه خانواده بچه‌های جنگ بودند و نه خانواده شهدا- این‌ها نوشته بودند که ما ۴ تا دوست هستیم که هرکداممان برای خودمان یک فامیلی انتخاب کردیم. من همت هستم. آن دوستم زین‌الدین است. آن یکی خرازی و دیگری هم کاظمی.
بعد از دفاع مقدس، حوادث خارق العاده‌ای در جهان اسلام افتاد
امروز برخی می‌پرسند آیا این حوادثی که در جهان رخ داده، متأثر از انقلاب ماست؟ آیا اسلامی است یا نه، چیز دیگری است.
خیلی‌ها معتقدند اینها پدیده‌های اجتماعی هستند که به دلیل فساد در کشورها به وجود آمده و آمریکا تنها سر چاه این اعتراضات را برداشته و خودش آن را هدایت می‌کند. یکی را می‌برد، یکی دیگر را می‌آورد. استدلال و منطقی هم برای آن دارند. اما من معتقدم این نیست. نه من، خیلی‌ها و مهمترین فرد مقام معظم رهبری است که بارها این را فرموده‌اند که «چه کسی قبول کند یا نکند، این حوادث متأثر از انقلاب اسلامی است.»
خب ما بعد از جنگ‌مان حوادثی داشتیم که در عالم اسلامی خارق‌العاده و در نوع خودشان متحیرکننده بودند. این حوادث در جمع‌بندی‌های مادی، غیر قابل شدن بود.
آیا کسی می‌تواند این را انکار کند که حزب‌ا... لبنان متأثر از انقلاب ماست؟ و یا اینکه حزب‌ا... پایه اصلی‌اش متأثر از جنگ ماست؟ ما بزرگترین شهید یا زنده یاد حاج احمد متوسلیان را در راه تأسیس حزب ا... دادیم.
اگر قبول داریم که حزب‌ا... متأثر از انقلاب و دفاع مقدس بود، باید ببینیم عمل حزب‌ا... در جهان عرب به عنوان یک سازمان عربی چه تاثیری داشته؟
حزب‌ا... در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را شکست داد. همان زمان خیلی‌ها شبهه کردند که آیا اسرائیل فرار کرد یا نکرد؟
این شبهه به وجود آمد که آیا این پیروزی در اثر عمل حزب‌ا... بود یا اسرائیل خسته شد و خودش رها کرد و رفت؟ اما جنگ ۳۳ روزه دیگر این شبهات را باقی نگذاشت.
در جنگ ۶ روزه، سه ارتش کشورهای مهم و ثروتمند عربی در ۶ روز مقابل اسرائیل شکست خوردند. در جنگ ۳۳ روزه دیگر اسرائیل، اسرائیل ۱۹۶۷ نبود؛ اسرائیل سال ۲۰۰۶ بود که یک لشکر آن برابری می‌کرد با توانمندی ارتش اسرائیل در جنگ ۶ روزه.
در این جنگ، ۳۳ روز دنیا بر طبل رسانه‌ها می‌کوبید. رسانه‌هایی که امروز قدرت زیادی دارند و خدا خواست این طبل زدن‌ها در دنیا بوجود بیاید.
این جنگ (جنگ ۳۳ روزه) مثل جنگ ۶ روزه نبود که چیزی مخفی بماند. نقش رسانه‌ها در این جنگ‌ها آنقدر زیاد است که از نقش دولت‌ها هم بیشتر است.
امروز نقش یک تلویزیون بعضاً از نقش یک حکومت بیشتر است در ایجاد جنگ روانی و موضوعات دیگر؛ چه در جهت تقویت و چه تضعیف.
امروز وضعیت فرق کرده. خبرنگاران در لابلای این تانک‌ها می‌لولند و راه می‌روند و خبر منتشر می‌کنند و وقایع را نشان می‌دهند.
همه دنیا امکانات خود را بسیج کرده بود تا پیروزی اسرائیل را جشن بگیرد و از دست حزب‌ا... خلاص شود، اما حزب‌ا... پیروز شد و پیروز صددرصد نظامی هم شد.
خود فرماندهان اسرائیلی اعتراف کردند که حزب‌ا... در این جنگ مثل یک زلزله ۹ ریشتری اسرائیل را الک کرد.
موشک‌های حزب ا... ساختمان‌های اسرائیل را با دقت می‌زند
وقتی اولمرت نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ مناقشات اعراب و اسرائیل، همه یا اغلب کشورهای عربی اسرائیل را در جنگ علیه یک سازمان عربی حمایت کردند، این حرف تاریخی و بی‌نظیری بود.
امروز رشد مقاومت مثل دیروز نیست که سید حسن نصرا... انکار کند و بگوید که من موشک ندارم. بر عکس خودش اعلام می‌کند که من موشک‌هایی دارم که می‌توانم ساختمان‌های شما را با دقت بزنم. می‌گوید اگر ۶ لشکر شما بیاید من دفنش می‌کنم.
این خیلی اعتماد به نفس می‌خواهد که یک سازمانی بیاید و چنین حرفی را بزند. چرا حزب‌ا... چنین اعتماد به نفسی دارد؟ چون از مرحله تهدید و تأثیر از تهدید عبور کرده و نه تنها به مرحله بازدارندگی بلکه به مرحله تهدید دشمن رسیده است.
این حوادث و این همه پیروزی از جانب یک سازمان عربی که ریاست آن را یک روحانی برعهده دارد، آیا می‌تواند بر مصر، اردن و دیگر کشورهای عربی تاثیرگذار نباشد؟
در جنگ 22 روزه، خاخام‌های یهودی با گریه از غزه عقب رفتند
یا آنچه در فلسطین رخ داد. این حوادث به صورت تسلسلی بر هم تأثیر گذارند. وقتی سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و اسرائیل از جنوب لبنان فرار کرد، حادثه بعدی، عقب‌نشینی از غزه بود. به طوری که خاخام‌های یهودی با گریه از غزه عقب‌نشینی کردند. پس ثمره عقب‌نشینی از لبنان، عقب‌نشینی از غزه شد و ثمره پایداری در جنگ ۳۳ روزه پیروزی دیگری در داخل غزه و در جنگ ۲۲ روزه بود.
این اتفاق‌ها در کنار مرزهای مصر افتاد.
جوانان تونسی حرف عجیبی زدند و گفتند ما وقتی شنیدیم که سید حسن نصرا... می‌گوید ما ۶ لشکر اسرائیل را دفن می‌کنیم، گفتیم پس ما می‌توانیم پلیس بن علی را شکست دهیم. این باور به وجود آمد. دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با نام اسلام بر این بیداری اسلامی تأثیر گذاشت و من بعید می‌دانم که امروز حادثه مهمی در دنیا بیفتد یا اتفاق افتاده باشد که به نوعی متأثر از جنگ ما نباشد. چرا می‌خواهیم این را انکار کنیم؟ این ثروت انقلاب اسلامی است. مال انقلاب اسلامی و خون شهدای ماست. حتی بر فرض اینکه مصری‌ها آن را قبول نکنند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه