ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

‌اعلام آمادگی ایران برای استقرار صلح در اوکراین

گروه سیاسی: با آغاز جنگ در اوکراین و تجاوز ارتش کرملین به خاک این کشور، بحث در مورد اهداف و مقاصد ولادیمیر پوتین در مورد به راه انداختن چنین جنگ فاجعه‌باری مورد توجه تحلیل‌گران قرار داشته است. جان میرشایمر، نظریه پرداز روابط بین الملل و بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی، با انتشار یادداشتی در مجله نشنال اینترست با عنوان «علل و پیامدهای بحران اوکراین» به نقد دیدگاه غالب نزد تحلیل‌گران در این زمینه پرداخته است. اکوایران این مقاله را در چهار بخش ترجمه کرده که پیش از این بخش اول آن با عنوان «اهداف واقعی پوتین در اوکراین» و بخش دوم آن با عنوان «چگونه پوتین به رهبری امپریالیست مبدل شد؟» منتشر و در ادامه بخش سوم آن منتشر می‌شود:

ریشه اصلی این بحران، تلاش آمریکا برای تبدیل اوکراین به سنگر غرب در مرزهای روسیه است. این استراتژی سه جنبه دارد: ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا، تبدیل اوکراین به یک لیبرال دموکراسی طرفدار غرب، و از همه مهمتر، الحاق اوکراین به ناتو. این استراتژی در اجلاس سالانه ناتو در بخارست در آوریل 2008، زمانی که ائتلاف اعلام کرد که اوکراین و گرجستان «به عضویت ائتلاف در خواهند آمد»، به اجرا گذاشته شد.

رهبران روسیه بلافاصله واکنش تندی نشان دادند و به صراحت گفتند که این تصمیم را یک تهدید وجودی می‌دانستند و به هیچ یک از این کشورها اجازه نمی دهند به ناتو بپیوندند. به گفته یک روزنامه نگار معتبر روسی، پوتین «به خشم آمد» و هشدار داد که «اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، بدون کریمه و مناطق شرقی این کار را انجام خواهد داد و به سادگی از بین خواهد رفت».

حال ائتلاف ناتو علیه روسیه به یک رویکرد جدی تبدیل شده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خطاب به خبرنگاران بیان داشت: "چین به طور قابل توجهی در حال تقویت نیروهای نظامی خود از جمله در زمینه سلاح های هسته ای، قلدری برای همسایگانش و تهدید تایوان است."

استولتنبرگ خاطر نشان کرد: "ما باید به ایستادن در کنار شرکای خود برای حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین ادامه دهیم."

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت که ناتو همکاری با شرکایش در حوزه هند- اقیانوسیه از جمله ژاپن را در زمینه امنیت دریایی، دفاع سایبری و سایر زمینه ها افزایش خواهد داد.

 

او همچنین بیان کرد: ما به هیچ عنوان قصد درگیری مستقیم با روسیه را نداریم و در واقع برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌کنیم.

دبیرکل ناتو افزود: اگر جنگ اوکراین به یک جنگ تمام‌ عیار بین روسیه و ناتو تبدیل شود، شاهد خسارات جبران ناپذیری در منطقه خواهیم بود که هم اکنون در اوکراین نمونه اش را مشاهده می‌کنیم.

استولتنبرگ همچنین خاطرنشان کرد که ناتو دو وظیفه دارد: حمایت از اوکراین و جلوگیری از سرایت درگیری به خارج از اوکراین. وی تاکید کرد: هدف اصلی ناتو جلوگیری از تنش‌ در منطقه است و به خاطر همین درگیر هیچ جنگی نخواهد شد.

ینس استولتنبرگ همچنین بر "حمایت مستمر از اوکراین" تاکید کرد و از مسکو خواست که "نیروهایش را از این کشور خارج کند و به جنگ پایان دهد."

دبیرکل ناتو در عین حال از اعضای ائتلاف خواست تا هزینه‌های دفاعی خود را در راستای توسعه ابزارهای نظامی، توانمندی ها و آموزشها و حمایت از بودجه ائتلاف افزایش دهند.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران ناتو در مادرید گفت: ما از رهبران ائتلاف خواستیم هزینه های دفاعی را از جمله در زمینه توسعه ابزارهای نظامی، قابلیت ها و آموزش ها و با هدف حمایت از بودجه ائتلاف افزایش دهند. سرمایه‌گذاری نظامی در پرتو جهانی در حال تغییر و خطرناک‌تر و ظهور جنگ‌ها در اروپا که  درد و رنجهای روزانه را افزایش می‌دهد، ضروری است.

ینس استولتنبرگ در پایان این نشست بیان داشت که کشورهای عضو ناتو مشخصا به موضوع "پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه و چین در جناح جنوبی ائتلاف" پرداخته اند.

اسپانیا در این اجلاس متعهد شد کشورهای ناتو را از تهدیدات حوزه جناح جنوبی ناتو آگاه کند و از تصمیم این پیمان برای توجه به این موضوع استقبال کرد.

ینس استولتنبرگ، متعهد به حمایت بیشتر ناتو از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه همچنان که این ائتلاف به دنبال رقابت و مقابله با نفوذ فزاینده روسیه و چین در این حوزه ها است شد.

 

او گفت که رهبران این ائتلاف در نشست مادرید درباره اینکه "چگونه روسیه و چین به دنبال منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی در سراسر مناطق همسایه در جنوب ما هستند" بحث کردند.

استولتنبرگ افزود: مسکو و پکن هر دو از اهرم های اقتصادی، اجبار و رویکردهای ترکیبی برای پیشبرد منافع خود در این منطقه استفاده می کنند.

او عنوان کرد: "بنابراین امروز، ما در مورد چگونگی رسیدگی به این چالش رو به رشد، از جمله با حمایت بیشتر از آن شرکا در منطقه بحث کردیم."

 در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه در صحبت خطاب به گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه بلاروسی تاکید کرد: صحبت از ناتو به عنوان یک ائتلاف دفاعی مضحک است، طرح چنین ادعای چرندی حتی "شرم آور" است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که اخیرا نماینده کاخ سفید بار دیگر تکرار کرد که روسیه نباید از ناتو بترسد و هیچکس نباید از ناتو بترسد چون ناتو یک ائتلاف دفاعی است.

به گفته لاوروف، با پایان یافتن موجودیت پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، معنای وجودی نیز ناتو ناپدید شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در اظهاراتی در پی گفتگو با ولادیمیر ماکی، همتای بلاروسی خود در مینسک در ۳۰ ژوئن گفت که آمریکا با استفاده از تحریم‌ها نه فقط به دنبال تضعیف بلاروس و روسیه بلکه همچنین به دنبال تضعیف اتحادیه اروپا است.

سرگئی لاوروف همچنین در پی دیدارش با همتای بلاروسی اش با این پرسش مواجه شد که از نظر وی آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه بلاروس و روسیه و امتناع از واردات کالا از این کشورها چه هدفی را دنبال می کنند؟

وی گفت: انگیزه این حرکت آشکار است و بیش از یک بار به طور علنی بیان شده است: آنها انتظار دارند که همه کشور های دیگر از اراده آنها اطاعت بی قید و شرط کنند که این منعکس کننده منافع خودخواهانه آنها و در درجه اول منافع آمریکا است. همانطور که  بیش از یک بار دیده‌ایم اروپای مدرن که اتحادیه اروپا آن را نمایندگی می کند در حال از دست دادن استقلالش یا آنچه از آن باقی مانده، و کاملاً تابع اراده آمریکا از جمله در زمینه تحریم های اقتصادی، واردات مربوط به روسیه و اخلال در زنجیره هایی لجستیک و مالیکه برای چندین دهه ایجاد شده اند، است.

وزیر امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد: اگر تحریم‌ها علیه روسیه و بلاروس را دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آمریکا معافیتهایی برای خودش قائل شده و با احتیاط نسبت به زمینه‌هایی که ممکن است اقتصادش را تحت تأثیر قرار دهد، اقدام میکند. آمریکا از چنین فعالیت هایی تأثیر منفی احساس می کند، اما اروپا آسیب بسیار بیشتری می بیند. هدف این کار نه تنها تضعیف و مجازات کشورهای ما، بلکه همچنین تضعیف اتحادیه اروپا است.

از سوی دیگر لاوروف گفت "پرده آهنین" جدیدی بین روسیه و غرب در حال ایجاد شدن است.

لاوروف خاطر نشان کرد: "این اتفاق عملاً در حال حاضر افتاده است. بگذارید آنها فقط با احتیاط رفتار کنند.

در این میان با توجه به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، وزیر امور خارجه سابق آمریکا سه سناریوی احتمالی برای جنگ اوکراین ارائه داد.

هنری کیسینجری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با مجله انگلیسی «اسپکتیتور» گفت: اگر روسیه تا همینجا که پیش آمده متوقف شود، ۲۰ در صد از خاک اوکراین را گرفته است، یعنی مناطق صنعتی و بخش اساسی کشاورزی و بخشی از قلمرو این کشور در ساحل دریای سیاه.

وی افزود: نقش ناتو (در این صورت) از اهمیت سابق برخوردار نخواهد بود.

کیسینجر گفت که دومین سنارو عقب راندن روسیه از مناطقی است که در عملیات‌های نظامی خود به دست آورده، از جمله شبه‌جزیره کریمه که در ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد.

به گفته کیسینجر، اگر اقدامات نظامی ادامه یابد، احتمال «جنگ مستقیم میان روسیه و غرب» افزایش می‌یابد.

سناریوی سوم کیسینجر بازگشت به مرزهای پیش از آغاز حمله در ۲۴ فوریه است. او گفت، در این صورت، اوکراین مجددا تسلیح شده و همکاری‌هایش با ناتو نزدیک‌تر می‌شود، حتی شاید روزی عضو ناتو شود.

این دیپلمات بازنشسته آمریکایی افزود، این سناریو نیازمند آن است که مناقشه برای مدت مشخصی متوقف شود.

از سوی دیگر منوچهر مرادی، سفیر کشورمان در اوکراین در توییتی نوشت: مخالفت با جنگ اوکراین و ضرورت پایان هرچه سریع تر آن از مسیر دیپلماسی، از اولویت های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.

در چهارمین گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و اوکراین از فوریه ۲۰۲۲، دکتر امیرعبداللهیان ضمن تاکید مجدد بر این موضع اصولی، ‌بر آمادگی کشورمان برای هرگونه مساعدت به استقرار صلح و آرامش در اوکراین تاکید کرد.

این موضع از سوی دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین مورد تقدیر قرار گرفت و او آمادگی اوکراین برای گسترش همه جانبه روابط را اعلام کرد.

به گزارش اترک، منطق پوتین باید برای آمریکایی‌هایی، که مدت‌هاست به دکترین مونرو متعهد بوده‌اند، کاملاً منطقی باشد. این دکترین تصریح می‌کند که هیچ قدرت بزرگ دوری اجازه ندارد هیچ یک از نیروهای نظامی خود را در نیمکره غربی مستقر کند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه