ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

معادله ساده برجام

گروه اقتصادی: از ابتدای هفته گذشته، قیمت دلار از قله قیمتی خود پایین آمد و به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسید. دلار هرات اما ریزش بیشتر را تجربه کرد و حتی به کانال میانی ۲۸ هزار تومان هم رسید. اما دو خبر روند بازار ارز را تغییر داد. اول بیانیه گروه هفت علیه برنامه هسته‌ای ایران و دوم پایان مذاکرات دوحه. آن هم در شرایطی که مقامات اروپایی این مذاکرات را چندان امیدوارکننده توصیف نکردند. همین خبر کافی بود تا پنجشنبه ۹ تیرماه، روند بازار صعودی شود و قیمت دلار به هفته گذشته برگردد. درست قبل از مطرح شدن مذاکرات برجام.

ابتدا دلار هرات روند صعودی خود را آغاز کرد و بعد دلار در بازار تهران افزایش قیمت پیدا کرد. با مطرح شدن مذاکرات هسته‌ای در دوحه این امیدواری ایجاد شده بود که ترمز دلار کشیده شود و حتی برخی از کارشناسان امیدوار بودند بازار، رنگ دلار ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی را به خود ببیند.

آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای تنها خبری بود که توانست ترمز بازار را بکشد و حالا که مذاکرات بی‌نتیجه مانده، بسیاری نگران ادامه مسیر دلار هستند. البته مقامات ایرانی و اروپایی حاضر در مذاکره اعلام کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه پیدا می‌کند. خبری که امیدواری به ادامه مذاکرات را تشدید می‌کند اما ضمانتی وجود ندارد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

پنجشنبه بود که سازمان ملل از ایران و آمریکا خواست به برجام برگردند و از آمریکا خواست تحریم‌های علیه ایران را متوقف کند. اما مساله مهم این است که این اخبار نمی‌تواند بر روند قیمت دلار در بازار تاثیری بگذارد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد حتی در اواسط هفته گذشته که مساله مذاکرات هسته‌ای داغ بود، تقاضای خرید دلار در بازار بالا بود. اقدامی که نشان می‌داد مردم خبر مذاکرات را فرصت مناسبی برای خرید دیده‌اند و همچنان منتظر افزایش قیمت دلار هستند.

از طرفی معامله‌گران حرفه‌ای، خریدار دلار بودند اما به سختی و با اکراه دلارهای ۳۰ هزار تومانی خود را به مردم می‌فروختند. اقدامی که به گفته تحلیلگران،‌ نشان از این داشت که بازار مذاکرات برجام را جدی نگرفته و همچنان میل به افزایش دارد.

همزمان با نوسانات قیمت در بازار، رئیس کل بانک مرکزی دوباره تاکید کرد منابع ارزی بانک مرکزی بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان در زمینه قیمت توافقی فروش ارز قدم‌های خوبی برداشته‌اند. این چهارمین مرتبه طی دو ماه گذشته است که علی صالح‌آبادی بر وجود ذخایر ارزی بانک مرکزی تاکید می‌کند. به نظر می‌رسد که صالح‌آبادی امیدوار است با این سخنان مسیر بازار را تغییر دهد.

برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: درحال حاضر جدا از ارزش ذاتی، قیمت دلار بیشتر از اخبار مثبت و منفی برجام متاثر است. شاهد هستیم که از چند روز قبل مذاکرات برجام تقریبا به نقطه‌ای رسید که طرفین آن را ترک کردند و دلار روندی صعودی گرفت. این ارز از محدوده ۲۷ هزار تومان رشد کرد و حتی سقف خود در سال قبل را شکست.

او ادامه داد: سپس با سیگنال‌های مثبتی که طرفین درخصوص احیای مذاکرات دادند این روند صعودی ضعیف شد.

این کارشناس درمورد پیش‌بینی خود از آینده دلار گفت: برای هفته آینده نیز دلار منتظر اخباری است که از این مذاکرات مخابره شود. اگر اخبار مثبتی وجود داشته باشد دلار به کانال‌های پایین‌تر قبلی می‌رسد، ولی اگر اخبار حاکی از آن نباشد که طرفین به توافق نزدیک هستند حتی می‌توان کانال‌های بالاتری را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد.

مسعود دانشمند دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: قیمت ارز به دلیل عدم اعلام نتیجه مذاکرات هیجانی تعیین می‌شود به طوری که این روز‌ها دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفته، اما متأسفانه با این نوع سیاست گذاری نان مردم را به قیمت دلار گره زده اند.

وی ادامه داد: نوسان قیمت دلار در بازار به دلیل هیجان‌های کاذب همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه شاخص خالص قدرت خرید، تعیین کننده قیمت ارز درکشور است؛ گفت: به عنوان مثال قیمت یک سبد از کالا‌های مصرفی یک خانوار در تهران قیمت گذاری و ارزیابی واز سوی دیگر کالا‌های همین سبدخانوار در پاریس تعیین قیمت می‌شود که در مجموع نسبت ریال به یورو با همین فرمول بدست می‌آید. همین فرمول نیز برای تعیین قیمت دلار، درهم و سایر ارز‌ها قابل محاسبه است.

دانشمند تأکید داشت: واقعی‌ترین نحوه قیمت گذاری ارز به دوراز اهرم‌های فشار و حباب‌های موجود در بازار است. حالا برخی از صاحب نظران با توجه به این فرمول قیمت دلار را تا ۴۰ هزار تومان پیش بینی کرده اند.

وی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور قیمت دلار به هیچ عنوان به پایین‌تر از ۲۷ هزار تومان نخواهد رسید چراکه قیمت دلار نمی‌تواند پایین‌تر از قیمت صرافی ملی و ارز نیمایی تعیین شود.

 

این فعال بخش خصوصی گفت: اما رسیدن قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان خیلی بعید به نظر می‌رسد چراکه این رقم برای دلار یعنی تورمی خیلی بیشتر از نرخ تورم فعلی! و این به معنای فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از وضعیت اقتصادی کنونی است و دولت برای حفظ منافع داخلی و خارجی کشور باید از بروز چنین اتفاقی در اقتصاد  جلوگیری کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ تکان‌های قیمتی بازار ارز کشور بدنبال نوسان نرخ ارز نگرانی‌های زیادی را در عرصه تجارت ایجاد کرده است. ادامه ریزش قیمت دلار، وضعیت تجار را پیچیده‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه صادرکننده بخشی از دلار دریافتی را جهت واردات کالا استفاده می‌کرد و بخش دیگرآن را وارد بازار داخلی می‌کرد و سود نسبتاً خوبی را کسب می‌کرد.

دانشمند در پاسخ به اینکه احتمال جهش قیمت دلار به بالای ۳۵ هزار تومان چقدراست، گفت: اگر در برجام به سرعت توافق حاصل شود و تحریم نفت و گاز لغو و به راحتی در بازار جهانی نفت را به فروش برسانند و پول حاصل از صادرات نفت و گاز به طور مستقیم و بدون تحریم بانکی به دست بزرگترین دارنده ارزی کشور (دولت) برسد، حجم دلار افزایش پیدا خواهد کرد وبا تزریق این دلار‌ها به بازار، به طوری طبیعی نرخ دلار کاهش خواهد یافت.

وی تصریح داشت: اما اگر در برجام توافقی انجام نشود و یا زمان انجام مذاکرات طولانی شود قیمت دلار به کانال ۳۳ هزار تومان برخواهد گشت.

به گزارش اترک، بررسی اینکه قیمت دلار در روزهای آینده چه سرنوشتی خواهد داشت اهمیت پیدا می کند. در هفته‌ای که گذشت، تمام پیش‌بینی تحلیلگران حول نتیجه یا عدم نتیجه مذاکرات هسته‌ای بود و آنها معتقد بودند روند مذاکرات مسیر بازار ارز را مشخص می‌کند.

فعلا مذاکرات هسته‌ای نه تنها به نتیجه نرسیده، بلکه متوقف شده است. پس احتمالا هفته پیش رو هفته جالبی برای قیمت دلار نباشد. به خصوص که برخی از منابع خبری آمریکایی گفته‌اند ممکن است آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. در این شرایط تنها موردی که می‌تواند ترمز دلار را بکشد یا از سرگیری مذاکرات وین است و یا اینکه دولت به نحوی بازار را کنترل کند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه