ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ورزشگاه کشتی جویبار در حسرت روبان قرمز

زخم ورزشگاه کشتی پنج هزار نفری نیمه تمام جویبار این روزها پس از کسب مقام قهرمانی جهان توسط کشتی‌گیران این شهرستان برای جویباری‌ها و بسیاری از ورزش‌دوستان مازندران تازه شده؛ ورزشگاهی که قرار بود دو ساله تکمیل و تحویل شود ولی اکنون در ششمین سال ساخت ، ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت ورزشگاه کشتی در جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان مطالبه ای چند دهه ای بود که سرانجام پس از بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ و قهرمانی حسن یزدانی در آن رقابت‌ها که مدال طلای کشتی آزاد را پس از ۱۶ سال نصیب ایران کرده بود ، به مرز تحقق نزدیک شد.در مراسم تجلیل از این کشتی گیر که شهریور ۱۳۹۵ با حضور وزیر وقت ورزش در جویبار برگزار شد ، کلنگ ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری کشتی به زمین زده شد. قرار بود طبق وعده ای که مسئولان از جمله شخص وزیر در مراسم کلنگ زنی داده بود ، ساخت این ورزشگاه طی دو سال تکمیل و بهره برداری شود.

سالن پنج هزار نفری کشتی شهرستان جویبار با هدف حفظ و ارتقاء کشتی در این دیار پهلوان پرور به زمین زده شد تا افتخارات پهلوانان و قهرمانانی ارزنده‌ای همچون یعقوب نجفی جویباری، سبحان روحی، مهدی‌ حاجی‌زاده، رضا یزدانی، کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل‌پور، عزت الله اکبری که در میادین جهانی و المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کسب کردند، استمرار یابد ، ولی این روزها ساختمان نیمه تمام آن به مهم ترین دغدغه ورزشکاران و کشتی گیران این شهرستان تبدیل شده است.

روزی که مسئولان کلنگ این ورزشگاه را به زمین می زدند ، در جمع حاضران اعلام کرده بودند که این طرح با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در بازه زمانی دو سال به بهره برداری خواهد رسید ، اما اکنون با گذر زمان بودجه مورد نیاز برای تکمیل ۸۵ درصد باقی مانده ورزشگاه به ۲ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

واقعیت این است که ساخت این ورزشگاه از دو سال پیش به خاطر تخصیص نیافتن هیچگونه اعتباری متوقف شده است و این وضعیت رنج شهروندان جویباری از بی توجهی به وعده های داده شده را دوچندان کرده است.

 

قولی که در پیچ و خم ها عملی نشد

یکی از افرادی که بیش از همه در سال های اخیر به خاطر رها شدن ورزشگاه با پرسش شهروندان مواجه شده و پاسخی برایشان نداشته ، رییس وقت هیات کشتی شهرستان جویبار است. سلمان قادری که از خیّران حوزه ورزش هم شناخته می شود، گفت: وزیر ورزش و جوانان وقت در آیین کلنگ زنی ، ورزشگاه پنج هزار نفری را به قهرمانان و مدال آوران المپیک و جهان جویبار تقدیم کرد، اما با گذشت پنج سال و تحقق نیافتن وعده تکمیل این طرح، مردم و ورزشکاران آینده دار این شهرستان از این شرایط گلایه دارند.

وی اضافه کرد: پیمانکار این طرح باوجود نبود اعتبار در حد توان تا دو سال پیش ساخت ورزشگاه را پیش برد ، اما به دلیل تزریق نشدن اعتبارات این طرح اکنون مسکوت باقی مانده است.

قادری تصریح کرد: شایسته نیست شهر قهرمان پروری مانند جویبار که قهرمانان بزرگی را با کمترین امکانات به ورزش ایران معرفی کرده، مورد بی توجهی مسئولان قرار گیرد. این شهر کشتی‌گیران بسیار زیادی دارد که هر کدام می‌توانند برای ورزش ایران افتخارآفرین باشند ، اما در عمل توجهی به وضعیت امکانات ورزشی این شهر نمی‌شود. امیدوارم مسئولان بیشتر توجه کنند تا با از سر گرفته شدن عملیات ساخت و اتمام آن، شاهد افتتاح این سالن در آینده نزدیک باشیم.

وی افزود : جویبار کشتی‌گیران آینده‌دار زیادی دارد که از این وضعیت و بی‌توجهی مسوولان گلایه دارند و خواستار نگاه ویژه‌تر با توجه به افتخارات و ظرفیت بالای کشتی در این شهر هستند. جویباری ها مشتاق تماشای ورزش کشتی هستند و این رشته ورزشی در خون و رگ هایشان جاری است و پیش از این شاهد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی مانند جام باشگاه‌های جهان در این شهر بودیم اما به دلیل نبود امکانات مناسب، بسیاری از علاقه مندان به کشتی پشت درب‌های سالن قدیمی شهر ماندند و مشکلات زیادی به وجود آمده بود.

هدیه ناتمام 

سرپرست اداره ورزش و جوانان جویبار گفت: زمانی که مسابقات جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ در جویبار برگزار شد، تلاش شد تا هم به علاقه مندان کشتی در ایران، هم به اتحادیه جهانی کشتی و جامعه جهانی کشتی و همچنین به مسئولان کشورمان نشان داده شود که شهرستانی به نام جویبار که با روستاهای اطرافش حدود ۸۰ هزار جمعیت نفر دارد و قهرمانان زیادی از این شهرستان سربلند کرده‌اند، دارای این ظرفیت اجتماعی است که میزبان مسابقات بین المللی باشد از این رو بنا به خواست مردم، به یک سالن پنج هزار نفری نیاز است تا این شهرستان به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان، شرایط برگزاری مسابقات بزرگ داخلی و بین‌المللی کشتی را پیدا کند.

مسعود اتقایی افزود : بعد از برگزاری مسابقات باشگاه‌های جهان در جویبار که با سختی فراوانی به دلیل کوچک بودن سالن و محدودیت‌های اجرایی انجام شد، فدراسیون کشتی با رییس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان وقت مکاتبه کرد تا سالنی بزرگ‌تر در جویبار ساخته شود. پس از پیگیری‌های مکرر، در یکی از بازدیدهای استانی دولت به مردم مازندران وعده داده شد که سالن کشتی جویبار از ردیف بودجه پروژه‌های ملی ساخته می‌شود. در این زمینه اقدامات اولیه نیز آغاز شد و حدود ۵۰ میلیارد ریال نیز اعتبار اختصاص یافت ، اما با این بودجه تنها ستون های ورزشگاه برپا شد و از آنجایی که دیگر بودجه اختصاص نیافت ، ساخت ورزشگاه متوقف شد.

وی اضافه کرد: تاکنون ده ها مکاتبه با مسئولان مختلف داشتیم که اجازه ندهند ساخت این سالن متوقف شود ، اما در عمل ساخت ورزشگاه نیمه تمام رها شده و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و ورزش و جوانان به عنوان بهره بردار نسبت به این بلاتکلیفی ها اعتراض دارد چون در این شرایط هزینه‌های انجام شده  نیز هدر می‌ رود چون تداوم ناتمام ماندن ورزشگاه، تخریب آن را نیز به تدریج به دنبال خواهد داشت و یک فرصت بزرگ را از کشتی مازندران و حتی کشتی کشور می‌گیرد. اگر ساخت ورزشگاه جویبار پیگیری نشود، با توجه به وضعیت و مسیر بودجه فعلی کشور، بعید است در سال‌های آینده هم در اولویت قرار گیرد.

این مسئول با درخواست از مسئولان از جمله وزیر جدید ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس برای تخصیص بودجه جهت تکمیل ورزشگاه پنج هزار نفری ، گفت : دستکم یک هزار کشتی گیر در رده های مختلف سنی در جویبار در ۳۰ آموزشگاه فعالیت دارند که به طور قطع ساخت این طرح می تواند در افزایش فضا برای تمرین و برگزاری مسابقات در سطح ملی و استانی در شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران تاثیرگذار باشد.

 

گلایه جویباری‌ها حق است

فرماندار جویبار با تایید گلایه مردم این شهرستان و برحق دانست آن ، گفت: گلایه‌های مردم جویبار در ارتباط با تکمیل نشدن ورزشگاه پنج هزار نفری بر حق است و شایسته نیست این طرح بعد از گذشت پنج سال رها شود.

سید علی اسد افزود : کشتی جویبار فراکشوری است و با مدال آوری های کشتی گیران در آوردگاه های مختلف باید امکانات ورزشی به این شهر سرازیز شود.

وی تصریح کرد: قهرمانان مدال آور جویباری در مسابقات جهانی اسلو تنها بازگو کننده بخشی از ظرفیت این شهرستان در قهرمان پروری است و اگر فقر زیرساختی در حوزه ورزش و کشتی جویبار رفع شود به یقین تعداد مدال آوری ها افزایش می یابد.

اسد گفت : سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال برای ساخت این طرح اعتبار مصوب شد که تاکنون پرداخت نشد و از اینکه این طرح مهم از سال های گذشته بلاتکلیف مانده است از مسئولان ملی گلایه داریم و چندین مکاتبه با استانداری انجام شد اما متاسفانه موفق به جذب اعتبار نشدیم.

فرماندار جویبار اضافه کرد: انتظار این است که وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم هر طوری که شده موضع خود را نسبت به تکمیل این طرح اعلام کند و در صورت تخصیص اعتبار، این طرح تا سه سال آینده می تواند به بهره برداری برسد.

اسد تصریح کرد: ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار مطالبه عمومی است و این طرح مصوب سفر استانی رییس جمهور وقت به استان مازندران است و ساخت آن مراحل قانونی خود را گذرانده و نمی شود این طرح را به این شکل به حال خود رها کرد.

 

کشتی جویبار نیازمند امکانات

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت: کشتی جویبار باتوجه به قهرمانان و مدال آورانی که از سال‌های گذشته به ورزش ایران تقدیم کرده، شایسته تقدیر است و باید به امکانات و زیرساخت ورزشی این شهر توجه شود.

حسن رنگرز افزود : باتوجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جذب اعتبار ۱۰۰ درصدی برای تکمیل این طرح جود ندارد و با این شرایط شاید ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار تا ۲۰ سال آینده هم به بهره برداری نرسد ، در حالی که جویبار در زمان حاضر با توجه به تعدد کشتی گیران این شهر، به مجموعه ورزشی با ۶ تخت تشک کشتی و امکانات ورزشی نیاز دارد اما کمبود اعتبارت مانع حمایت های جدی از این شهر شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت که باجدیت در سطح ملی برای جذب اعتبار و تعیین تکلیف ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار در تلاش است.

در انتظار تکمیل ورزشگاه

نیمه تمام ماندن ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار برای کشتی گیران و کشتی دوستان این شهرستان هم تبدیل به آیینه دق شده است ، بویژه این که بسیاری از آنها مجبورند تمریناتشان را با حداقل امکانات در فضاهای تنگ و گاهی بسیار دور از خانه انجام دهند.

یکی از مربیان سازنده کشتی در جویبار در این باره گفت: امکانات زیرساختی کشتی در جویبار متناسب با ظرفیت ها نیست و در برخی از باشگاه در منطقه « آستانه سر » و « بیزیکی » ، بیش از ۲۵۰ کشتی در یک فضای سر بسته ۸۰۰ متری در حال تمرین هستند و با وجود فقر امکانات پهلوانان بنامی مانند کامران قاسمپور، حسن یزدانی از دل این باشگاه ها بیرون می‌آیند.

عباس نیکنژاد افزود : امیدوار بودیم با ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار، کشتی گیران نونهال و نوجوان با امکانات بیشتری در فضای آزادتر تمرین کنند اما وعده مسئولان محقق نشد.

وی ادامه داد : با مدال آوری اخیر پهلوانان جویباری، بسیاری از کودکان و نوجوانان به تمرین کشتی در جویبار روی آوردند و از دل این نونهالان در سال های آینده قهرمانان بنامی به ایران و جهان معرفی خواهند شد و به طور قطع با تکمیل ورزشگاه و برگزای مسابقات جهانی و بین المللی در جویبار، انگیزه کشتی گیران برای ترغیب به کشتی گرفتن افزایش خواهد یافت.

این مربی سازنده گفت : ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار قرار بود ورزشگاه چند منظوره باشد که کشتی گیران با حداقل هزینه و با امکانات در آن تمرین کنند اما متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشد و کشتی گیران و مربیان سازنده از بی توجهی به این مطالبه بحق مردمی گلایه دارند. درست نیست که به پاس مدال آوری قهرمانان جویباری، قول ساخت ورزشگاه را در این شهر بدهند اما در عمل اتفاق خاصی نیفتد و از مسئولان می خواهیم هرچه سریع تر این طرح را تعیین و تکلیف و به بهره برداری برسانند.

 

مدال آوری با دستان خالی

یکی از کشتی گیران نوجوان جویباری که در سال گذشته در مسابقات بین المللی در کشور ترکیه به مقام قهرمانی دست یافت، گفت: شرایط امکانات کشتی جویبار به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و تمام کشورهای دنیا بر روی ورزش به صورت حرفه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند اما در جویبار کشتی گیران با حداقل امکانات و با زورخدادادی که دارند تمرین می کنند و در رویدادهای جهانی و المپیک هم می درخشند.

محمدهادی علیزاده اضافه کرد: در کشورهای مختلف کشتی گیران علاوه بر تمرینات کشتی امکانات بدنسازی و استخر در سالن تمرین خود دارند اما سهمشان از مدال آوری در مسابقات جهانی شاید به یک مدال هم نرسد اما یک کشتی گیر حرفه ای در جویبار به دلیل فقر و تجمیع نشدن امکانات ورزشی، کل روز خود را در حال تردد در باشگاه های مختلف است که این امر به هیچ عنوان درست نیست و در بلند مدت ورزشکار را دل زده می کند.

وی تصریح کرد: امید دارم روزی ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار تکمیل شود تا کشتی گیران با کمترین دغدغه و با امکانات مناسب در آن تمرین کنند.

علیزاده ادامه داد: مسئولان وقتی قولی به وررزشکاران جویبار می دهند باید به وعده خود وفادار باشند و مردم از بی توجهی به زیرساخت های ورزشی این شهر باوجود افتخارآفرینی مستمر کشتی گیران در میادین جهانی و المپیک گلایه دارند.

از  سال های گذشته تاکنون همواره جویباری‌ها بیشترین سهم از تیم ملی کشتی آزاد را در اختیار دارند. در المپیک ۲۰۱۲ لندن از جویبار به دلیل حضور رضا یزدانی، مسعود اسماعیل‌پور و کمیل قاسمی در تیم ملی کشتی آزاد به عنوان المپیکی‌ترین شهر جهان یاد شده بود که یک طلا توسط کمیل قاسمی کسب شد. در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو نروژ، جویباری‌ها چهار کشتی‌گیر در رقابت‌های قهرمانی کشتی آزاد جهان داشتند که هر چهار نفرشان توانستند مدال کسب کنند.

این قهرمانان با کمترین امکانات بر قله های افتخار تکیه زدند اما باید به این یقین رسید که توجه به امکانات ورزشی جزء زیرساخت های الزامی برای مدال آوری و اهتزا پرچم میهن در رویدادهای جهانی و المپیک است. ناتمام ماندن ورزشگاه پنج هزاری نفری در این شهر قهرمان پرور، زیبنده ورزش کشور نیست که رفع این مشکل و تکمیل این طرح عزم ملی مسئولان با تخصیص اعتبارات لازم را می طلبد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه