ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

یک کارآفرین مطرح کرد:

تولید آرد باکیفیت در سایه بی‌مهری‌ها

گندم و فرآورده‌های آن بخش مهمی از نیاز غذایی خانوار را تأمین و بخش قابل‌توجهی از پروتئین و انرژی موردنیاز افراد از نان تأمین می شود. از آن جایی که آرد گندم یکی از اجزای مهم در تهیه انواع غذاها به‌ویژه نان است تولید آن اهمیت زیادی دارد ضمن این که کیفیت نان نیز وابسته به کیفیت آرد است و همین امر حساسیت کارخانه‌های آرد را بیشتر می‌کند تا با دریافت گندم باکیفیت بتوانند آرد مناسب و باکیفیتی را به نانوایی‌ها تحویل دهند.

 

در حال حاضر شش کارخانه آرد در خراسان شمالی فعالیت می‌کند تا آرد موردنیاز نان را که قوت غالب مردم این خطه است فراهم شود. کارخانه آرد "بیژن بجنورد" یکی از این کارخانه‌های استان است که در شهر بجنورد قرار دارد و با تلاش‌های "رضا حصاری" مدیرعامل این کارخانه به بالاترین تولید و بهترین کیفیت آرد رسیده است. هرچند مشکلاتی هم پیش روی این کارآفرین جوان قرار دارد اما او با پشتکار خود تلاش می‌کند آن ها را از سر راه بر دارد و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

با این مدیر 27 ساله که در کارخانه آرد، سه واحد مرغداری و به‌زودی یک پمپ‌بنزین زمینه فعالیت بیش از 100 نفر را فراهم کرده است، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

سهمیه کم

مدیرعامل کارخانه آرد بیژن بجنورد، جوان کارآفرینی است که 2 سال قبل مدیریت این کارخانه را بر عهده گرفته و موفق شده است آن را که نیمه‌فعال شده بود فعال کند، به نبود حمایت اشاره می‌کند و بیان دارد: در عرصه کاری ما حمایت آن‌چنانی نمی‌شود تا قسمتی از هزینه‌های تولید و سختی کار جبران شود درحالی‌که اگر در اختصاص سهمیه مقداری حمایت شود به کمک زیادی به کارخانه‌ها شده و ظرفیت تولید بیشتر می شود.

"رضا حصاری" با بیان این که زمانی که کارخانه را تحویل گرفتیم نیمه‌فعال بود و ما با تلاش‌های شبانه‌روزی و صرف هزینه توانستیم این کارخانه را به بالاترین ظرفیت تولید و بهترین کیفیت برسانیم، ادامه داد: زحمت‌های شبانه‌روزی ما نتیجه داد و جواب خوبی هم گرفتیم و اگر واردات دستگاه‌های موردنیاز که پیگیر - ن هستیم انجام شود دوباره نیرو استخدام و سعی می‌کنیم کارخانه را توسعه دهیم.

او با اشاره به این که اگر سهمیه گندم خوب باشد ظرفیت بیشتری برای تولید آرد داریم، اظهار کرد: سهمیه این کارخانه در ماه هزار و 500 تا هزار و 600 تن و میزان تولید در ماه 2 هزار تن و شناور است و نانواها به‌دلخواه و نسبت به کیفیت و زمان تحویل می‌توانند از دو کارخانه آردی که در بجنورد وجود دارد خرید کنند که ما رتبه یک را در تحویل آرد در استان داریم .

او با تاکید بر این که متقاضی برای دریافت آرد تولید شده ما زیاد است اما سهمیه چندان زیاد نیست، افزود: ما توانایی تولید 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن آرد را داریم اما آن‌قدر سهمیه نداریم که این میزان را تولید کنیم.

هزینه بالای کیسه‌های آرد

او یکی از مشکلات مجموعه خود را هزینه‌های بالای تولید دانست که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه‌هایی که برای تأمین کیسه و حمل آن‌ها می‌شود و همچنین تهیه قطعات و استهلاک بالای دستگاه اشاره کرد.

حصاری با بیان این که کیسه آرد در استان تولید نمی‌شود، افزود: کیسه‌هایی که در مشهد و تهران تولید می‌شود کیفیت لازم را ندارد و نانواها از آن ناراضی بودند. یکی از تأکیدات ما کیفیت کیسه است چون اگر کیفیت آن پایین باشد موجب پاره شدن کیسه و هدررفتن آرد می‌شود و به همین جهت ما کیسه‌های موردنیاز برای بسته‌بندی آرد تولید شده را از استان اصفهان می‌خریم که قیمت هر یک کیسه 4 هزار تومان است که باید به آن هزینه بالای حمل‌ونقل را نیز اضافه کنیم.

این تولیدکننده درباره اینکه آیا امکان تولید کیسه در خود کارخانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: تولید کیسه در کارخانه آرد هزینه بالا و نیروی زیادی می‌خواهد و از نظر اقتصادی توجیهی ندارد.

احداث کارخانه‌ای که توجیه اقتصادی ندارد

به گفته او درحال حاضر 6 کارخانه آرد در خراسان شمالی فعال است که از این تعداد در هر یک از شهرستان‌های بجنورد و شیروان دو کارخانه و در هر یک از شهرستان‌های آشخانه و اسفراین یک کارخانه قرار دارد و از بابت تولید آرد ظرفیت استان تکمیل است و این درحالی‌ است که مجوز احداث کارخانه آرد دیگری هم در بجنورد داده شده که صدمه بزرگی به کارخانه‌های موجود وارد خواهد شد.

او تصریح کرد: دراین‌خصوص با استاندار جلسه داشتیم و اعتراض خود را اعلام کردیم کارخانه ما با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کند اما مجوز برای احداث کارخانه دیگری داده شده است درحالی‌که طبق مصوبه کشوری نباید کارخانه احداث شود زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این که احداث این کارخانه باعث می‌شود به 6 کارخانه آرد موجود ضرر زیادی برسد، افزود: این کارخانه مجوز سهمیه تولید را هم گرفته است که از سهمیه کارخانه‌های دیگر کم می‌شود و شرایط سختی را برای سایر کارخانه‌ها ایجاد می‌کند.

مدیرعامل کارخانه آرد "بیژن" با بیان این که در این کارخانه 40 نفر به شکل مستقیم مشغول به کار شده‌اند، گفت: با وجود این که حمایت نمی‌شویم و تولید آرد هزینه‌های بالایی دارد فعالیتمان را ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم به استان کمک کنیم.

"حصاری" که علاوه بر تولید آرد، دستی هم در تولید گوشت قرمز و گوشت سفید هم دارد، اضافه کرد: به قشر جوان و جوانان کارآفرین توصیه می‌کنم فعالیت کنند چون در موقعیت سختی قرار گرفته‌ایم .

 

اشتغال‌زایی برای بیش از 100 نفر

وی خاطرنشان کرد: من شغل پدرم را ادامه داده‌ام و به‌طورکلی ما به شکل خانوادگی تولید را به دست گرفته‌ایم، من در تولید آرد و مرغداری و برادرم نیز بیشتر مشغول به احداث یک مرغداری دیگر است و در حال گسترش آن‌ها هستیم.

 حصاری اضافه کرد: در کارخانه آرد برای 40 نفر به شکل مستقیم و برای 50 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم همچنین در مرغداری‌ها 30 نفر به شکل مستقیم و 40 نفر به طور غیرمستقیم فعالیت می‌کنند و در پمپ‌بنزین هم که در حال طی‌کردن مراحل خود است 15 نفر به شکل مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

او با اشاره به این که برای بیش از 100 نفر مستقیم و حدود دوبرابر هم غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم، تصریح کرد:  3 واحد مرغداری شامل 2 واحد با ظرفیت 60 هزاری و یک واحد 40 هزاری داریم که 60 درصد از گوشت مرغ مصرفی استان را تأمین می‌کند.

این جوان کارآفرین ادامه داد: بیشترین فعالت ما که استراحتی ندارد تولید آرد است چون نان بر سر سفره‌های مردم است و ما می‌خواهیم فعالیتمان را بیشتر کنیم که کل استان را راضی نگه داریم.

"حصاری" با تاکید بر این که تلاش می‌کنیم روی افزایش کیفیت آرد کار کنیم و رضایت مردم و دعای آن‌ها پشت سرمان کافی است، گفت: کارخانه آرد "بیژن" تمامی استانداردها را کسب کرده و رتبه یک استان را دارد و از این نظر هیچ کم‌وکسری ندارد بااین‌حال روزبه‌روز در حال ارتقای آن هستیم و با شرکت‌های خارجی رایزنی کرده‌ایم تا دستگاهی را برای افزایش کیفیت آرد وارد کنیم.

او با بیان این که کمک‌هایی که اداره غله داشت و گندم با کیفیتی که وارد استان کرد به کیفیت آرد کمک خوبی شد و 50 درصد کیفیت آرد را بالا برد، کیفیت گندم استان را به علت خشکسالی امسال پایین دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل کم بودن سهمیه تقریباً از 50 تا 60 درصد ظرفیت داریم استفاده می‌کنیم و توانایی تولید صددرصد را داریم.

این تولیدکننده در پایان خاطرنشان کرد: برای به‌روزرسانی کارخانه آرد در حال واردکردن دستگاه جدید هستیم که متأسفانه با مشکل ارز مواجه هستیم و نیاز به حمایت مسئولان داریم و باید تاکید کنم که در طول فعالیتمان در عرصه‌های یاد شده هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکردیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه