ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وضعیت قرمز ذخایر خونی/ شمار مراجعه کنندگان اهدای خون در استان کاهش یافت

اترک/ وحدانی: این روزها کاهش ذخایر خونی به یکی از دغدغه‌های مهم در کشور و استان تبدیل شده و دلیل آن هم ترس از ابتلا به ویروس کرونا است.

به گزارش اترک، کرونا این ویروس منحوس ناخوانده نه تنها سلامت و وضعیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده بلکه بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی از جمله اهدای خون را دستخوش تغییرات کرده است.

ترس کاذب از ابتلا به ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون، جریان اهدای خون در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی را با کاهش مواجه کرده است این در حالیست که مراکز درمانی در وضعیت کنونی نیاز مبرم به خون دارند.

متاسفانه شیوع افزایشی ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا چالش‌هایی حتی غیر قابل جبران را ایجاد کرده است اما بهتر است بدانیم که اهدای خون به عنوان هدیه‌ای ارزشمند برای بیماران نیازمند به ویژه در دوران شیوع کرونا یکی از عرصه‌های کمک‌های مؤمنانه را به نمایش می‌گذارد.

پایگاه‌های انتقال خون خراسان شمالی هم مانند سایر پایگاه‌ها، در زمان شیوع ویروس کرونا خلوت‌تر از همیشه شده‌اند و تنها دلیل آن هم ترس از ابتلا به کرونا است در صورتی که تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت سختگیرانه در پایگاه‌های انتقال خون استان انجام می‌شود.

 

+کاهش ۱۹ درصدی مراجعه کنندگان

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی می‌گوید: با شروع فصل سرد سال میزان مراجعه کنندگان اهدای خون کاهش می‌یابد درحالیکه نیاز بیماران به خون امری همیشگی است.

مهدی زارع با اشاره به تأمین ۵۰ درصدی سهمیه خون استان برای کشور اظهار می‌کند: انتقال خون خراسان شمالی علاوه بر تأمین نیاز بیماران استان یک سهمیه نیز در کشور دارد.

وی با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی اهدای خون طی هفت ماهه امسال نسبت به پارسال اضافه می‌کند: عمر فرآورده‌های خونی سه تا پنج روز است طی هفت ماه گذشته ۱۳ هزار و ۳۱۳ نفر برای اهدا خون به مراکز خون‌گیری استان مراجعه کردند.

وی شیوع بیماری کرونا را دلیل کاهش اهدای خون در استان می‌داند و می‌گوید: این در حالیست که تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز خون‌گیری به صورت سختگیرانه انجام می‌شود و با غربالگری تنها افراد سالم وارد مجموعه می‌شوند.

زارع اظهار می‌کند: انتقال خون استان برای جبران عقب ماندگی‌ها و همچنین دسترسی همه اقشار حتی در ایام تعطیلات رسمی و جمعه‌ها نیز فعالیت دارد  زیراکه هم اکنون به خون در تمامی گروه‌ها و فرآورده‌های آن نیاز داریم.

مدیرکل انتقال خون استان تصریح می‌کند: احتمال سرایت ویروس کرونا از طریق خون بسیار پایین است پس اهداکنندگان نگران آلودگی از این طرق نباشند و در نجات جان بیماران سهیم شوند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه