به گزارش ایرنا، علی صاحبی در سومین نشست "خیر و خرد" مؤسسه دارالاکرام با موضوع تحصیل دانش آموزان در ایام کرونا، چالش و فرصتها، افزود: در وضعیت فعلی دانش آموزان با سبک جدیدی از تعاملات و رفتارها روبرو هستند که هیچ پیشینهای در تاریخ بشریت نداشته است یکی از مهمترین مسائل در این زمینه مساله بازی و تفریحات است که از ضروریترین نیازهای کودکان و نوجوانان به شمار میآید.
این روانشناس بالینی افزود: یادگیری بسیاری از مهارتهای مهم و عمیق انسانی از طریق بازیها انجام میشود. تنظیم هیجان، حل مساله، خلق استراتژی و تفکر انتزاعی از کارکردهای بازی و تفریح است، بازی نیز مثل بسیاری دیگر از ابعاد انسان در تعامل و رابطه با دیگران معنا پیدا میکند.
وی از مهمترین و حساسترین ابعاد ناشی از بیماری کرونا را مساله تحصیل دانش آموزان عنوان کرد و افزود: آموزش و زندگی دانش آموزان به ویژه در این دوران از اهمیت ویژهای برخوردار است و آموزش دانش آموزان در مقاطع مختلف تعطیل شدنی نیست.
صاحبی ادامه داد: این نوع مسائل را نمیتوان به زمان پس از حل بحران کرونا موکول کرد چراکه فرزندان و دانش آموزان ما در حال حاضر در معرض آسیب هستند. در شرایط بحرانی برای کمک به دانش آموزان باید به آنها کمک کنیم تا حداقل در چهار قلمرو وجودی خود یعنی تحصیل، تفریح، روابط و سلامت جسمیشان تعادل ایجاد شود.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه بیماری کرونا امکان حضور دانش آموزان در مدرسه و بسیاری از محیطهای دیگر را مختل کرده است، گفت: ما در یک وضعیت متفاوت و تجربه نشده هستیم، بسیاری از شیوههای آموزشی در این شرایط کارایی خود را از دست دادهاند.
صاحبی اضافه کرد: در این شرایط باید بلافاصله به دنبال شیوههای متناسب با وضعیت جدید باشیم در غیر این صورت با بحران جدی در فرایند یادگیری و فعالیتهای آموزشی روبه رو خواهیم شد در این راستا معلمان و والدین باید به این تغییر وضعیت توجه لازم و کافی را داشته باشند.
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه کرونا باعث تضعیف روابط شده است، گفت: دانش آموزان در این وضعیت در اغلب اوقات خود را منزوی و ایزوله احساس میکنند و تنهایی و انزوا باعث فرسودگی و بیماری است. این درحالی است که انزوا از سیگار کشیدن هم برای سلامتی خطر بیشتری دارد.
صاحبی ادامه داد: زندان انفرادی موجب شکستن و فروپاشی روانی فرد میشود و به همین دلیل مصداقی از شکنجه به حساب میآید. پس باید تغییر شرایط و بحران روابط دانش آموزان را در این ایام جدی بگیریم و به دنبال راه حلی برای ایجاد روابط عمیق و پیوندهای اجتماعی معنادار، صمیمی و تفاوت آن با دورهمی های سطحی و شکلی را درک کنیم.
این روانشناس بالینی اضافه کرد: کرونا موجب تغییرات رفتاری در ما شده که میتواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روحی افراد مؤثر باشد. جسم سالم مهم است چون باعث ایجاد تحمل بیشترفرد میشود. امیداواری، حوصله و دقت را افزایش و به فرد قدرت پشتکار و تداوم میدهد. پس این ضروری است که برای ایجاد تعادل به جسم سالم نیاز داشته باشیم و میتوان گفت مسئله آموزش دانش آموزان به هیچ وجه از سلامت آنها جدا نیست.
صاحبی در ادامه با اشاره به این چالشها و محورهای اساسی در مساله کرونا و وضعیت دانش آموزان، پیشنهاداتی به والدین و دانش آموزان ارائه کرد: به دانش آموزان کمک کنید تا یک روال روزانه برای خود بسازند و برنامههای روزانهشان را طبق یک زمان بندی پیش ببرند.
وی اضافه کرد: از خانوادهها میخواهم تا خودشان نیز برنامههای روزانه از جمله زمان وعدههای غذایی، خواب و استراحت را به شکل منظم رعایت کنند. واگذاری مسئولیتهای جدید، آموزشها و توجهات غیر درسی به دانش آموزان و شخصیت دادن به کودکان و نوجوانان در زمینههای مختلف نیز از دیگر توصیههایی است که میتوان به خانوادهها داشته باشم تا این دوران را به خوبی پشت سر بگذارند.
صاحبی همچنین خطاب به دانش آموزان افزود: از دانش آموزان میخواهم، خود را به طور جدی و صادقانه درباره چرایی کارهایی از قبیل درس خواندن و کسب مهارتها مورد پرسش قرار دهند همچنین با تنظیم فعالیتهای آموزشی، تفریحی و ارتباطی از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنند تا در برابر بحران کرونا منفعل نباشند و آسیب پذیری کمتری داشته باشند.