ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چند کلامی با نمایندگان درباره تحویل خودروی دنا؛

رانت، رانت است؛ نمایندگان موضع خود را مشخص کنند

مجلس یازدهم این بار به دلیل خودروی «دناپلاس» بر سر زبان‌ها افتاده است. تحویل خودرویی که به عقیده برخی به دلیل قیمت دولتی و به پرداخت اقساطی، شبهه رانت دارد.

قرار است خودرویی که در بازار آزاد بیش از ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون و به صورت اقساط به نمایندگان مجلس تحویل داده شود.

نابسامانی در بازار خودرو، انتظار طولانی مردم برای تحویل خودروهایی که با قرعه کشی به نامشان افتاده و محدودیت‌های سفت و سخت برای آن‌ها از دلایلی است که سبب گلایه‌های گروه‌های مختلف جامعه شده است.

اما ماجرا از چه قرار است؟ طبق سنت هر دوره مجلس، در همان هفته و ماه‌های آغاز به‌کار، نمایندگان راه‌یافته به خانه ملت مبلغی به‌عنوان ودیعه مسکن و خودرویی به‌صورت قسطی تحویل آن‌ها می‌شود، از این‌رو برای نمایندگان این دوره ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان ودیعه مسکن درنظر گرفته شد و همچنین برای تأمین خودروی نمایندگان نیز فرمی به آن‌ها تحویل داده شد تا یکی از این سه گزینه را انتخاب نمایند:

۱. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

۲. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود 5 میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

۳. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که اقساط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

اکنون در حالی چنین رویکردی در مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفته است که نمایندگان پیش از انتخابات و چه پس از حضور در مجلس، متعدداً و مکرراً شعار رفع مشکلات اقتصادی جامعه و معیشتی مردم را سر داده و می‌دهند.

اکنون نیز به علت فشار افکار عمومی و رسانه‌ای که بر سر ماجرای دناپلاس به راه افتاده، چند نفر از نمایندگان از گرفتن خودروی دنا پلاس اتومات انصراف دادند و به‌نظر می‌رسد موج انصراف‌ها در روزهای آتی شدت بیشتری پیدا کند. در مقابل برخی از نمایندگان نه تنها از دریافت خودرو با این شرایط انصراف ندادند بلکه اعلام کردند خواستار ماشین شاسی بلند هستند!

در این بین، «علی جدی» نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها با بیان اینکه خودروی دنا پلاس را تحویل گرفته، خود را محق این موضوع نیز دانسته است.

وی گفته است:

«در حال حاضر ۹ نفر به‌طور مستقیم با من کار می‌کنند که پنج نفر آن‌ها در شهرستان مشغول و چهار نفر دیگر در تهران فعالیت دارند. گاهی برای اینکه این افراد را برای پیگیری کاری به محلی بفرستم یا ماشین شخصی خودم را تحویل آن‌ها می‌دهم یا گاهی آن‌ها از ماشین شخصی خود استفاده می‌کنند.

بنده سه دفتر برای پیگیری امور مردم در شیروان، بجنورد و تهران دارم. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت مراجعه مردم به دفاتر نمایندگان در مجلس، مجبور شدیم سه دفتر را فعال کنیم تا پیگیر امور مراجعه‌کنندگان باشیم. به تبع همین ملاقات‌ها باید کلی رفت و آمد داشته باشیم.

در حال حاضر امکانات یک بخشدار از یک نماینده به‌مراتب بیشتر است. ولی عده‌ای حالا که خودرویی به نماینده تحویل شده است روی به فضاسازی‌های منفی آورده‌اند.»

 

+ می‌خواستم بفروشم تبدیل به دو ماشین کنم!

جدی همچنین گفته است: «خودروی ۲۹۲ میلیون تومانی تحویل نماینده شده است که ایران خودرو بابت قسط‌هایی که خواهیم داد، ۱۲ میلیون هم سود خواهد گرفت که در مجموع ماشین دنا پلاس برای ما ۳۰۴ میلیون تومان درمی‌آید. از طرفی ماشین را تا یک سال نمی‌شود فروخت، چون به‌نام مجلس است. بنده به‌دنبال این بودم که ماشین را بفروشم و تبدیل به دو ماشین کنم و یک ماشین را در اختیار دفتر تهران و ماشین دیگر را در اختیار دفتر شهرستان بگذارم که امور را بهتر اداره کنم که فعلاً با به‌نام خوردن خودرو به اسم مجلس این کار امکان‌پذیر نیست.

جالب است در دوره‌های گذشته مجلس به نمایندگان خودروهایی مثل ویتارا، سراتو و لندکروز دادند، اما حاشیه‌ای درست نشد، اما امروز که مجلس انقلابی خودروی ایرانی گرفته این همه سر و صدا به‌پا کردند. من حاضر بودم مجلس خودرو با راننده می‌داد و هزینه‌های ماشین را هم پرداخت می‌کرد و پس از چهار سال خودرو را از ما می‌گرفت، ولی حالا که این امکان داده نمی‌شود نیاز است خودرویی به ما داده شود ضمن اینکه وقتی این خودرو را تحویل گرفتیم نه می‌توانیم از سیستم موتور پول مجلس استفاده کنیم و نه مبلغی بابت حمل و نقل به فیش حقوقی ما اضافه خواهد شد.»

 

+ چند کلام با آقای جدی!

مسئله‌ای که خیلی از گروه‌های مردمی با آن مشکل دارند، دنا سواری نیست. مسئله این است که اگر نماینده‌ای خودرو دارد، خودروی قسطی نگیرد؛ آن هم زمانی که مردم برای گرفتن ماشین قسطی باید سود کلان بدهند. شاید اهدای خودرو به نمایندگان در ادوار گذشته نیز مورد انتقاد باشد اما شرایطی که اکنون بر اقتصاد مملکت حاکم است با گذشته قابل مقایسه نیست. مردم طی سال‌های گذشته حداقل می‌توانستند خودروی مورد نظرشان را با کمی تفاوت قیمت از بازار تهیه کنند. اگر ماشین ندارید همانند مردم ماشین قسطی با سود لیزینگی تهیه کنید.

آقای جدی! رانت، رانت است. انتظار ما از شما این است در این اوضاع اقتصادی که خیلی از مردم توان خرید یک پراید را هم ندارند، با مردم همدردی کنید.

به عقیده نگارنده، تا روزی که شفافیت در تمام اتفاقات از جمله هدایای دریافتی، اجرایی نشود مسائلی از این دست باعث تعجب و دلخوری همگان خواهد شد.

بهتر است سایر نمایندگان استان از جمله سید محمد پاکمهر، محمد وحیدی، امان الله حسین پور و علی آذری نظر خود را درباره تحویل این خودروها اعلام نمایند.

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

ا
امیر |
باسلام واحترام باورکنیداگه همچین کاری اتفاق بیفتدوبه نماینده هاخودروی ۶۰۰میلیونی رواقساطی بدن اونم به مبلغ ۳۰۰میلیون مطمئن باشین مردم ساکت نمیمونن این نظرمن بودمن خودم الان ۹ساله کارمندرسمی دولتم هرچی تلاش میکنم یه پرایدنمیتونم بخرم پرایدکه هیچ یه موتورهم نمیتونم چراچون تامیادپولم آماده میشه همه چیزگرون میشه فاتحه خواندن تومملکت رفت مردم رونابودکردن

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه