ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سخنی با رئیس جمهور محترم به بهانه حضورشان در جمع مردم فرهنگ مدار خراسان شمالی

جناب آقای رئیس جمهور؛

از آنجایی که امسال رساته های استان یکی از بدترین سالهای دوران حیاتشان را تجربه می‌کنید لازم دیدم چند نکته‌ای را پیرامون مشکلات این بخش و توقعات عزیزان این حوزه را متناسب با اشراف خود، برای جنابعالی بیان کنم تا نقاط قوت و ضعف این حوزه بیش از پیش بر آن بزرگوار عیان گردد. همین نکته را بهانه‌ای قرار می‌دهم تا بعد از مدتها دست بر قلم برده و چند سطری را در خصوص رسانه‌ها و اصحاب همیشه مظلوم آن، بخصوص در آستانه دومین سفر کاروان تدبیر و امید به خطه مرد پرور خراسان شمالی، از باب اشارت خدمت جنابعالی بیان دارم، باشد که به تدبیر جنابعالی گره از کار فروبسته رسانه و اصحابش در شهرستان باز شود و امید دگر باره روشنی بخش محفل رسانه‌ها گردد.

جناب آقای رئیس جمهور

 استان خراسان شمالی به گواهی آمار وزارت ارشاد، یکی از فقیرترین استانهای کشور در داشتن رسانه‌های مکتوب می‌باشد چنانکه با دارا بودن کمترین سطح نشریات مکتوب، تفاوت فاحش آن با سایر استانها به وضوح مشهود است. اما با این همه توانایی‌های رسانه‌ای و کارکردهای خبری فرزندان استان به قدری در این حوزه بالاست که گاها یا خبر سازند یا سوژه تولید خبر برای سایر رسانه‌های سراسری. آنچه در این حوزه همواره مغفول واقع شده عدم توجه و رویکرد کلان نگرانه به رسانه‌های استان و شهرستانهایش بوده و مسئولان محترم دولتی کمتر توانسته‌اند استان ما را هم به اندازه مرکز ببینند یا حمایت کنند.

جناب آقای رئیس جمهور؛

خراسان شمالی به لحاظ استعدادهای حوزه رسانه نه تنها چیزی از فعالان کشوری کم ندارد که به جرأت می‌توان گفت در صورت وجود شرایط برابر حتی می‌توانند بهتر نیز ظاهر شود. همچنان که رسانه‌ها به عنوان زیرساختهای فرهنگی، امروز با مشکلات بزرگ و کوچکی در حوزه اقتصادی، نیروی انسانی متخصص و امور فنی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر مطبوعات خراسان شمالی هم که به عنوان بازوهای توسعه در منطقه مطرح هستند نیز شرایط بسیار ناگواری را تجربه می‌کنند. امروز معدود نشریات مستقل استان بجای آنکه با برنامه ریزی درست و دقیق از مسائل استانی و شهرستانی که در آن منتشر می‌شوند رویدادها، تحلیل‌ها و به خصوص نقدهای خود را به جامعه ارائه دهند و تزریق کننده امید باشند، خود در پیچ و خم مشکلات عمدتاً مالی ناشی از تلاطم بازار، با نا امیدی تمام دست و پنجه نرم می‌کنند و از هر گونه حمایتی در راستای تقویت بنیه خود محروم‌اند.

جناب آقای رئیس جمهور؛

نیک می دانید رسانه‌های محلی در توسعه پایدار در ابعاد مختلف می‌توانند نقش بسیار مهمی را برعهده داشته باشند و به عنوان نیروی محرکه جامعه در رشد و توسعه فرهنگی، گام‌های عملی بردارند. توسعه چه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی یا حتی اقتصادی به آموزش و آگاه‌سازی و آماده‌کردن افکار عمومی برای بهره‌برداری از امکانات مادی و معنوی جامعه نیازمند است و در این میان، نقش رسانه‌ها با کارکردهای اطلاع‌رسانی، آموزشی و... خود در توسعه همه‌جانبه انکارناپذیر است.

جناب آقای رئیس جمهور؛

«رسالت مطبوعاتی»، «کار فرهنگی»، «آگاهی‌بخشی»، «اطلاع‌رسانی شفاف»، «رکن چهارم دموکراسی» و «زبان مردم» بودن از جمله وظایفی و تعاریفی است که برای رسانه‌ها متصور است و همواره بزرگان نیز بر اهمیت این موارد صحه گذاشته‌اند اما روی سخن آنجاست که چرا با تمام این مباحث و باور بدان، هرگز نتوانسته‌ایم یک بستر جامع برای تقویت رسانه‌های خود فراهم کنیم تا با انجام رسالت مطبوعاتی خود علاوه بر کار فرهنگی هم زمینه ساز آگاهی بخشی به مردم شریفمان را فراهم نمایند و هم اطلاع رسانی شفاف را در جامعه نهادینه کنند. چرا در عالم واقع حرف و عمل مدیران در خصوص این موارد به شدت با هم متناقض است. خواسته ما افتادگان این وادی از جنابعالی رئیس دولت تدبیر و امید آن است که مدبرانه فضای کم رنگ این حوزه را به نور امید بیارایید و هرگز اجازه ندهید کور سوی چراغ فرهنگ در بخش رسانه‌ها خاموشی بگیرد.

جناب آقای رئیس جمهور؛

 مطبوعات استان گنجینه فرهنگها برای افزایش مشارکت‌های اجتماعی و ارتقاء سطوح مختلف توسعه چه در سطح شهری و چه استانی، به‌طور گریزناپذیری نیازمند حمایت هستند تا علاوه بر ایجاد زیر ساخت‌ها بر توانمندی‌های خود برای باز تولید مفاهیم و نشر آنها اقدام نمایند. پر واضح است که با وجود تورم موجود در جامعه در کنار ضعف ساختاری برخی نهادهای متولی هرگز نمی‌توان انتظار رشد و رونق نشریات بومی را داشت.

جناب آقای رئیس جمهور؛

رسانه‌های محلی مستقل، یکی از اولویت‌های تحقق رشد و توسعه بشمار می‌روند. این رسانه‌ها تنها هنگامی قادر به تعقیب اهداف تعریف شده خود در جامعه خواهند بود که از استقلال لازم برخوردار باشند؛ رسانه‌های محلی و منطقه‌ای باید توان انعکاس فرهنگ بومی را دارا بوده و خرده فرهنگ‌های محلی را تقویت کنند و هویت‌شان را تثبیت نمایند. بی پیرایه بگویم منکر نقص و کاستی‌ها، ضعف‌ها و نا بلدی‌ها و خطاهای موجود در جامعه خبری‌مان نیستیم و به وضوح به اشتباهات احتمالی‌مان اذعان داریم و می‌پذیریم که آزمایش و خطا مقدمه دست یابی به موفقیت‌های مستحکم و تثبیت شده است.

با این حال امید می‌رود که به تدبیر جنابعالی گره از کار فروبسته رسانه‌های استان گنجینه فرهنگها و رنگین کمان اقوام باز شود و دوباره پویایی و نشاط را در این حوزه بسیار مهم و تأثیر گذار شاهد باشیم.

 

علی قدرتی

تحلیلگر رسانه و مسئول دو هفته نامه شیروان شهر

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه