ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

از ایده تا اجرای اثر هنری (کارتون-کاریکاتور) تجربیات، شنیده ها و گرد آوری های عباس ناصری

قسمت ششم

میروسلا بارتاک کارتونیست بزرگ اروپایی می گوید

"راحت ترین کار اعتراف کردن است و هر انکاری اعتراف را سخت تر می کند وبرعکس."

تخیل ازاد-فضای غیرمتعارف و فانتزی، حوادثی که ظاهرا بروز انها در دنیای واقعی غیرمتمحل است و اتفاقاتی که معمولا تعجب ما را در برمی انگیزد ،به هنر کارتون شخصیتی را میبخشد که باعث می شود ما ان را نوعی هنر غیرمتعارف و متفاوت با دنیای حقیقی پیرامونمان توصیف کنیم.

کارتون هنری است که در ان واقعه غیرقابل تصور امکان بروز و ظهور پیدا میکند وهرچیزی می تواند روی کاغذ دو بعدی ان سربر اورد.

بنابراین کارتون ،هنر غیرمعمول هاست،چون در این هنرکمتر چیزی را در می باییم که با زندگی حقیقی اطرافمان تطابق داشته باشد.

کارتون هنری است که علاوه بر ان ویژگی های بصری و اغراق،یک رسالت اجتماعی هم دارد .
 ترسیم کارتون برمبنای «تفکر کارتونی یا کاریکاتوری شکل میگیرد که اگر تفکر کاریکاتوری نداشته باشی نی توانی کاریکاتور هم بکشی.

منظور از تفکر کاریکاتوری،نگرش کاریکاتوری است، اگر کسی رویا پردازی نداند،از داستان نویسی هم ناتوان خواهد ماند.

کاریکاتور هنر تخیل است، با تخیل متولد میشود، تخیل را به بازی میگیرد و تخیل را میسازد.

کارکاتوریست انچه که در دنیای واقعی ممکن نیست را با کمترین ها و ساده ترین ها به تصویر میکشد تا از این رهگذر پیام خود را منتقل کند که ان هم جور دیگر دیدن و شستن چشم هاست.

ناخود اگاه شنیدن واژه کاریکاتور تصویری غیرواقعی و غیرمعمول را به ذهن متبادر می کند و پس از دیدن ، تلخ یا شیرین بودن ان هویدا میشود. کاریکاتور در مشکل ظاهری اش خنده ،مضحکه و طنز را می نمایاند، ولی با کمی تامل موضوعاتی را گوشزد میکند که سراسر درد و رنج است.

استفاده از این نوع ادبیات که اگر حرفی را نمی شود مستقیم بیان کرد، میشود با حالت طنز بیان کرد در بسیاری از رشته های هنری کاربرد دارد که در ابتدا رویکرد و پیام رسانی هر کدام با یکدیگر متفاوت است .
کاریکاتور واکنش یا عکس العمل هنرمند به یک مساله و بازنمایی ان چه دیده و در نهایت ترسیم ان است.
کاریکاتوریست اتفاقات و پیرامون خود را با اغراق در جزییات و واقعیات ترسیم میکند.

اکثر کاریکاتوریست ها ،طراحی و نقاش را به معنای حرف ان شروع کرده اند و در میانه را با سوژه ای یا اتفاقی به مسیر کاریکاتور راه پیدا کرده اند.
از این رو بنظر میرسد ،کشیدن کاریکاتور یک مرحله از بلوغ هنرمند است که برای برخی که نگاه اجتماعی و یا انتقادی تری دارند، نقطه اغاز است.

انچه فضای ارائه کاریکاتور را ویژه خواهد کرد، پیدا کردن نقاط طلایی در موضوعات است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه