ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

راه اندازی دو مدرسه سبز در خراسان شمالی

اترک: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی از ساخت و راه اندازی دو مدرسه سبز در استان طی آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش اترک، چند سالی است که ساخت مدارس سبز با هدف ارتقا شاخص‌های زیست محیطی در فضاهای آموزشی در دستور کار قرار گرفته به طوریکه این طرح از سال ۹۶ در کشور شروع شد و استان‌های سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران پیشگامان این طرح شناخته شده و مقرر شد تا استان خراسان شمالی هم امسال به لیست استان‌های دارای مدرسه سبز اضافه شود.

در مدرسه سبز آموزه‌های مربوط به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در قالب دوره‌های مختلف و نیز نحوه مصرف بهینه در بخش‌های گوناگون به دانش آموزان ارائه می‌شود، یعنی دانش آموزان علاوه بر یادگیری دروس ضروری و لازم، مباحث زیست محیطی را هم فرار می‌گیرند.

با رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی و عوامل مؤثر بر توسعه شهرنشینی، به جرات می‌توان گفت که انسان‌ها از محیط زیست بیش از آنچه که تصور می‌شود فاصله گرفته‌اند و حتی برخی افراد با رفتارهای غیر معقول و ناشایست چنان خسارت‌هایی بر پیکره محیط زیست وارد می‌کنند که گاهی اوقات این خسارات غیرقابل جبران است، از این رو ضرورت دارد تا دغدغه حفظ طبیعت و محیط زیست از کودکی در ذهن کودکان جا بیفتد و ثمره آن در سال‌های آینده به بار بنشیند و به بستری برای دوستی دوباره انسان با طبیعت تبدیل شود.

حال با توجه به اهمیت این موضوع یعنی حفظ محیط زیست و آشتی انسان با طبیعت، به زودی خراسان شمالی هم جزو استان‌های دارای مدرسه سبز شناخته می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اترک، با اشاره به ساخت و راه اندازی دو مدرسه سبز در استان گفت: کاهش تاثیرات زیست‌محیطی، افزایش سلامت و رفاه، افزایش سواد زیست‌محیطی و پایداری برای همه فارغ التحصیلان و... مهم‌ترین اصول مدارس سبز به شمار می‌روند.

فلاح اظهار کرد: طی سه سال اخیر، اولین مدرسه سبز در خراسان شمالی طراحی شد که بیش از ۷۰ درصد انرژی مدرسه از انرژی‌های تجدیدپذیر محیط اطراف است.

وی با بیان اینکه امیدواریم امسال از اعتبارات محرومیت زدایی استارت این مدرسه زده شود، افزود: مکان اولین مدرسه سبز استان را، مدرسه دانش بجنورد پیش بینی کرده‌ایم که اگر در اختیار سازمان قرار داده شود، این مدرسه را با اصول مدارس سبز مطابقت دهیم در غیر اینصورت اولین مدرسه سبز را در گلستان شهر بجنورد عملیاتی خواهیم کرد.

فلاح اضافه کرد: دومین مدرسه سبز استان هم یک مدرسه نیمه تمام اسکلت بندی شده بود که با شاخص‌های مدیریت سبز بهینه و عملیات آن آغاز شده است.

 وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در ساخت مدارس سبز مشکلی نداریم، افزود: مدارس سبز دوستدار و حامی محیط زیست هستند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی می‌شوند، همچنین در این مدارس، والدین و دانش‌آموزان با هم برای کاهش مصرف انرژی و زباله در مدارس و یا در تعیین میزان مصرف انرژی در مدرسه و چگونگی کاهش آن با مدرسه همکاری می‌کنند.

فلاح اظهار کرد: در مدارس سبز از منابع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، آبی و یا بادی استفاده خواهد شد که نقش مهمی در پایداری محیط زیست دارد، همچنین به دلیل جمع آوری آب باران در این نوع از مدارس، می‌توان به کاهش مصرف آب کمک کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: این سازمان در استان تلاش دارد تا با اجرای برنامه‌های عملیاتی مناسب با استفاده از اعتبارات دولتی و غیردولتی و مهم‌تر از آن مشارکت‌های مردمی، استان را به جایگاه مطلوب برساند و شاخص‌های آموزشی این خطه از کشور را ارتقا بخشد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه