ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

لزوم توجه دولت سیزدهم به رفع موانع توسعه‌ای بجنورد

اترک: فردا خراسان شمالی میزبان رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم خواهد بود، ازاین‌جهت برخی موانع و مشکلات توسعه‌ای مرکز استان که دولت سیزدهم باید موردتوجه قرار بگیرد را از قول یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد عنوان می‌کنیم.

به گزارش اترک، بجنورد به‌عنوان مرکز استان خراسان شمالی هنوز به معنای واقعی با مرکزیت فاصله زیادی دارد و از مشکلات و موانع بسیاری رنج می‌برد که توسعه‌نیافتگی این شهر با ظرفیت را رقم‌زده است.

مشکلات و مسائل مرکز استان خراسان شمالی برای همه شهروندان و حتی مسئولان ناشناخته نیست اما این بار برخی از مهم‌ترین مشکلات و موانع توسعه‌ای شهر را سید محسن موسوی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

+بافت فرسوده مهم‌ترین مانع توسعه شهر بجنورد

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در گفتگو با ما می‌گوید: «اقتصاد شهری موضوع اولی است که برای توسعه این شهر قابل‌طرح است، در حوزه اقتصاد شهری باید سرمایه‌گذاری ترسیم شود و اعتقاددارم به دلیل اینکه حوزه شهری بجنورد در مسیر دو کانون اقتصادی زیارتی و سیاحتی قرار دارد  نگاه غالب باید نگاه گردشگری اقتصادی باشد.

در این بحث هم انتظار داریم توسعه همراه با حفاظت باشد چراکه آثار تاریخی مخل توسعه نیستند و باید ظرفیت‌ها و موانع حقوقی در حوزه شهرسازی اقتصادی در ابعاد حفاظت سنتی و توسعه مدرن اتفاق بیافتد.

یکی از موانع توسعه، مواجهه با فرسودگی است و ما تنها نگاه حاشیه‌نشینی داریم در صورتیکه تاب‌آوری ترکیب با حاشیه‌نشینی در بافت فرسوده یکی از موانع است.

بافت فرسوده در مرکز شهر قرار دارد و بخش عمده شهر بجنورد به مساحت هفت هکتار محدودشده و فرسودگی را تشدید کرده است، پروژه ارمغان که به‌عنوان یک بلوک در هسته مرکزی بجنورد است در طرح بازآفرینی شهری این محور نیاز به اصلاح دارد.»

+لزوم تعیین تکلیف حلقه‌های ناتمام توسعه گردشگری

سید محسن موسوی در خصوص توجه به بخش گردشگری مرکز استان خراسان شمالی می‌افزاید: «در ارتباط با آثار تاریخی و بناهای موجود، ایجاد ظرفیت گردشگری ویژه با نگاه افزایش مدت ماندگاری مسافران در شهر بجنورد باید باشد.

در این بحث تعاریفی که داریم، چند گره و حلقه باید تعیین تکلیف شود مثل سبزه‌میدان و کاروانسرای سبزه‌میدان که ظرفیت بیشتر و ارزشمندی دارند که با نگاه شهرسازی باید احیا شوند و رونق عملکردی و حیات شهری به‌عنوان الزام در ترکیب با میدان شهری ضرورت تلقی شود.

طرح مجموعه مفخم شهر بجنورد به‌عنوان پروژه، کار آن انجام‌شده و دغدغه وجود دارد، این عرصه به عرصه فزاینده فرسودگی تبدیل‌شده و تعارضی که وجود دارد بخشی از مکان وقفی بوده و وقف بر درمان است، دوم جریان فکری بر قضیه وجود دارد.

محرومیت شاخص شهر بجنورد به لحاظ پیمایش در شمال شهر است و در این منطقه دچار کاستی و محدودیت هستیم و باید این رفع مسئله شود.

 بزرگ‌ترین زیستگاه منفصل شهر، گلستان شهر بجنورد است. طبعاً شهر بجنورد نیاز به مجموعه درمانی متناسب بااینکه نیاز به درمان در ابعاد مختلف در بجنورد مرتفع شود دارد و در نگاه تکمیلی از دیپلماسی و گردشگری درمانی استفاده کنیم و فضای مفخم هم اعتقاددارم قسمت وقفی آن با طرحی که ریاست‌جمهور تعریف داشته باشد گردشگری درمانی ایجاد کنند.

در بحث اقتصاد گردشگری بجنورد باید در میزان مدت ماندگاری مسافر کارکنیم و به‌عنوان پیوست به اصل باید موردتوجه باشد و انتظار بر این است مدیران و دولت این موضوع را حل کنند.

بحث کنارگذر فعال شمال شهر بجنورد مطرح است، بااینکه کنارگذر با پدیده عدم حضور و ورود مسافر در شهر مواجه هستیم و نیاز داریم پیوست اقتصادی تعریف و تنظیم شود.

موضوع دیگر بخشی از مسافران به سمت خراسان رضوی مسافران زیارتی هستند و طرح حرم عباس بن موسی (ع) طرح مصوب دارد و نباید فضای گورستان باشد باید به‌عنوان طرح جامع گردشگری زیارتی باشد. بر این اساس هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار اجرای این پروژه است و نکته مهم چون این پروژه متصل بر منطقه وسیع حاشیه‌نشین معصوم زاده، تصفیه‌خانه و دباغ‌خانه است در این موضوع نهاد اوقاف باید مشکل را رفع کنند و رفع این مسئله باعث رونق اقتصادی گردشگری می‌شود و نظام اقتصادی شهر بجنورد را از جنبه گردشگری زیارتی تقویت می‌کند.

 توجه به کاروانسرای سردار بجنورد که دارای موضوع حقیقی و حقوقی است ضرورت دارد و موارد این‌چنینی به لحاظ تسهیلات به‌منظور بوم گردی، بوتانیک، کشاورزی شهری و ... موردتوجه قرار بگیرد.

بام شهری بش قارداش و باباامان که عنوان هدف گردشگری در مصوبات دولت گذشته بودند انتظار بر تقویت داریم.»

+چرمغان یکی از مهم‌ترین اراضی بلاتکلیف شهر

سید محسن موسوی ادامه می‌دهد: «زمین و اراضی چرمغان که محدوده رهاشده بین استانداری و مجموعه لاله سپاه است، باید مرتفع شود. اگر این نقطه گردشگری را به‌عنوان ارزش باستان‌شناسی تأیید کردند نباید زمان را مصروف کرد و می‌تواند نقطه ظرفیت گردشگری به‌عنوان باستانی باشد ولی جز اراضی بلاتکلیف است.

 در ارتباط با شهر بجنورد موضوع و مانع دیگری که مواجه هستیم، یک سری مناطق اقماری در بجنورد هستند در این حوزه منطقه آب گرم ایوب را داریم که این ظرفیتی است هم برای ایجاد توسعه کانونی روستایی و هم وسعت بخشیدن شعاع توسعه اقتصادی منطقه‌ای.»

+مسیل خطی ملکش و پسته بزرگ‌ترین عرصه رهاشده شهری

 این عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار می‌کند: «مشکل و مانع دیگر، مسیل خطی ملکش و پسته به‌عنوان بزرگ‌ترین عرصه رهاشده شهری است که در یک مشکل حقوقی بین مجموعه آب منطقه‌ای و شهرداری قرار دارد.

این محدوده  به‌عنوان مسیلی که پیوستگی دارد باید محور خطی گردشگری داشته باشد.

+کشتارگاه نیمه فعال صنعتی مانع مهم دیگر

سید محسن موسوی تصریح می‌کند: در حوزه سرمایه‌گذاری بحث منابع کشتارگاه صنعتی بجنورد به‌عنوان کشتارگاه نیمه فعال مانعی برای توسعه این مجموعه است. در منطقه‌ای که یکی از ظرفیت‌های آن دام است باید صنایع تبدیلی داشته باشد که در ارتباط با این موضوع امکان کار وجود دارد.

در مورد کمپوست گره و مشکل چرا باید مشمول زمان باشد

درحالی‌که بجنورد شرایط طبیعی ارزشمندی دارد ما  زباله را دفن می‌کنیم درصورتی‌که می‌توانیم به سمت تفکیک پیش رویم و از این مشکل به‌عنوان منبع اقتصاد شهری استفاده کنیم و رئیس‌جمهور در سفر به استان باید موضوع کشتارگاه و کمپوست را موردتوجه قرار دهد.

+لزوم احیای منبع آب به‌عنوان میراث شهر

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در ادامه گفتگو با تأکید بر توجه به مباحث آب شهر می‌گوید: بحث آب و گردشگری باید موردتوجه باشد، سرمایه‌گذاری و اقدامات در بخش آب و اقتصاد شهری توجه و تأکید باشد. باید دنبال پروژه منبع آب بجنورد به‌عنوان میراث بجنورد باشیم تا حفاظت و احیا شود.

 در مجموعه دوبرار به‌عنوان بام شهری بجنورد و محور 62 متری پیامبر اعظم در مجموعه جنوب شهر بجنورد با پیوست گردشگری کانون‌های اقتصادی آنجا عبور می‌کند که باید موردتوجه قرار بگیرد.

+بجنورد نیاز به اعتبارات ملی دارد

سید محسن موسوی با تأکید بر اینکه بجنورد نیاز به اعتبارات ملی دارد، می‌گوید: بجنورد از جنبه حمل‌ونقل، ترافیک، بحران، سیلاب، زلزله، نیاز به مرکز کنترل مدیریت بحران شهرستان بجنورد دارد و این‌یک الزام جدی است. در حوزه اقتصاد شهری بجنورد انتظار داریم در این سفر مسئله حقوقی پروژه هماگ هم مرتفع شود.

امیدواریم در حوزه اقتصاد شهری نتایج خوبی داشته باشیم، شهر بجنورد بر اساس دسته‌بندی که در سفر رهبری داشته‌اند گردشگری، کشاورزی و صنعتی ترسیم و تعریف داشتند در این ابعاد انتظار بر توجه بر اقتصاد و تقویت ظرفیت گردشگری شهر بجنورد را خواستار هستیم.»

+شبکه‌های ارتباطی بجنورد به محور جاده‌ای محدود نشود

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد می‌گوید: موضوع دیگر بحث شبکه‌های ارتباطی منطقه‌ای بجنورد است.  نمونه آن بحث فرودگاه بجنورد است و در معنای واقعی و حقیقی کلمه بین‌المللی باشد و در ارتباط بااینکه امکان تنظیم سفرهای بجنورد غیر از تهران باشد.

در ارتباط مناطق مختلف کشور مثل کیش، عتبات عراق، عربستان، مشهد و... از این مبدأ و محور انجام بگیرد. ورود بر شهر فقط از کانون جاده‌ای زمینی تعریف نداشته باشیم و فرودگاه موردی است که در ارتقا شهری ما تأثیرگذار خواهد بود.

منطقه شهری بجنورد به لحاظ ساختاری شرقی و غربی است و شاهراه جنوبی و شمالی منطقه ما باید تقویت شود. اتصال بجنورد به اسفراین و سبزوار خراسان رضوی یا به سمت گیفان، راز جرگلان اتصال با کانون منطقه مرزی باشیم.

در خطوط ریلی هم همین‌طور است. بسترهایی که در اقتصاد شهر تأثیرگذار خواهد بود و تقویت خط ریل مشهد بجنورد و گرگان باشد.

در این قضیه نقد داریم به‌عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی، جاده ارتباطی بجنورد به شمال چه زمانی کامل خواهد شد؟ به‌عنوان پروژه نیمه‌تمام مرتفع شود و جاده ترانزیت و بین‌المللی عملکرد و کارکرد داشته باشد اصرار ویژه‌بر این قضیه به‌صورت خاص داریم.

در استان در ارتباط پذیری ضعیف هستیم جز معدود استان‌های هستیم که آزادراه نداریم و در آزادراه سازی شهری دولت توجه کند.

موضوع دیگر این‌که بجنورد مستعد به ایجاد شهر جدید است که برای تعدیل شرایط سکونتگاهی و زیستی تأثیر دارد و این امکان وجود داشته که یک شهر جدید در کنار خود داشته باشد.

توسعه صنایع پتروشیمی در فازهای تکمیلی انتظاری داریم در دولت سابق کلنگ زنی شد و این اقدام انجام شود شاهد اتفاقات و ارزشمند باشیم.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه