ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آشنایان و براکه ها

یادداشت – محمودرضا صدقی براکه، یا آنچنانکه در میان اهالی جلگه ی شوقان و سنخواست رایج است، بره که، از جمله واژه های اصیل درمیان گویش های طبری، سنخواستی و کرفی، قدمتی به مراتب دیرین تر از حضور اقوام کرمانج در شمال خراسان دارد و به معنی دوست صمیمی و یار غار یک فرد است. اما اصطلاح دیگری نزدیک به همین مفهوم و با گستره شمول بیشتری رواج دارد، واژه ای با تلفظ های گوناگون کرب، کریب، کرئو، کرپ و یا کریبا است که در میان تمامی اقوام ساکن در شمال خراسان مصطلح است و معنی آن فراتر از دوستی صمیمی میان دو فرد است و به دوستی نزدیک میان خانواده های بعضا ساکن در روستاهای مجاور اطلاق می شود.

در سالیانی نه چندان دور، که وسائط نقلیه اولیه و مرکب جهت  سفر از نقطه ای و مکانی به شهری و یا دیاری دیگر از اسب و قاطر و یا الاغی بارکش، فرا تر نمی رفت و ضرورت سفر ایجاب می کرد تا برای رسیدن به مقصد، متناسب با بعد مسافت در یکی دو منزل میان راه اطراق کرده و یا بیتوته ای ( اقامت شبانه در محلی) فراهم شود. نیاز به داشتن دوستان صمیمی خانوادگی در روستاهای سر راه و محل گذر و یا در میان همولایتی های ساکن در شهر، روابط و مناسبات مستحکمی صورت می گرفت که از آن به عنوان کرب، و یا کرئو یاد می شد، خانواده های کرئو همیشه جزو اولین مهمانان هر مناسبت غم و شادی یکدیگر  بودند و چه بسا افراد خانواده هم بعضا براکه ی خود را از میان اعضای خانواده همین کرئو ها انتخاب می کردند و یا وصلت هابی که رخ می داد و این آشنایی ها را به رشته ی خویشاوندی سببی نیز مستحکم تر می نمود...

آشنا به کسانی اطلاق نمی شد که همدیگر را می شناختند، آشنایان کسانی بودند که نه بخاطر روابط خویشاوندی و فامیلی (اقوام نامیده می شدند) که بخاطر مناسبات و روابط صمیمانه ی میان آنها با عنوان «آشنا» نامیده می شدند، و کرئو ها سر آمد آشنایان بودند.

نیاز و ضرورت به داشتن روابط و مناسبات اجتماعی متناسب با امکانات و نیازمندی های میان خانواده ها و ایل و طوایف در روزگاران پیشین، به شکل گیری چنین روابط ویژه و صمیمانه ای منجر می گردید.

این راقم در دهه ی چهل و اوایل دهه پنجاه بار ها شاهد حضور خانواده هایی از ترک و کرمانج و روستاهای دور و نزدیک در منزل پدر بزرگ پدری در روستای طبر و نیز منزل پدر بزرگ مادری در شهر بجنورد بودم که با چه ذوق و شوقی تمامی مردان را عمو و دایی و  تمامی زنها را خالتی و باجی صدا می زدیم و چه محبت خالصانه ای از جانب آنان بر جان و دل جاری می شد ....

یاد باد آن روزگاران یاد باد ...‌

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه