ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کشت ۲۱ گونه گیاه دارویی در اراضی خراسان شمالی

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۱ گونه گیاه دارویی در گستره ۶ هزار و ۳۴۰ هکتار اراضی استان کشت شد که کشاورزان این خطه استقبال خوبی از کشت این نوع گیاهان داشتند.

به نوشته ایرنا، محمد عفتی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از یک هزار و ۸۹۸ تن انواع گیاهان دارویی از عرصه‌های زیر کشت تولید شود.

وی افزود: ازجمله گیاهان دارویی که در سال زراعی جاری کشاورزان این استان کشت کرده‌اند شامل اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل‌گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی، گل محمدی و تخم شربتی و زعفران می‌شود.

عفتی اظهار داشت: خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی‌های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.

وی سطح زیر کشت زعفران در اراضی این استان را چهار هزار و ۳۰۰ هکتار، گل محمدی ۴۸۰ هکتار و سایر گیاهان دارویی را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد.

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته ۲۲ تن زعفران، ۴۵۰ تن گل محمدی تولید کرده بودند.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر این تولیدات گیاهان دارویی در سال زراعی جاری توسط شرکت‌های خدماتی دانش بنیان نیز کشت گیاهان دارویی انجام می‌شود که نهاده‌ها و بذر گواهی شده بهره برداران را تأمین می‌کنند و همچنین محصولات آنان را تضمینی خریداری خواهند کرد.

عفتی با بیان اینکه کشاورزی در این استان خرده مالکی است افزود: هم اینک از کشاورزان می‌خواهیم که به هر میزان زمین در اختیار دارند گیاهان دارویی کشت کنند تا با روش کشت، داشت و برداشت، بازار یابی، بحث‌های اقتصادی در این خصوص آشنا شوند اما باید توسعه دهند چراکه با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی تغییر الگوی کشت را دنبال می‌کنیم.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر استفاده از آب سبز تأکید کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی و خوراکی به تناوب زراعی نیز کمک خواهد کرد.

وی بر تنوع انواع کشت گیاهان دارویی در این استان تأکید کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته در این استان گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران و زیره بیشتر کشت می‌شد اما هم اینک ارقام سطح زیر کشت افزوده شده است.

عفتی مهم‌ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تأمین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

وی توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل‌های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه