ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

قیچی دولت سیزدهم بر پروژه‌های نیمه‌تمام خراسان شمالی

اترک: به‌احتمال‌زیاد، پایان هفته جاری، خراسان شمالی میزبان رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت خواهد بود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بین مدیران اجرایی استان، پروژه‌های قابل‌تعریف در این سفر اولویت‌بندی شده است.

به گزارش اترک، پروژه‌های نیمه‌تمام خواه‌وناخواه در تمام استان‌های کشور وجود دارد و خراسان شمالی هم از این امر مستثنی نیست، پروژه‌هایی که به هر دلیلی ازجمله مشکلات اقتصادی، عدم جذب به‌موقع منابع، سهل‌انگاری مدیران و... بر روی‌هم تلنبار شده و به‌جرئت می‌توان گفت که همین امر به دلیل عدم برخورداری مردم از این پروژه‌ها، موجب عقب‌ماندگی استان می‌شود.

وقتی پروژه نیمه‌تمامی در استانی وجود داشته باشد به‌طورقطع تعریف پروژه و طرح جدید توجیه چندان جالبی ندارد چراکه اگر پروژه‌های جدید هم افتتاح نشود به طرح‌های پیشین اضافه و با حجم وسیعی از پروژه‌های نیمه‌تمام بدون برخورداری و بهره‌مندی مردم مواجه خواهیم شد.

بااین‌حال برای اینکه شاهد افتتاح بخشی از پروژه‌های مهم استان باشیم، به‌احتمال‌زیاد پایان هفته جاری، خراسان شمالی میزبان رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت خواهد بود و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان هم برای این سفر برنامه‌ریزی لازم را انجام و پروژه‌های مهم را اولویت‌بندی کرده‌اند، به بیانی دیگر خراسان شمالی آمادگی میزبانی از دولت سیزدهم را دارد.

برای اینکه تا حدودی در جریان وضعیت سفر هیات دولت به خراسان شمالی قرار بگیریم، گفتگویی اختصاصی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

+برگزاری جلسات سفر از زبان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

حسن پارسی پور در گفتگو با ما می‌گوید: «از چند ماه قبل که سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی اعلام شد، برنامه‌ریزی‌ها برای بهره‌مندی بیشتر از این سفر صورت گرفت.

با توجه به اینکه سفره پروژه‌های نیمه‌تمام در سنوات قبل بیشتر بازشده و پروژه نیمه‌تمام زیادی داریم و باید اعتماد مردمی را جلب و خدمات بهتری ارائه شود.

سرمایه‌ای که تا این مرحله از پروژه‌های نیمه‌تمام بوده بایستی آزاد شود و به بهره‌برداری برسد و از سرمایه‌ها استفاده بهتر صورت بگیرد.

اولین نشست با نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، سیاست‌گذاری کلانی انجام گردید که پیشنهاد ما به نهاد ریاست جمهوری این بوده تمرکز بر پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا باشد و به دنبال باز کردن پروژه جدید نباشیم.

با برآورد انجام‌شده، تقریباً پروژه‌های استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و به‌طورکلی پروژه‌های غیرمستمر و نیمه‌تمام در خراسان شمالی هزار و ۸۰۰ مورد است که پیشنهاد داریم پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری برسد.

هر پروژه برای بهره‌برداری ظرفیت زمانی و اعتباری دارد، صرفاً روی پروژه یک‌ساله متمرکز نشویم و پروژه‌های دو و سه‌ساله هم در اولویت قرار بگیرد، در پروژه‌های سفر پروژه‌های بالای یک‌ساله هم قابل‌تعریف باشد.

با این رویکرد نشست و جلسات برگزار شد، بانک اطلاعات، ضوابط و مقررات بودجه‌ای در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و طی دو مرحله پروژه‌ها از فیلتر اولویت‌بندی عبور داده‌شده تا پروژه‌های اثربخش در سفر تعریف شود.

نشست کارشناسی و نشست وزرا برای هماهنگی در سفر برگزار شد. پروژه‌ها با نگاه یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله در جمع‌بندی‌ها ارائه‌شده و در جمع‌بندی نهایی نهاد ریاست جمهوری مصوب خواهد شد، این پروژه‌ها کاملاً عملیاتی برنامه‌ریزی‌شده و منبع تأمین اعتبار هر پروژه هم مشخص‌شده است و به‌طورکلی کار کارشناسی بسیار قوی انجام‌شده است.

برای سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی، پروژه‌های مهم و بزرگ، تسهیلات بانکی استان و... مشخص‌شده و هر شهرستانی هم باید بتواند سهم خود را از سفر داشته باشد و با نگاه برش شهرستانی پیش رفتیم و به پروژه‌ها نگاه زیرساختی و اقتصادی داشته‌ایم.

سیاست کشور در بودجه‌ریزی رشد هشت‌درصدی است و برنامه‌ریزی استان هم رشد هفت‌درصدی است و ۴.۵ درصد آن با برنامه‌ریزی در پروژه‌های جدید و ۳.۵ واحد هم از بهره‌برداری از عوامل تولید صورت بگیرد.

پروژه‌های سفر بدین گونه باشد که در راستای تحقق رشد هشت‌درصدی و شعار سال باشد.»

+بهره‌برداری از ۱۸۰ پروژه در خراسان شمالی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در ادامه این گفتگو اظهار می‌کند: «سال گذشته حدود هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی استانی داشته‌ایم که ۹۶۱ میلیارد تومان یعنی ۵۵ درصد تخصیص‌یافته است، در برخی ردیف‌ها تخصیص‌ها پایین و برخی‌ها هم بیشتر بوده است و علاوه بر این، ۳۴۳ میلیارد تومان هم پروژه به نام ملی داریم و یک سری پروژه هم متمرکز است که تقسیم می‌شود مانند نوسازی مدارس، که بین استان‌ها برش می‌خورد.

در بحث پروژه‌های استان هم‌چنین است که اگر بخواهیم اثرگذاری آن‌ها بر توسعه استان داشته باشیم ۴۷ درصد از اعتبار ۱۴۰۰ به سمت برنامه‌های امور اقتصادی سمت‌وسو پیداکرده و ۲۶ درصد هم در بحث عمران شهری و روستایی است.

طی یکی دو سال گذشته، کارگروه ماده ۲۳ در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی فعال شد و جلوی آغاز خیلی از پروژه‌هایی که دارای مشکل اعتباری و عدم توجیه اقتصادی اجتماعی بوده گرفته شد و تأکیدداریم هر پروژه بدون توجیه و دلیل در استان آغاز نشود.

سال گذشته هزار و ۸۶ پروژه در خراسان شمالی داشته‌ایم که از این تعداد ۱۸۰ پروژه با تأمین اعتبار به اتمام رسیده که این مسیر باید بیش‌ازپیش تقویت شود، در بودجه سال جاری تمرکز بیشتر بر روی همین مسیر باشد.

همچنین برای بهره‌برداری تعداد ۱۸۰ پروژه ۲۵۵ میلیارد اعتبار تأمین شد که اغلب پروژه‌ها در بخش راه، کشاورزی و آب است.

تا پایان سال قبل برگشت اعتبار استانی به خزانه نداشته‌ایم و همه اعتبارات جابجا شده و مشکلی ایجاد نشد و امیدواریم امسال هم‌چنین اتفاقی رخ دهد و تا ۳۱ تیرماه فرصت جذب اعتبارداریم که مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.»

+تمرکززدایی سیاست دولت سیزدهم

حسین پارسی پور ادامه می‌دهد: «سیاست دولت تمرکززدایی از اعتبارات ملی است و به استان‌ها تفویض اختیار بیشتری داده و اتفاقات خوبی رخ‌داده است.

اعتباراتی داریم که متمرکز در اختیار وزارتخانه است چرا این اعتبار باید متمرکز در اختیار وزارتخانه باشد؟ بر این اساس دولت سیزدهم به سمت شفاف‌سازی حرکت کرده و ۲۵ درصد اعتبارات در استان است و مابقی متمرکز ملی است.

برای بودجه ۱۴۰۱ این قول داده‌شده که برش استانی در چند بخش انجام شود.»

به دلیل برخی محدودیت‌ها، از بازگویی جزییات بیشتر سفر هیات دولت از زبان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی خودداری شده و بااین‌حال امیدواریم رئیس‌جمهور دست‌پر به خراسان شمالی بیاید و در این سفر، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید از این مزیت به نحو شایسته‌ای برای توسعه خراسان شمالی استفاده کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه