ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

راه اندازی سامانه «اکو» در اراک

اترک/عبدی: طی مراسمی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو(خرید و جمع‌آوری پسماندهای بازیافتی) در اراک رونمایی شد.

شهردار اراک در این آیین گفت: تلاش برای کاهش تولید زباله، یکی از ضروریات توسعه پایدار است؛ باید همزمان با کاهش زباله، مسئله بازیافت نیز پیگیری شود که مهمتری روش آن نیز بحث تفکیک از مبدا است.

علیرضا کریمی بیان کرد: لازمه موفقت در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا همراه شدن و کمک خود شهروندان است، در این راستا باید با کمک رسانه و سایر دستگاه‌ها این فرهنگ سازی نیز ترویج شود.

وی افزود: میانگین تولید زباله به ازای یک نفر در کشور ۷۶۰ گرم است؛ در اراک این رقم ۵۵۰ گرم است که نشان می دهد در کاهش تولید زباله نیز وضعیت خوبی داریم.

شهردار اراک بیان کرد: ماهانه هر نفر در اراک به طور میانگین ۱۶ کیلو و سالانه حدود ۲۰۰ کیلو زباله تولید می کند؛ یعنی به طور متوسط در ماه ۲۶۰ تا ۲۹۰ تن انواع زباله(صنعتی، بیمارستانی و...) تولید می شود که حدود ۲۸ درصد آن زباله خشک است.

کریمی ادامه داد: از ۲۸ درصد زباله های خشک در اراک اگر فقط ۱۰ درصد آن بازیافت و مجدد استفاده کنیم، می تواند منشا حرکت اقتصادی باشد و از آلایندگی محیط زیست نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: نیمی از سال در اراک را با آلودگی هوا مواجه هستیم، تابستان با ریزگردها و زمستان هم با آلایندگی نیروگاه شازند؛ که هنوز هم مشخص نشده سهم عوارض آلایندگی چقدر است؟!

شهردار اراک بیان کرد: شهرداری به منظور نظافت شهری و جمع‌آوری زباله، مسوولانه عمل می‌کند؛ حدود ۴۰ دستگاه کامیون(۳۵ دستگاه مکانیزه و ۵ دستگاه غیرمکانیزه) در جمع‌آوری زباله‌های شهر فعالیت دارند.

کریمی گفت: ۵۵۰ نفر کارگر خدماتی در بحث جمع‌آوری زباله‌های شهر فعالیت دارند و شهرداری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به صورت ماهانه بابت نظافت شهر و جمع‌آوری پسماند هزینه می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این آیین یکی از اقدامات مهمی که در حفظ محیط زیست نقش موثری دارد تفکیک زباله از مبدا است، باید با اجرای طرح تفکیک زباله و بازنگری در سطل‌های جمع‌آوری زباله به دنبال کاهش زباله‌گردها بود.

زندیه وکیلی گفت: مسئله تجمیع محل‌های دفن پسماند در کارگروه پسماند استان دنبال می‌شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: یکی از ابرچالش‌های امروز جامعه بحث محیط زیست است که متاسفانه بشر کمتر به آن پرداخته است.

سید وحید میرنظامی بیان کرد: در بحث فرهنگ‌سازی جداسازی پسماند در آموزش خانواده‌ها و مدارس و مجموعه‌هایی که قابلیت یادگیری دارند، مورد عنایت ویژه باشد.

وی افزود: اگر فرآیند آموزش و یادگیری را در مقوله‌های مثل تفکیک از مبدا که از جمله مباحث حقوق شهروندی است تبیین نکنیم‌ نمی‌توانیم بازخورد لازم را در این خصوص داشته باشیم.

در این آیین از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو به آدرس ecobin.ir رونمایی شد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه