ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

شالیزارهای گیلان خشک و تشنه

اترک/ شالیزارهای برخی مناطق شرقی و غربی گیلان به دلیل نبود آب دچار خشکی و ترک خوردگی شده اند و یکی از انتظارات کشاورزان این مناطق توزیع عالادنه آب توسط متولیان است.

در چند سال اخیر خشکسالی با نام کشاورزی گیلان عجین شده و هر ساله شاهد خسارت به محصولات کشاورزی تولیدی این استان به ویژه برنج به واسطه کمبود و یا نبود آب هستیم. در این میان آب منطقه‌ای به عنوان متولی اصلی تأمین آب کشاورزی تلاش کرده با توجه به کاهش میزان بارندگی و سطح آب ذخیره پشت سد سفیدرود به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب طرح نوبت بندی را اجرایی کند.

در این طرح مقرر شده گیلان به مناطق شرقی، غربی و مرکزی تقسیم بندی و بر اساس جدول زمان بندی شده رهاسازی آب در کانال‌های آبگذاری این مناطق انجام شود. لازم به ذکر است که عمده اراضی کشاورزی در استان گیلان مشکل آب نداشته و با این برنامه کشاورزان این مناطق می‌توانند به سهولت اقدام به کشت محصول مورد نظر خود کنند اما در این میان برخی مناطق به صورت لکه از این آب بی بهره و زمین‌های آنها دچار خشکی و ترک خوردگی می‌شود.

 

بی آبی ۱۵۰ هکتار از اراضی منطقه گل سفید لنگرود

آقا محمود یکی از شالیکاران منطقه گل سفید از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود است که طی روزهای اخیر زمین شالیزاری وی به دلیل بی آبی دچار خشکی و ترک خوردگی شده است، وی اظهار کرد: متأسفانه هر ساله با مشکل کم آبی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این منطقه وضعیتی همانند شالیزار من دارند، افزود: ما تلاش می‌کنیم تا روزی حلال برای خانواده خود تهیه کنیم اما با این وضعیت امسال نباید انتظار برداشت محصول خوبی داشته باشیم.

این شالیکار لنگرودی با اشاره به اینکه زمین شالیزاری من همانند یک جاده قابل راه رفتن است، گفت: انتظار داریم مسئولان در این شرایط در کنار ما باشند و اقدامات اساسی برای حل این مشکل انجام دهند.

وی با بیان اینکه روستای گل سفید در انتهای حوزه آبریز سد سفیدرود قرار دارد، اضافه کرد: در این روستا ایستگاه پمپاژی در رودخانه لنگرود قرار دارد که آب را به سمت زمین‌های شالیزاری هدایت می‌کند.

آقا محمود ادامه داد: رهاسازی آب بر اساس نوبت بندی است که در این نوبت بندی ها به برخی از اراضی آب به اندازه کافی نمی‌رسد سبب خشکی و ترک خوردن زمین‌های شالیزاری شده است.

وی با درخواست از مسئولان برای بازدید از این مناطق و انجام اقدامات مناسب برای تأمین آب، تأکید کرد: قطعاً اگر تا چند روز دیگر به این مناطق آب نرسید کشاورز نمی‌تواند محصول خود را برداشت کند.

 

مسئول میدانی وارد عمل شوند

این مشکل در شالیزارهای برخی از مناطق شهرستان صومعه سرا نیز مشاهده شده و کشاورزان از نبود آب، خشکی زمین و خطر نابودی محصول خود گلایه دارند. رضا امیری یکی از شالیکاران صومعه سرایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با وجود افزایش هزینه‌ها شالیزار خود را با سختی نشا کردم، اظهار کرد: الان باید شاهد خشک شدن محصولم باشم.

وی با بیان اینکه زمین شالیزاری من به اندازه‌ای ترک خورده که اگر به زودی به آن آب نرسد باید عطای محصولش را به لقایش ببخشم، افزود: منکر تلاش‌های مسئولین محلی برای رفع این مشکل و تأمین آب نیستم اما نیاز داریم تلاش‌ها بیشتر شود.

این شالیکار صومعه سرا با اشاره به اینکه این شالیزار تنها منبع تأمین رزق و روزی من و خانواده ام است، گفت: اگر همین را از دستم دهم با توجه به این شرایط سخت باید چگونه زندگی کنم.

وی به خشک شدن رودخانه صوفیانده به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب برای شالیزارهای این منطقه اشاره و اضافه کرد: انتظار داریم مسئولان میدانی وارده شده و با لایروبی مشکل ما را حل کنند تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن دسترنج خود نباشیم.

 

خشکسالی امسال در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیلان نیز با اشاره به خشکسالی شدید بی سابقه در ۴۰ سال اخیر، اظهار کرد: در داخل و خارج از شبکه آبیاری سپیدرود برنامه نوبت بندی اجرا شده و با تعامل کشاورزان مشکلات به حداقل می‌رسد.

مهران محمد حسن زاده با تأکید بر لزوم وجود تعامل بین آب منطقه‌ای و کشاورزان برای گذر از این چالش و بحران، اظهار کرد: در برخی از مناطق شرق استان گیلان با مشکلاتی در این زمینه مواجه بوده که در تلاشیم تا مشکل رفع شود.

وی با اشاره به کاهش سطح آب رودخانه لنگرود طی چند روز گذشته، بیان کرد: شالیزارهای وابسته به پمپاژ آب از این رودخانه دچار مشکل شده اند که تلاش شده با اجرای نوبت بندی این مشکل رفع شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیلان ادامه داد: از صبح روز گذشته آب منطقه شرق گیلان برقرار شده که زه آب‌های آن وارد منطقه رودخانه لنگرود می‌شود.

محمد حسن زاده همچنین به مشکلات شالیکاران منطقه صوفیانده اشاره و با بیان اینکه این منطقه آب دارد اما ایستگاه‌های پمپاژ آن به دلیل کاهش آب تالاب، نمی‌تواند دائماً روشن باشد، گفت: باید شناور تهیه کرده و لایروبی دو کیلومتری انجام تا مشکلات این منطقه نیز برطرف شود.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از عدم توزیع عادلانه آب، بیان کرد: شماره‌هایی به کشاورزان اعلام شده تا در صورت هرگونه تخلف در توزیع آب تماس گرفته و تخلفات را گزارش دهند و با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد./مهر

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه