ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وعده های آسفالتی مسئولان، بازی با روان بجنوردی ها

اترک: خیابان ها، کوچه و پس کوچه های بجنورد پر از چاله، ناهمواری و آسفالت تخریب شده است که امان مردم را بریده اما غافل از گوش شنوا.

به گزارش اترک، اینجا بجنورد است مرکز استان خراسان شمالی، شهری که از مرکزیت فقط نام آن نصیبش شده و تا رسیدن به شهر ایده آل فاصله بسیاری دارد، یکی از مواردی که شهر را برای شهروندان زیبا و موجب آرامش و رفاه آن ها می شود بهره مندی از بهترین خدمات از سوی مسیولان شهری است اما متاسفانه در این مرکز استان کمترین خدمات در حوزه شهری به شهروندان ارایه می شود.

برخورداری از آسفالت مناسب در کوچه و خیابان ها حق هر شهروندی است اما در بجنورد این حق و حقوق شهروندان تضییع‌ شده و سال هاست که فقط اسم نهضت آسفالت بر سر زبان ها افتاده است.

اعضای شورای شهر و سکان‌داران شهرداری بجنورد در دوره های مختلف قول رفع مشکلات آسفالت معابر و خیابان های شهر را داده اند اما این قول ها در حد جلسات چند ساعت بوده و پس از آن خبری از آسفالت و رسیدگی به خواسته شهروندان نبوده و نیست.

البته ناگفته نماند که گاهی اوقات متولیان شهری این قول را کمی یادشان می آید و دست به اقدام می زنند اما چه اقدامی!آسفالتی که انجام می شود و پس از کنده کاری دستگاه های خدمات رسان اب،برق، گاز، مخابرات و ... شروع می شود و به قول معروف روز از نو و روزی از نو!

برای اثبات نابسامانی و وضعیت اسف بار آسفالت در شعر بجنورد نیازی نیست که زمان زیادی وقت بگذارید چرا که هر قدمی که بر میداری با چاله ای نقش و نگارهای ایجاد شده در آسفالت مواجه می شویم! از نقش قلبی که در کوچه موسوی بجنوردی بر روی آسفالت ایجاد شده بگیرید تا گودالی که در خیابان چهارشنبه بازار ایجاد شده است.

برای ما و شهروندان بجنوردی جای سوال است که وقتی شهردار و معاونانشان خبر از آسفالت معابر و خیابان ها می دهند منظورشان دقیقا در کدام محله است؟

حاشیه شهر که تکلیف آن مشخص است و سال هاست که صدای مردم آن به گوش کسی نمی رسد و خیابان های مرکز شهر هم وضعیت آن قابل مشاهده است.

پشت میز نشینان شهرداری بجنورد جز اینکه صدای اعتراض و انتقاد شهروندان را در آورند و با بی اعتنایی کامل به سر ببرند کار دیگری هم انجام می دهند یا به دنبال ایجاد برنامه ای دیگر برای اعتراضات به نتیجه نرسیده دیگری هستند! وقتی پارک زیبای آفرینش را با وجود تمام اعتراضات و انتقادات که ذره ای برایشان اهمیت نداشت به بدترین شکل دیوار کشی کردند آیا حواسشان به آسفالت کوچه های منطقه نیروگاه و مناطق آن اطراف بوده است؟ خبری از کوچه های فرودگاه، نیایش، ستایش، شهرک فرهنگیان، باقرخان، هجرت، قیام، آزادی، شهرک حکمت، ویلاشهر، تختی، مخابرات، امیریه، فردوسی، شرق سپاه، الغدیر، حر و... بوده است؟

این ها فقط نام تعدادی از محلات و مناطق بجنورد است که وضعیت آسفالت در آن به بدترین شکل وجود دارد و مابقی مناطق بجنورد هم دست کمی از آن ها ندارد.

در این وضعیت اقتصادی آشفته که مردم برای تامین لقمه ای نان مانده اند باید خرابی و آسیب هایی آسفالت خراب شده کوچه و خیابان ها به وسایل نقیله ‌شان وارد می کنند را هم تحمل کنند با این همه مشکل دیگر چه توقعی می توان از مردم داشت.

راننده ای که با هزار امید صبح از منزل خارج می شود به امید اینکه روزی خوب و با برکت برای خود و خانواده‌اش بسازد باید درگیر مکانیکی و جلوبندی و هزاران مخارج دیگری که آسفالت بد و خراب شده در دامانش گذاشته، باشد.

به راستی این مشکلات چقدر برای مدیران شهری که ادعای شهروندمداری و فراهم آوردن بهترین امکانات برای شهروندان را دارند، اهمیت دارد؟

+گلایه های بی حاصل شهروندان بجنوردی

امیری یکی از ساکنان کوچه موسوی منطقه نیروگاه است که در گفتگو با ما می گوید: واقعا از کار و تدبیر مدیران شهری در عجب مانده ایم، سال هاست که وضعیت این کوچه چنین است و هر از چند گاهی یک دستگاه و چندین کارگر مشغول بهسازی آسفالت های خراب شده می شوند و ماهم خوشحال از اینکه مشکل رفع شده اما به محض اینکه کار تمام می شود دستگاه خدمات رسان آب و گاز وارد عمل می شوند تا دوباره همان قسمت را کنده کاری کنند.

وی می گوید: وضعیت آسفالت نه تنها در منطقه ما خوب نیست بلکه داخل شهر هم وضعیت بدتری دارند و ما به خودمان امیدوار می شویم، کوچه های نیروگاه که انگار برای مسیولان فراموش شده و از نقشه کاری‌شان پاک شده است، از مسیولان می خواهیم اگر وقتش را دارند و از کارهای بی ثمر و وقت پر کن‌شان می گذرند کمی در کوچه های نیروگاه قدم بزنند تا با چشمان خودشان وضعیت را ببیند.

این شهروند بجنوردی می گوید: در این منطقه هیچ کوچه ای از آسفالت مناسب برخوردار نیست و کوچه موسوی و نجفی بدترین وضعیت را دارند که هر چقدر هم پیگیری و اعتراض کردیم به نتیجه نرسید.

یکی از بانوان سامن در کوچه موسوی هم در گفتگو با ما می گوید: با وضعیت بد آسفالت در این کوچه ها نه زمستان امان داریم و نه تابستان.

وی اظهار می کند: وضعیت آسفالت ها به گونه ای است که با تخریب آن چاله ایجاد شده و در زمستان با تجمع آب باران وضع برایمان نمی ماند و در هوای خوب بهار و تابستان هم که بچه هایشان در کوچه مشغول بازی هستند اگر زمین بیفتند دست و پایشان دچار آسیب و زخم می شود.

این بانوی بجنوردی می گوید: در وسط همین کوچه موسوی بارها ترکیدگی لوله آب وجود داشته و هر بار که تعمیر کردند و آسفالت شده دو مرتبه خراب شده است هنوز هم وضعیت همین است آب به حال خود می رود و خبری هم از دستگاه های خدمات رسان و شهرداری برای آسفالت نیست.در کنار این ها وقتی جایی خراب می شود و نیازی به آسفالت نیست به قول معروف باید بگوییم خدا بیامرزد چون دیگر خبری از شهرداری و شورای شهر نیست.

وی ضمن گلایه از اعضای شورای شهر و شهرداری می گوید: چگونه است که وقت انتخابات، مردم برای مسئولین و کاندیداها عزیز می شوند و وقتی کارشان انجام شد مردم یادشان می روند، اینطور نیست هر کسی پشت میز این می ها می نشیند باید وجدان کاری‌شان یادنرود و هرگز فراموش نکنند هر چه هستند فقط و فقط به خاطر این مردم هستند.

محمدی یکی از راننده های آژانس بجنورد است که در گفتگو با ما می گوید: اگر بگویم که حداقل هر دو ماه پنج یا شش میلیون تومان خرج تعمیر ماشینم می شود دروغ نگفته ام.

وی تصریح می کند: نه وضعیت خیابان ها و نه وضعیت کوچه ها هیچ تعریفی ندارد و شهرداری هم که خدا خیرشان بدهد پنبه در گوش گذاشته و شهر و حقوق شهروندی را به حال خود رها کرده اند.

وی اضافه می کند: تا به امروز از شهردار فعلی بجنورد اقدام موثری ندیدیم جز اینکه صدای اعتراضات شهروندان را بالاتر برده و خود را به خواب زده است.

این شهروند بجنوردی می گوید: مردم دغدغه اب و نان دارند، وقتی در شرایط اقتصادی الان که خرج ها کمر شکن است و وضعیت تاسف بار خیابان ها و کوچه های شهر هم خرج بر روی دستمان می گذارد به جای اینکه شهرداری به فکر رفع مشکلات شهر باشد دغدغه و نگرانی‌اش شده پارکی که یک هفته ای دیوار کشی و نما زد.

وی می گوید: مسیولان شهری برای هر چیزی که خلاف میل مردم باشد وقت دارند تا ثابت کنند که حرف هایشان مهم نیست اما برای رسیدگی به شهر خود را به خواب زده اند.

این شهروند اظهار می کند: الان در شرایطی که به نان شب محتاج شده ایم و وضعیت شهر به دلیل آسفالت و کوچه های خراب خرج اضافه ای به تحمیل می کند ساماندهی شهر مهم است یا پارک!اگر به شهرداری و شورای شهر برنمی با مردم همراه باشند و از اتاق هایشان خارج شوند با چشمان خودشان وضعیت شهر را ببیند شهر به اندازه کافی چهره نازیبا و زننده دارد دیگر ازاین خراب ترش نکنند.

+وعده های آسفالتی مسیولان

با تمام مواردی که عنوان شد، سال هاست که مدیران شهری،شهرداری و شورای شهر قول نهضت آسفالت را به مردم داده اند، وعده ای که هیچ گاه محقق نشد و دغدغه و نگرانی مردم را بیشتر و شهروندان را نسبت به حرف و عمل مسیولان بی اعتماد و ناامید کرد.

سال گذشته بود که جواد حمیدی شهردار بجنورد از تدارک برای آغاز نهضت آسفالت در مرکز خراسان شمالی خبر داد. و گفته بود: «در حال رایزنی برای خرید، تامین قیر و آغاز فعالیت‌های گسترده آسفالت در شهر با تدارک تامین اعتبار و قرارداد با شرکت های توانمند در تامین قیر هستیم.

تاکنون چندین جلسه مختلف با صاحبان شرکت‌های عمرانی برگزار شده و تصمیماتی را برای آغاز همکاری گرفته ایم که امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر آن ها را برای بهبود وضعیت آسفالت در بجنورد اجرایی کنیم.»

محمدعلی کشمیری معاون فنی و امور زیربنایی شهرداری بجنورد هم پارسال گفته بود:« عملیات آسفالت به شدت تابع شرایط جوی است و در هنگام برودت هوا و بارندگی، عملیات آسفالت امکان پذیر نیست، پروژه های منسجم برای سال ۱۴۰۱ متناسب با بودجه ای که توسط شورا به تصویب رسیده است اجرایی خواهد شد.

از محل های مختلفی قیر رایگان در اختیار شهرداری ها قرار داده می شود که این محل ها از سمت راه و شهرسازی و استانداری است که حوزه راه و شهرسازی بیشتر در حوزه باز آفرینی شهری به شهرداری تعلق می گیرد.باتوجه به اینکه محلات هدف در حواشی شهر، مناطق کم برخوردار و سکونت گاه های غیر رسمی زیادی در بجنورد هستند، از سمت استانداری، قیرهای اختصاص یافته از سمت سازمان شهرداری ها، به شهردار داده می شود. از سمت دفتر امور شهری استانداری حواله ۶۰۰ تنی قیر رایگان دریافت شده است، براین اساس ۱۷ سرویس حدود ۴۰۰ تن حمل شده و مابقی نیز به مرور طی روزهای آینده جابجا می شود.

 ۱۱۰ تن ثبت شده که مربوط به اعتبارات سال ۹۹ بوده که برای ساماندهی، سکونت گاه های غیررسمی تحت عنوان اعتبارات بازآفرینی باید به شهرداری تحویل داده می شد که به دلیل محقق نشدن در سال گذشته، امسال در قالب ۲۰ هزار مترمکعب آسفالت، برای محلات هدف از محل بازآفرینی و اداره کل راه و شهرسازی اجرایی خواهد شد.علاوه بر این محموله قیر رایگان به صورت مشخص برای معابر شهرک گلستان، از محل مطالبات شهرداری در اداره کل راه و شهرسازی باید پرداخت و تحویل داده شود که در این بخش تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.عملیات آسفالت به شدت تابع شرایط جوی است و در هنگام برودت هوا و بارندگی، عملیات آسفالت امکان پذیر نیست و کارخانه ها غیرفعال می شوند.عملیات آسفالت در قالب پروژه ها که در دو قسمت زیرسازی و روکش برای معابری که آسفالت داشتند و تخریب شده، تقسیم بندی می شوند، که براین اساس پروژه های منسجم برای سال ۱۴۰۱ متناسب با بودجه ای که توسط شورا به تصویب رسیده است اجرایی خواهد شد.»

امسال هم شهروندان از وعده های مسیولان شهرداری بی نصیب نماندند و جواد حمیدی شهردار بجنورد گفته است که:«690 تن قیر رایگان به شهرداری بجنورد اختصاص یافته است که با مناسب شدن شرایط جوی آسفالت مناطق هدف آغاز خواهد شد.

با توجه به وجود آسفالت نامناسب در سطح معابر شهر بجنورد، انجام آسفالت در سطح معابر شهری از اولویت های در دستور کار سال جاری این نهاد خواهد بود.

انجام آسفالت در مناطق حاشیه شهر بجنورد در اولویت است.نوع آسفالتی که در سطح معابر هدف اجرایی خواهد شد، آسفالت پلیمیری است که از دوام و کیفیت بالاتری برخوردار است.»

شهروندان بجنوردی با تمام این مسایل در انتظار تحقق وعده های مدیران شهری و آن هایی که خود را مدعی حقوق شهروندی و ارایه بهترین خدمات به شهروندان می دانند، هستند تا بلکه با یک اقدام عملی مثبت اعتماد و امید مردم را خود جلب کنند، قابل توجه مسیولان شهری بجنورد بجای اینکه پول بیت المال را به بدترین شکل هدر دهید و موجب بی اعتمادی مردم شوید با گشتی در شهر متوجه خواهید شد که کارهای مهم تری برای انجام دارید برای یک بار هم که شده حرف و عمل‌تان در حوزه شهری و رسیدگی به شهر یکی باشد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه