ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

دوئل نادران ـ قالیباف بر سر ریاست مجلس

گروه سیاسی: انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه سوم قرار است روز چهارشنبه  ۴ خرداد ماه برگزار و نمایندگان اعضای ۱۲ نفره این هیئت را با رای خود برای سال سوم مجلس یازدهم انتخاب کنند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس متشکل از رئیس، ۲ نواب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است که با رأی اکثریت نمایندگان برای یک سال آینده انتخاب می‌شوند. هفتم خرداد، سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی است که هر ساله اعضای هیئت‌رئیسه مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برای یک سال آینده در این روز تعیین می‌شوند.

چند روز مانده به سومین انتخابات برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم بازار گمانه‌زنی‌ها در راهرو‌های پارلمان برای آرایش هیات رئیسه آتی داغ شده و هر از گاهی برخی از نمایندگان اسامی را مطرح می‌کنند که آن افراد در حال لابی با سایر نمایندگان هستند تا بتوانند برای تصاحب صندلی هیئت‌رئیسه برای خود رای جمع آوری کنند.

در چند روز آینده قرار است شورای مرکزی دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلان با موضوع انتخابات هیئت‌رئیسه برای اجلاسیه سوم تشکیل جلسه دهند و در جریان این جلسات درباره نحوه ورود و تعیین کاندیدا‌های خود تصمیم‌گیری کنند  و سپس در مجمع عمومی که یک یا دو روز مانده به انتخابات برگزار خواهد شد گزینه‌های نهایی خود را معرفی کنند.

حدود دو هفته مانده به انتخابات هئیت‌رئیسه، برخی اعضای جبهه پایداری نیز رایزنی‌های خود با برخی چهره‌های مطرح در مجلس را کلید زده‌اند تا آن‌ها را  برای  کاندیداتوری ریاست یا نواب رئیسی متقاعد کنند، به طوری که لیدر‌های جبهه پایداری طی رایزنی با برخی نمایندگان و اعلام حمایت از آن‌ها به دنبال آنند تا چند کرسی هیئت‌رئیسه را برای سال آینده در اختیار داشته باشند.

از هر نماینده‌ای در راهرو‌های مجلس  درباره کاندیدا‌های انتخابات هیات رئیسه برای سومین سال مجلس یازدهم سوال می‌شود، سریعا با جمله‌هایی مانند "هنوز مشخص نیست یا  باید ببینیم چه می‌شود و منتظر تصمیم فراکسیون هستیم یا قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند، تغییر چندانی در هیئت‌رئیسه را شاهد نخواهیم بود پاسخ می‌دهند؛ اما از میان صحبت‌های نمایندگان در راهرو‌های مجلس، میتوان اسامی احتمالی را کنار هم چید. مخصوصاً درباره کرسی ریاست که تقریباً تکلیف مشخص است و اکثر نمایندگان معتقدند حداقل رئیس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد.

گزینه‌های احتمالی هئیت‌رئیسه مجلس

از سخنان نمایندگان اینگونه برمی آید که برای ریاست همچنان محمد باقر قالیباف، فریدون عباسی و الیاس نادران مطرح هستند و علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، محمد مهدی زاهدی هم در جایگاه نواب رییس و سید ناصر موسوی‌لارگانی،علی کریمی فیروزجائی،حسینعلی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله متفکرآزاد، محسن دهنوی،محمد رشیدی، مجتبی یوسفی هم به عنوان دبیران هیئت رئیسه و علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی نیز در جایگاه ناظران هیئت‌رئیسه مطرح هستند.

لازم به ذکر است، در اجلاسیه اول برای تصدی نایب رئیسی مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علی نیکزاد کاندیدا شدند که در نهایت قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول و علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس شدند.

در اجلاسیه دوم هم علی نیکزاد و عبدالرضا مصری تنها گزینه‌های نایب رئیسی مجلس بودند که به ترتیب با ۲۰۶ و ۲۰۵ رأی، نایب رئیس اول و دوم مجلس شدند.

انتخابات دبیران هیئت رئیسه

معمولاً بیشترین رقابت و تغییر در انتخابات دبیران هیئت رئیسه مجلس اتفاق می‌افتد و از آنجایی که تا این لحظه نمایندگان زیادی برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، انتظار می‌رود در این بخش شاهد تغییرات اساسی باشیم.

در اجلاسیه اول، سید ناصر موسوی‌لارگانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله متفکرآزاد، علی کریمی‌فیروزجایی و سید محسن دهنوی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

در اجلاسیه دوم نیز روح‌الله متفکرآزاد، سید محسن دهنوی، علی کریمی‌فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

ناظران مجلس

معمولاً نمایندگان زیادی برای انتخابات تصدی ناظر هیئت رئیسه مجلس اعلام کاندیداتوری می‌کنند و باید ببینیم امسال چند نفر در این عرصه به رقابت می‌پردازند و چه تغییری در این بخش اتفاق می‌افتد.

در اجلاسیه اول مجلس یازدهم، محسن پیرهادی، حسین حسین‌زاده، علی رضایی، علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، غلامعلی کوهساری و غلامرضا نوری قزلچه برای تصدی ناظر هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شدند که در نهایت محمدحسین فرهنگی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی انتخاب شدند.

در اجلاسیه دوم هم علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام‌الدین موسوی توانستند رقبا را کنار بگذارند و به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه دوم مجلس یازدهم انتخاب شوند.

در جلسه روز سه شنبه مجلس الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان و توزیع آن در صحن علنی مجلس،برای ریاست مجلس در انتخابات هیات رییسه اعلام نامزدی کرد.

وی در این نامه انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب برای ریاست مجلس داده است.

محبوبیت نادران

الیاس نادران، آنقدر میان اصولگرایان محبوب بود که یکی از نامزد‌های بالقوه آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود. بلافاصله بعد از پیروزی لیست اصولگرایان در رقابتی تشریفاتی، رقابت برای صندلی ریاست مجلس آغاز شد و پژمانفر، با همکاری صادق محصولی، جلساتی را برای حذف قالیباف از ریاست مجلس آغاز کرد. نادران در این شرایط به حمایت تمام قد از قالیباف پرداخت و بار‌ها و بار‌ها تحرکات جبهه پایداری را مورد انتقاد قرار داد و مثلا در یک مورد در توییتر نوشت «در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده اند! کاری به مخدوش کردن مرزبندی سیاسی ندارم، ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟»

اما حمایت‌های نادران از قالیباف به حدی بود که علی خضریان نماینده عضو جبهه پایداری از او خواست تا شخصیت مستقل خود را حفظ کند و در بازی قالیباف قرار نگیرد.

بعد از آغاز مجلس، اما بر خلاف پیش بینی‌ها نادران نه در هیئت رئیسه قرار گرفت و نه در ریاست کمیسیون‌های اقتصادی. نادران شخصا گلایه‌ای به این وضع نکرد اما در شرایط کنونی موضوع کاندیداتوری الیاس نادران در هیات رییسه یک چهره دیگر هم دارد که در رسانه‌ها فراموش شده آن شخص پژمانفر است. برنامه جبهه پایداری رای به نادران برای ریاست، و رای به پژمانفر برای نایب رییسی است. چنانکه پژمانفر نماینده مشهد چندی پیش گفته بود: ما حتما از مجلس اعاده حیثیت خواهیم کرد.

دعوت به حفظ آرامش در مجلس

از این رو در واکنش به جو ایجاد شده در مجلس به منظور انتخابات هیات رییسه عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی  روز سه شنبه، 20 اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای خطاب به هیات رئیسه مجلس با استناد به بند 11 ماده 22 آئین نامه داخلی مجلس، اظهار کرد: شادی، طراوت و رقابت منصفانه در بین همکاران با توجه به انتخابات پیش روی هیات رئیسه بسیار خوب است و مسابقه برای خیرات و مسئولیت نیز کار خوبی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیر یا زود در خصوص انتخابات هیات رئیسه مجلس تصمیم خواهیم گرفت، افزود: اما نکته این است که در جریان رقابت ها در توئیت ها، مسابقه ها و بیان مطالب درست است که می توان فعالیت خود را معرفی و انتقادهایی وارد کرد اما در این اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم از ما توقع دارند مسئله اصلی مردم باشند.

وی ادامه داد: اقتدار مجلس را نباید زیر سوال برود، مجلس یک کل یکپارچه است و نباید اجازه دهیم از بیرون به مجلس طعنه بزنند و هرکسی که در جایگاه هیات رئیسه می نشیند باید مجلس را در خدمت مردم به صحنه بیاورد.

به گزارش اترک با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که در انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم چه اتفاقی رقم خواهد خورد و چند درصد از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تغییر می‌کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه