ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

برخورداری ۷۵ درصد جمعیت روستایی از طرح هادی

اترک: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی از برخورداری ۷۵ درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از طرح هادی خبر داد.

به گزارش اترک، حدود نیمی از جمعیت خراسان شمالی را روستانشینان را تشکیل می‌دهند و تا حدودی هم پراکندگی روستایی در استان بیشتر است، با توجه به این موضوع و موقعیت جغرافیایی و جمعیتی خراسان شمالی، می‌توان گفت که پایداری اقتصاد این استان بیش از صنایع به کشاورزی و دامپروری وابسته است به عبارتی می‌توان این‌گونه برداشت کرد که پایداری اقتصادی خراسان شمالی به دست روستا و روستانشینان محقق می‌شوند.

اما به‌هرحال هر روستایی در خراسان شمالی مانند سایر نقاط کشور با کمبودات و مشکلاتی مواجه است که همین امر خود مهاجرت روستانشینان به شهرها و روی آوردن به مشاغلی به‌جز دامپروری و کشاورزی می‌شود.

به نظر می‌رسد اولین موضوعی که باید در ماندگاری روستاییان و جلوگیری از مهاجرت این قشر به شهرها داشت توجه به وضعیت ساختاری و کالبدی محیطی روستا است تا بتوان ایده آل‌های روستایی را تا حدودی به مناطق شهرنشین نزدیک کرد.

مسئولان امر برای تحقق این موضوع نسبت به اجرای طرح هادی در روستاها ازجمله روستاهای خراسان شمالی اقدام کردند، طرحی که در جای خود بسیار موفق بوده و تا حد زیادی مانع از مهاجرت روستاییان به شهرهای داخل و خارج استان شده است.

اگر سری به روستاهای استان بزنیم، رضایت روستانشینان از اجرای این طرح به‌خوبی مشخص است و ساختار و کالبد محیطی روستا با اجرای طرح هادی ازآنچه که درگذشته از روستاها مشاهده می‌کردیم، فاصله بسیار دارد.

علاوه بر این، با اجرای طرح هادی، مقاومت منازل روستایی نیز چندین برابر شده است و دیگر در برابر بلایای طبیعی به‌راحتی تخریب نمی‌شود و نگرانی را از ساکنین روستاهای استان دور کرده است.

به‌طورکلی اگر بخواهیم به طرح هادی اشاره‌کنیم باید گفت که طرح‌های هادی روستایی جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که باهدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شوند. آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌های عمرانی در آن‌ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی است. این امر در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه انجام می‌شود. به‌نوعی می‌توان طرح هادی را مهم‌ترین سند رسمی و قانونی توسعه و عمران یک روستا در کشور دانست.

تجدید حیات روستاها، هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی، ایجاد شبکه ارتباطی منظم، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان، ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال و ارتقاء درآمد روستائیان، هدایت وضعیت فیزیکی (کالبدی) روستا، افزایش راندمان کار روستائیان و بهبود یافتن معیشت و رفاه سطح زندگی در روستاها، ایجاد سرمایه‌گذاری در روستاها، تکمیل و اصلاح چرخه تولید و مصرف روستایی، پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و... ازجمله اهداف طرح روستایی است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم خراسان شمالی هم ازجمله استان‌های است که طرح هادی در آن اجراشده به‌طوریکه هم‌اکنون به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی ۷۵ درصد جمعیت روستایی این استان از طرح هادی برخوردار هستند.

علی محمدی گفته است: «از مجموع ۸۴۰ روستای استان، پایان سال ۹۴ تهیه طرح هادی برای تمامی ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار به اتمام رسید و پس از آن با تغییرات جمعیتی و گذشت زمان ده‌ساله طرح‌های تهیه‌شده، بازنگری در دستور کار قرار گرفت که تاکنون بازنگری طرح هادی ۱۱۰ روستا انجام‌شده و در ۷۰ روستا نیز در دست تهیه قرار دارند. اجرای طرح هادی در ۴۱۱ انجام‌شده و میانگین استان اجرای ۵۷ درصد روستاها می‌باشد که از ۵ درصد از میانگین کشور بالاتر هستیم و این ۵۷ درصد ازلحاظ تعداد روستاهاست و ازآنجایی‌که یکی از آیتم‌های اجرا جمعیت روستاها بوده است ازلحاظ جمعیتی ۷۵ درصد جمعیت روستایی استان از طرح هادی برخوردار می‌باشند.

در شهرستان بجنورد نیز از ۱۵۴ روستا، ۱۳۴ بالای ۲۰ خانوار می‌باشند که طرح هادی در ۸۰ روستا انجام‌شده است.

در استان یک‌صد هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی روستایی وجود دارد که تاکنون برای ۷۳ هزار واحد مسکونی با همکاری اداره کل ثبت‌اسناد و در یک کار مشترک سند صادرشده است و

مبلغ دریافتی این اسناد با حمایت دولت و اقدام جمعی یک‌پنجم هزینه شخصی توسط مردم می‌باشد و طی دو دهه و چهار برنامه توسعه از آماری نزدیک به صفر به پوشش ۷۳ درصدی سنددار کردن منازل روستایی رسیده‌ایم.

بیش از ۷۲ هزار واحد مقاوم در روستاهای استان احداث‌شده است که از این تعداد ۹۸۰۰ واحد در روستاهایی که تبدیل به شهر شده‌اند می‌باشند، که درمجموع در حال حاضر ۶۲ هزار واحد مقاوم در روستاها داریم که در مقاوم‌سازی نیز نسبت به میانگین کشوری ۹ درصد جلوتر هستیم و در شهرستان بجنورد نیز از مجموع ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی و با مقاوم‌سازی ۲۰ هزار واحد مقاوم‌سازی شده رتبه اول استان را دارد.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه