ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اقتدار در دوما

 

اترک_ انسیه ربیعی: دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین همتای روسی وی در کاخ کرملین، روز چهارشنبه در مرکز توجه رسانه های روسیه قرار گرفت و بسیاری از رسانه ها به سخنان سران دو کشور با محور توسعه همکاری‌ها در سطوح مختلف توجه کرده و آن را بازتاب داده‌اند. در این میان رسانه‌های روسی با ادامه انعکاس و بازتاب خبرهای سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به روسیه و ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های متفاوت، همگی بر موضع تقویت روابط مسکو - تهران در حوزه‌های مختلف تاکید کردند. روزنامه کامرسانت ضمن بازتاب خبرهای سفر رئیس جمهور ایران در گزارش مفصلی نوشت: "دومین روز از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه به بازدید از دومای دولتی، دانشگاه دولتی مسکو و مسجد کلیسای جامع مسکو اختصاص داشت. او در سخنرانی خود در جمع نمایندگان دوما با پیش بینی پایان قریب الوقوع ناتو آنها را خوشحال کرد. در حالی که میزبانان رئیس جمهور ایران بین سخنان رئیسی، وی را تشویق می کردند، تیم وزرایی که با او وارد شده بودند در حال مذاکره با شرکای روسی بر سر پارامترهای همکاری اقتصادی به ویژه در حوزه نفت و گاز بودند.

استقبال متفاوت از رئیسی در دوما

در دیدار رئیس جمهور ایران از دومای دولتی نمایندگان با تشویق و ایستادن از او استقبال کردند. رئیسی کریسمس و سال نو میلادی را به نمایندگان و مردم روسیه تبریک گفت و از جدایی جامعه مدرن از پیوندهای معنوی ابراز تاسف کرد و همچنین یادآور شد که ایران درگیر ساخت سلاح هسته‌ای نیست. وی با بیان اینکه این بخشی از استراتژی دفاعی ما نیست، افزود: آژانس تاکنون ۱۵ بار تایید کرده است که هیچ گونه تخلفی در فعالیت‌های هسته ای ایران وجود ندارد. وی همچنین تأیید کرد که اگر غرب به طور موثر و جدی تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند، تهران آماده است تا در جریان مذاکرات جاری در وین به توافق‌هایی بر سر توافق هسته‌ای دست یابد."

تاکید بر «تعامل حداکثری» با کشورهای جهان

گفتنی است رئیس‌جمهور کشورمان در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: "هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ جهانی متمدن» است. تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر این صورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا می‏ کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارتِ مستمرِ آژانسِ بین‌المللی انرژیِ اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است. سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد."

واکنش العربیه

شبکه سعودی العربیه در این باره نوشت: رئیس جمهور ایران در مجلس دومای روسیه تاکید کرد که کشورش خواهان رسیدن به توافق به منظور برداشتن تحریم ها است و آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران در تضاد با قانون نیست.

الجزیره چه گفت؟

شبکه الجزیره نیز سخنرانی امروز رئیس جمهور کشورمان را بازتاب داد. این شبکه قطری نوشت: رئیسی تاکید کرد که همکاری میان مسکو و تهران امنیت منطقه را تقویت می کند.

المیادین هم واکنش نشان داد

شبکه المیادین نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که تقویت روابط با روسیه نشان دهنده موضع ما در حمایت از تعامل با تمام کشورها به ویژه کشورهای همجوار در راستای منافع ملت ها است. این شبکه لبنانی دیگر اظهارات حجت الاسلام ابراهیم رئیسی را منتشر کرد.

نگاه رسانه های عراقی به سخنان رئیسی

شبکه العهد نیوز عراق نیز در این باره نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش خود اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران در تضاد با قوانین نیست و سیاست جمهوری اسلامی ایران در راستای ساخت بمب هسته ای نیست زیرا قانون اساسی ما چنین چیزی را نمی پذیرد.

شبکه السومریه عراق نیز نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران قانونی است و سیاست تهران در راستای ساخت سلاح هسته ای نیست.

العهد لبنان هم واکنش نشان داد

پایگاه خبری العهد لبنان در این باره نوشت: سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد که ایران به دنبال رسیدن به توافق هسته ای است و برای برداشتن تمام تحریم ها تلاش می کند. این پایگاه خبری همچنین به نقل از رئیس جمهور کشورمان نوشت: با توجه به دستورات امام خامنه ای سیاست جمهوری اسلامی ایران در راستای ساخت بمب هسته ای نیست.

سخنرانی رئیسی از نگاه سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز صحبت های رئیس جمهور کشورمان در مجلس دومای روسیه را بازتاب داد، این خبرگزاری نوشت: رئیسی تاکید کرد که تلاش های مشترک ایران و روسیه در حمایت از سوریه به فضل مقاومت مردم این کشور ثمره خود را داد.

و اما خبرگزاری های روسیه

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز با انتشار ویدیویی از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در مجلس دومای روسیه نوشت: رئیس جمهور ایران گفت که فعالیت هسته ای ایران قانونی و شرعی است و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این خبرگزاری همچنین به نقل از رئیس جمهور کشورمان نوشت: همکاری میان ایران و روسیه امنیت منطقه را تقویت می کند.

بخش عربی شبکه آرتی نیز ویدیویی از سخنرانی ابراهیم رئیسی منتشر کرد و نوشت: رئیسی تاکید کرد که گسترش روابط میان ایران و روسیه و همکاری آن ها در سوریه به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک می کند.

همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه 

خبرگزاری ریانووستی نیز چند گزارش از دیدار رئیسی و پوتین منتشر کرد که در یکی از آنها گفته شد که پوتین در مسکو با رئیسی همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره کرد.  

در این گزارش خاطرنشان شد: سران ایران و روسیه، طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و اوضاع منطقه و تحریم های غرب و وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و برجام را بررسی کردند. در گزارش دیگر این رسانه روسی به نقل از رئیسی گفته شد: تجربه خوب همکاری ایران با روسیه می تواند شرایط برای بکارگیری چنین تعاملی در سایر عرصه ها را فراهم کند.

مذاکرات برجام 

خبرگزاری تاس نیز چندین گزارش درباره دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه منتشر کرد که در یکی از این گزارش ها به موضوع گفت و گو درباره برجام اشاره شد.

در این گزارش گفته شد: پوتین در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که می خواهد موضع وی درباره وضعیت توافق هسته ای (برجام) را بداند و دانستن این موضع برای وی بسیار مهم است. 

در گزارش دیگر تاس به مساله سوریه اشاره شد که پوتین گفت که با کمک ایران و روسیه دولت دمشق توانست بر ترویست‌ها غلبه کند و تجربه همکاری در این زمینه موفق بود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه