ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سایه انزوا و سکون بر هنر سینمای اصفهان

چشم‌انداز حوزه سینما در اصفهان به‌رغم ظرفیت‌های خوب به اذعان کارشناسان امر آن‌گونه که باید مطلوب نیست، موضوعی که نیازمند آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی اصولی است.

به گزارش ایرنا، نمایش در نصف جهان سابقه چند صدساله دارد و به گفته برخی از کارشناسان به دوران قاجار و قبل از آن نیز می‌رسد ولی آنچه مهم است، اکنون محصولات مرتبط با این حوزه ازجمله فیلم، سینما و تئاتر  روزگار خوبی ندارد.

نبود حمایت‌ها، آموزش‌های نه‌چندان مؤثر، کیفیت پایین فیلم‌ها، کمرنگ بودن سهم اصفهان در تولیدات سینمایی جشنواره‌ها، نداشتن بودجه، کمبود سالن برای تمرین، موازی کاری نهادهای مرتبط و بی‌برنامگی از مشکلاتی است که حوزه سینمای اصفهان با آن مواجه است.

در این میان، کرونا نیز بر روزگار کسل‌کننده این حوزه سایه انداخته و رکود و سکون بر جای گذاشته است، اگرچه فعالیت‌ها همچنان در سایه‌روشن کرونا استمرار دارد که امید می‌رود با برنامه‌ریزی و همت برای رفع چالش‌ها، چراغ بی‌فروغ سینما و فیلم در اصفهان پرنورتر شود.

صدور ۵۰ مجوز تولیدات سینمایی در اصفهان

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال، ۵۰ مجوز تولیدات حوزه سینمایی شامل۲۹ مجوز فیلم کوتاه، پنج مجوز فیلم بلند و ۱۶ مجوز تولید فیلم برای انجمن سینما صادرشده است.
 
محمدحسین محمدی فشارکی‌ افزود:  تأسیس ۴ آموزشگاه سینمایی، یک موسسه تولید فیلم، یک مرکز فنی استودیو صداگذاری در استان ازجمله اقدامات در حوزه فیلم‌سازی بوده است که برای حدود ۲۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.
 
محمدی افزود: تعداد سینماهای استان اصفهان ۲۸ سالن است که با حدود ۱۴ هزار صندلی از ابتدای سال ۱۷ فیلم اکران داشته است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: اکنون ۳۴ آموزشگاه آزاد سینمایی، ۳۵ موسسه تولید فیلم و سه مرکز فنی پشتیبانی در استان فعال هستند.

نبود حمایت مالی از فعالیت‌های سینمایی

محمدی؛ تورم،هزینه بالای ساخت فیلم، استمرار کرونا، کاهش استقبال مردم از تماشای فیلم‌ها در سینماها به دنبال قرنطینه ، مشکلات ثبت‌نام در سامانه‌های تسهیلات کرونا، نبود بودجه برای ساخت فیلم و تأمین زیرساخت‌های سینمایی را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه برشمرد.
 
به گفته وی، اصفهان بعد از تهران رتبه‌ی دوم کشور در تعداد سینما و صندلی را دارد.

کاهش مخاطب سینماها به دلیل شرایط کرونا

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت:  در حوزه تولید فیلم با توجه به محدودیت‌های فعلی و ضرورت اجرای ابلاغیه‌های ستاد کرونا در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

وی بابیان اینکه در این شرایط در سالن‌های سینما با رکود مخاطب و عناوین فیلم روبه‌رو هستیم، افزود: تا این لحظه، مقدار فروش فیلم‌ها افزون بر ۲۷ میلیارد ریال با ۱۳۷ هزار و ۴۲۴ تماشاگر در ۱۶ هزار و ۶۰۴ سانس بوده است.

محمدی افزود: به نظر میرسد با کاهش شیوع کرونا و اجرای  واکسیناسیون تولیدات سینمایی رونق بگیرد و بتوان وضعیت مطلوبی را برای آینده پیش‌بینی کرد.

وی از افتتاح چند سالن سینمایی در شهر و شهرستان‌های اصفهان و افزایش چشمگیر صندلی‌های سینما تا پایان سال خبر داد.

رکود و سکون در حوزه فیلم و سینمای اصفهان

مدرس سینما و بازیگری در اصفهان اما بر این باور است سینما و تولیدات هنری مرتبط با آن در استان دچار رکود و سکون است.

مجید بدیع زاده در گفت‌وگویی که در این خصوص با ایرنا داشت، افزود:  اکنون اصفهان یا لوکیشن ساخت فیلم است یا فیلم‌های بی‌کیفیت و ضعیف تولیدی در آن، تنها در حاشیه جشنواره‌ها به‌طور رایگان به نمایش درمی‌آید.

به گفته وی، اصفهان ازنظر تولید فیلم‌های استاندارد و فیلم‌نامه‌های بلند دچار خلأ است.

بدیع زاده تصریح کرد: جامعه فعالان این حوزه متفرق شده‌اند و جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که به میزبانی اصفهان شکلی می‌گرفت، دیگر برگزار نشده است.

مدرس بازیگری، محدود شدن آموزش‌ها به شیوه تئوری، رانت، آشنابازی و انحراف اخلاقی از آسیب‌های این حوزه برشمرد.

ضرورت آسیب‌شناسی ذائقه مخاطب

بدیع زاده با اشاره به استقبال مردم از تئاتر و نمایش‌های اصیل، افزود: تماشاگرِ امروز به دنبال تولیدات کمدی است اما تصور مخاطب امروز از ماهیت کارهای کمدی اشتباه است که این مسئله نیازمند مطالعه و آسیب‌شناسی است.

این فیلم‌نامه‌نویس افزود: در این شرایط یا کار خوب ساخته نمی‌شود یا همه به سراغ تولید کارهای بی‌کیفیت مشابه می‌روند.

بدیع زاده با تأکید بر اینکه تجهیزات و امکانات آموزشگاه‌های بازیگری کافی نیست، افزود: هنرجویان متقاضی این حوزه به تمرین و ممارست باور ندارند و برای معرفی به کارگردان‌ها، عجول و بیشتر درگیر ظواهر و پرستیژ بازیگری هستند.

به گزارش ایرنا، ۲۸ سینمای استان اصفهان با حدود ۱۴ هزار صندلی از ابتدای سال ۱۷ فیلم اکران داشته است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه