ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کارآفرینی زنان کرمانشاهی با دستان خالی

طبع همت بانوان روستایی کرمانشاه آنقدر بلند است، که با وجود چالش‌های ریز و درشت کارآفرینی، تنها با عشق و پشتکار به کسب و کار خود توسعه می‌دهند به این امید که کمبودها و نبودها در زمینه داشتن امکانات کاهش یابد.

به گزارش ایرنا؛ برای زنان کارآفرین و توانمند روستایی، زن و مرد معنا ندارد، هدف ارزشمند است و برای مستقل شدن هر مسیر سختی باید هموار شود. برای توانمند شدن هرچه بیشتر بانوان کرمانشاهی به تغییر فرهنگ نگرش جامعه به این قشر به عنوان یک فرد توانمند نیاز است و نباید با دست کم گرفتن و یا بی توجهی پیمودن این مسیر پرچالش را برای کارآفرینان دشوارتر کرد.

در شرکت تعاون روستایی استان کرمانشاه، هفت شرکت تعاون روستایی زنان فعال است و فعالیت‌های متنوعی در این شرکت ها انجام می شود. در این شرکت‌ها در سطح استان فعالیت‌های متنوعی مانند گیوه بافی، پرورش قارچ، کشت زعفران، بادام زمینی، رستوران بانوان و کشت و بسته بندی گیاهان دارویی و غیره توسط زنان روستایی انجام می‌شود.

در سال های اخیر سهم قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان به دست زنان کرمانشاهی بارور شده و به آبادانی و ثمردهی رسیده است که کشت زعفران یکی از مهم ترین زمینه های اشتغالزایی بانوان در روستاهای استان است.

«چنور محمدی»، از شهرستان روانسر ساکن روستای جورآباد دارای مدرک کارشناسی در رشته کشاورزی است و ۱۲سال است که در زمینه کشاورزی فعالیت دارد.

وی که سالهاست در مناسبت های متعدد از وی گزارش های خبری تهیه شده و به عنوان کارآفرین و جوان نمونه استان و شهرستان معرفی شده است، هنوز خود را کارآفرین نمی داند و معتقد است در حضور کارآفرینان شاگردی می کند.

«چنور» که در شرکت دیار زاگرس روانسر مشغول به فعالیت است به ایرنا گفت: با وامی که در سال ۹۶ از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) اخذ کردیم به همراه یکی از اساتید دانشگاه رازی به نام استاد کریمی، در زمینه کشت زعفران شروع به کار کردیم ، ناگفته نماند در سال ۹۱ به این عرصه وارد شدم اما تجربه کافی نداشتم و از سال ۹۶ با انجام کار حرفه ای تجربیات متعدد کسب کرده و توانستیم در سطح وسیع به کشت زعفران بپردازیم به گونه ای که سطح کشت از نیم هکتار به سه هکتار توسعه یافت.

در راه کارآفرینی بسیار زمین خورده‌ام

محمدی یادآور شد، در این زمینه خواهران و مادرم نیز در این اشتغالزایی فعال هستند و موفق شده ایم به ازای هر هکتار برای ۱۰۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کنیم، پاکسازی و جمع آوری زعفران به نیروهای انسانی متعددی نیاز دارد و این اشتغالزایی برای بسیاری از بانون بدسرپرست و یا بی سرپرست است.

وی با بیان اینکه بی شک شرکت تعاونی روستایی در این کار تاثیرگذار است، گفت: از سوی دیگر کار اصلی ما از اتحاد موجود در خانواده رونق گرفت و مهم تر از همه لطف خدا شامل حال ما شد، برای کار خود هدف داریم و حاضریم برای تحقق آن سختی ها را به جان بخریم، در طول این سالها بسیار زمین خورده ایم اما به خاطر هدف جنگیدیم و تحمل کردیم.

ورود کشاورزان غیربومی اجاره زمین را بالا برده است

این کارآفرین کرمانشاهی یادآور شد، هنوز هم در اول راه هستیم و به حمایت نیاز داریم اکنون شرایط سختتر شده و اجاره زمین با ورود کشاورزان غیر بومی در منطقه ما بسیار بالا رفته است و افرادی همانند ما که زمین کشاورزی ندارند از کار دست می کشند و یا مجبور می شوند به شهرستان و یا استان های دیگر مهاجرت کنند.

به گفته محمدی، شغل اصلی ما کشاورزی است و درآمد اصلی ما از این طریق تامین می شود نمی توانیم به راحتی به حرفه دیگر فکر کنیم و یا از روستا به شهر مهاجرت کنیم چراکه سختی های متعدد دارد.

وی اضافه کرد، برخی مراکز دولتی دارای زمین و اراضی هستند ولی نمی دانم چرا آن را در اختیار من و افرادی مشابه من قرار نمی دهند تا بتوانیم به دیگران آموزش دهیم.

تفاوت امکانات هنوز هم فاحش است

این کارآفرین تاکید کرد، بانوان روستایی در همه عرصه ها با وجود کمبود و یا حتی نبود امکانات ثابت کرده اند که توانمند هستند و با وجود اینکه امکانات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما باز هم تفاوت بسیاری با شهر وجود دارد.

محمدی تاکید کرد، کمبود امکانات موجب نشده تا بانوان روستایی از عرصه کار و تلاش دست بکشند و هرچه شرایط سخت تر باشد افراد مقاوم بهتر کنار می آیند و برای تغییر شرایط پای کار هستند.

وی با تاکید براینکه خانواده و به ویژه پدر مرحومم برای رسیدن به این موفقیت همواره پشت و پناهم بو ده است، ادامه داد: خواستن توانستن است هیچ فرقی بین زن و مرد وجود دارد و رسیدن به هدف با تلاش ممکن می شود.

وی اظهار داشت: از مسوولان خواهان حمایت از تولید هستیم، بسیاری از ارگان ها همچون صدا و سیما، پارک علم و فناوری، جهاد کشاورزی استان و شهرستان، فرمانداری و استانداری یاری رسان ما هستند ولی خواهان استمرار در این کمک هستیم.

به گفته وی، بیشتر خواهان کمک در زمینه در اختیار گذاشتن اراضی کشاورزی هستیم تا بتوانیم کارگاه فرآوری و بسته بندی زعفران را راه اندازی کنیم که در این صورت برای پنج نفر دیگر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود، کیفیت زعفران استان ثابت کرده که سطحی بالاتر از استانهایی همچون خراسان دارد.

محمدی تاکید کرد، از اتاق بازرگانی خواهان حمایت در بحث صادرات هستیم علاوه براین نیاز داریم هر اداره ای در حد توان یاری رسان باشد تا بتوانیم به این حرفه ادامه دهیم، استانداری و فرمانداری در دوران پساکرونا نیز با برگزاری نمایشگاه استانی، کشوری و بین المللی می تواند از ما حمایت کند تا بتوانیم محصولات را بشتر معرفی کنیم و بهتر دیده شویم.

کرونا در کسب وکار ما تاثیر منفی گذاشته است

«خدیجه محمدی»، ساکن روستای شاهینی در بخش مرکزی کرمانشاه، یکی دیگر از کارآفرینان نمونه استانی است که در سال ۸۹ در دوره های کارآفرینی که از سوی اداره کل جهاد کشاورزی برگزار شد، شرکت کرد.

در این دوره ها با راهنمایی استاد «نورمحمدی» متوجه شد که خاستگاه اصلی زعفران در کرمانشاه بوده است که این موضوع برای او جالب بود و باعث شد پیگیر این قضیه شود.

وی که مدیرعامل شرکت کامبادن است در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در سال ۹۰ پیاز زعفران را از مشهد به کرمانشاه آوردم، در ابتدا در یک هزار متر به صورت آزمایشی به کشت زعفران پرداختم و پس از کسب نتیجه خوب به توسعه و آموزش پرداختم و به تشکیل صندوق خُرد زنان در روستای شاهینی اقدام کردم که منجر به ایجاد تعاونی شد.

محمدی اظهار داشت: آنالیز و قدرت رنگ محصول ما به ۲۸۵ می رسید و در مدت این ۱۰سال، مزرعه ما به یک کارگاه آموزشی برای زنان روستایی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه با کارآفرینان برتر کشور همواره در ارتباط هستم و در به روزکردن آموزش ها تلاش می کنم، افزود: کرونا در زندگی و کسب و کار ما تاثیر داشته است، نمایشگاه ها را به تعطیلی کشانده است ولی بازهم به آموزش می پردازیم.

نباید زحمات کارآفرینان نادیده گرفته شود

مدیرعامل شرکت کامبادن که برند «گراناز» را ثبت کرده و سیب سلامت را نیز کسب نموده است، ادامه داد: ۲ سال است که از تقدیر و یا قبول لوح قدردانی خودداری می کنم چون حمایتی نیست، وقتی که برای آموزش به دورترین روستاها می روم و راه های سخت گذر را طی می کنم ولی زحمات این کار به دیگر ارگان ها ربط داده می شود و کار من نادیده گرفته می شود و به این رفتار حمایت از کارآفرین نمی توان گفت.

این کارآفرین نمونه کشوری گفت: ما به لوح تقدیر نیاز نداریم بلکه در بخش صادرات و توسعه کاری حمایت می خواهیم، کارآفرینانی که بدون چشم داشت خود را به آب و آتش می زنند بسیار هستند.

وی با تاکید براینکه درب خانه من بر روی همه باز است تاکید کرد که باید مسیر را برای فعالیت یک کارآفرین هموار کرد فعالیت های تعاون روستایی خوب است ولی باید حمایت باشد تا نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی برگزار شود و صادرات برای ما رقم زند.

برداشت ۳۰کیلوگرمی زعفران

در پایان مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: در سال گذشته ۲ شرکت تعاونی زنان روستایی استان کرمانشاه موفق به برداشت ۳۰ کیلوگرم زعفران از مزارع خود شده‌اند.

«ایرج صفایی» افزود: ۲ شرکت تعاونی زنان روستایی شامل کامبادن کرمانشاه و دیار غرب روانسر به صورت تخصصی در حوزه کاشت و بسته بندی زعفران فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: این ۲ شرکت زعفران تولیدی از مزارع خود را پس از برداشت با برند خود، بسته بندی و وارد بازار مصرف می کنند.

صفایی خاطرنشان ساخت، هدفمند شدن فعالیت‌ تشکل‌های تعاونی زنان روستایی به منظور افزایش تولید و بهره وری بیشتر با حمایت سازمان تعاون روستایی همراه خواهد بود و در این زمینه به این تشکل ها که نیازمند نقدینگی باشند تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

حمایت تعاون روستایی از فعالیت های تولیدی

وی اضافه کرد: شرکت‌های تعاونی روستایی زنان می‌توانند در بخش‌های دیگری مانند نگهداری طیور بومی و دام با چارچوب کاری مشخص فعالیت گسترده ای داشته باشند.

صفایی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های تعاونی زنان روستایی تنها منحصر به فعالیت‌ در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع‌دستی نمی‌شود، گفت: زنان روستایی در  قالب شرکت تعاونی می توانند فعالیت های اقتصادی متنوعی ارائه کنند و ما هم از این فعالیت های تولیدی حمایت می کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد، در جهت روان سازی مبادلات بین شبکه ای تعاون روستایی و هچنین کمک به شرکت های تعاونی زنان روستایی، اتحادیه تعاونی های زنان در سال گذشته تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه