ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

زندگی پنهان ذهن

تا به حال برایتان سؤال شده که قضاوتهای ما چه زمانی و به چه صورت شکل می‌گیرد، مثلاً آیا نوزادها هم درمورد خوب و بد پدیده‌ها قضاوت می‌کنند؟

و یا فکر کرده‌اید که رویاها چطور به وجود می‌آیند؟
اینکه چطور حرف زدن یاد می‌گیریم، زبان می‌آموزیم و یا توانایی دوزبانه بودن را به دست می‌آوریم؟
و یا چطور در مسیر تکامل و رشد قرار می‌گیریم و تصورمان راجع به منصف بودن، احساسات و هیجانات به کمال می‌نشیند؟
کتاب «زندگی پنهان ذهن» اثر ماریانو سیگمان به کشف جواب سوالاتی از این دست می‌پردازد و نظریات جالبی ارائه می‌دهد.
یکی از ویژگی‌هایی که کتاب را برجسته کرده و خود من از آن بینهایت لذت بردم وجود آزمایشهای منحصر به فردی بود که پروسهٔ انجام آن در کتاب بسیار جذاب توصیف شده.
مثلاً زمانی که کتاب تبیین می‌کرد قضاوت میان خوب و بد دقیقاً از چه زمانی در مغز شکل می‌گیرد، من بیصبرانه منتظر بودم ببینم چه آزمایشی برای فهم این مساله پی ریخته شده و در نهایت کنجکاوی از خواندن مجموعهٔ آزمایشهایی که بر مبنای عکس العمل نوزادان طراحی شده بود لذت بردم. و البته نقطهٔ قوت کتاب هم وجود همین نو آوری ها و آزمایشهای عجیب و جذاب است.
 ماریو سیگمان، دانشمند فیزیک‌خوانده، از چهره‌های بین‌المللیِ پیشرو در علوم اعصابِ شناختیِ یادگیری و تصمیم‌گیری است. او که بنیان‌گذار «آزمایشگاه علوم اعصاب یکپارچه» در دانشگاه بوئنوس آیرس است جوایز زیادی را از آن خود کرده است، از جمله: «جایزهٔ پیشرفت حرفهٔ مرزهای انسانی»، «جایزهٔ ملی فیزیک»، «جایزهٔ پژوهشگر جوان» از کولژ دو فرانس، «جایزهٔ تجزیه و تحلیل داده‌های مقیاس‌پذیر آی‌بی‌ام».
او در این کتاب از حوزه‌های فیزیک، ریاضیات، فلسفه، پزشکی، زیست‌شناسی، روانشناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و همچنین آشپزی، شعبده‌بازی، شطرنج، موسیقی، ادبیات و هنر بهره می‌گیرد تا نشان دهد که علوم اعصاب چگونه در زندگی به‌خدمت ما در می‌آید، و عیان می‌کند که چگونه بی‌کرانگی نورون‌های درون مغزمان نحوهٔ ادراک و احساس و استدلال و ارتباط ما را می‌سازند.
البته فهم کتاب در بعضی مباحث برای خوانندگان معمول که تخصصی در رشتهٔ اعصاب شناسی ندارند کمی دشوار خواهد بود و شاید ترجمه‌ای که از کتاب موجود است علت به وجود آمدن پاره‌ای ابهامات در فهم باشد اما مجموعاً کتابی بسیار جذاب است که سر هر تقاطعی داستانی یا مثالی خوشمزه از جیب در می‌آورد و خواننده را با خود همراه می‌کند.
اگر از علاقه مندان به حوزهٔ عملکرد مغز هستید و اقیانوس شگفت انگیز بالای چهارستونتان و چگونگی کارکردش شما را به خود جلب کرده، به چطور فکر کردن، فکر کرده‌اید و یا آرزو دارید از متخصصان علوم اعصاب باشید خواندن این کتاب را از دست ندهید چون با یک تیر چند نشان زده‌اید و با بسیاری از اندیشمندان این رشته و نظراتشان نیز آشنا خواهید شد.
کتاب را خانم ماندانا فرهادیان ترجمه کرده و انتشارات «فرهنگ نشر نو» به چاپ رسانده و قیمت کتابی که حالا در دست گرفته‌ام ۵۶۰۰۰ تومان ناقابل است که اگر با این پول کتاب نخرید چیز دیگری هم نمی‌توانید بخرید و حیف و میل می‌شود، پس ترجیحاً کتاب بخرید و از خواندن کتابی که مال خودتان است لذت ببرید.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه