ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رخسار زرد آلو بخارای شوقان

آسیب کرونا به محصولات باغی شاخص استان

اترک/ وحدانی: آلو یکی از محصولات شاخص استان خراسان شمالی به ویژه شهرستان جاجرم است که امسال این محصول پرفروش هم از کرونا در امان نماند.

به گزارش اترک، آلو یکی از محصولات شاخص باغات خراسان شمالی به خصوص شوقان از توابع شهرستان جاجرم است که به صورت تازه خوری و خشکبار بسیار محبوب بوده و در انواع خورش‌های منطقه هم استفاده می‌شود.
آلوبخارا و لواشک را می‌توان از تنقلات پر طرفدار داخل استان و کشور دانست و بدون شک مردم استان و کشور آلوبخارای خراسان شمالی را با نام شوقان می‌شناسند. وقتی سری به فروشگاه‌ها می‌زنیم فروشندگان آلو بخارا برای اینکه کیفیت بالای آلو را نشان دهند با افتخار سر بالا گرفته و می‌گویند «این آلوی شوقان است، ملس و خوشمزه که به طور کاملاً سنتی خشک شده است».
کشاورزان شوقان از اواخر شهریور تا پایان آبان به همراه خانواده مشغول چیدن آلو و خشک کردن آن در گرمای آفتاب کم‌رمق پاییز هستند. آلویی که با زحمت بسیار توسط مردان روستا برداشت و توسط زنان زحمت کش در مسیر پوست کنی و خشک شدن قرار می‌گیرند.
ترس خرید آلو بخاطر کرونا
یکی از باغداران آلو شوقان در گفت و گو با ما می‌گوید: امسال تقریباً ۳۰ تن آلو بخارا در شوقان برداشت شد اما به دلیل ترس از کرونا هنوز به فروش نرسیده است.
وی می‌افزاید: سال گذشته قیمت هر کیلو آلو درجه یک ۴۵ تومان بوده و امسال به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
این باغدار اظهار می‌کند: برداشت و خشک کردن آلو بخارا زحمات بسیاری دارد و هر سال با فروش آلو کمی از خستگی‌مان کاسته می‌شد اما امسال کرونا باعث ضد تا هنوز خستگی و رنج برداشت آلو در تنمان باقی بماند.
کرونا زحماتمان را بر باد داد
یکی دیگر از باغداران شوقان در گفت و گو با ما اظهار می‌کند: امسال به لطف خدا محصول زیادی داشتیم و با احتساب فروش آن بسیاری از مشکلاتمان رفع می‌شد اما چه کنیم که بخاطر کرونا تمام محاسباتمان از بین رفت.
وی تصریح می‌کند: کرونا علاوه بر این که سلامتی مردم را نشانه گرفته باعث شده تا اقتصادمان نیز در ضعیف‌ترین بخش ممکن قرار بگیرد.
وی اضافه می‌کند: در این اوضاع اقتصادی بخاطر پربار بودن محصول باغم برای جمع آوری آلو از روستاهای اطراف کارگر گرفته بودم و آلوهایم به فروش نرفته که هیچ بدتر از آن هزینه بسیاری هم متحمل شدم. این باغدار می‌گوید: کاش مسئولان تدبیری برای محصول آلوبخارای شوقان داشته باشند که بیشتر از این متضرر نشویم.
برداشت ۵۰۰ تن آلو بخارا در جاجرم
چندی پیش هم ابوالفضل عباسیان رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های استان از برداشت 500 تن آلو بخارا از بخش شوقان طی امسال خبر داده و گفته بود: «شهرستان جاجرم بنا به شرایط متفاوت آب وهوایی ازجمله مناطق کویری وکوهستانی پیشتاز در تنوع بسیاری از محصولات است.
  130 هکتار باغ  آلو بخارا در شهرستان جاجرم وجود دارد و با تولید سالانه ۵۰۰ تن به صورت تازه خوری و خشک شاهد حمل به سایر استان‌ها هستیم.
باغات آلو شهرستان در منطقه کوهستانی بخش شوقان قرار داشته که هرساله از اواخر شهریور برداشت این محصول در منطقه آغاز و شاهد فراوری آن در کارگاه‌ها و باغات شهرستان و همچنین بسته بندی آن هستیم. از جمله مصارف مختلف انواع آلو بخارا می‌توان به انواع مختلف آلو در تهیه غذاهای مختلفی مانند مرغ، کوفته، خورشت سیب، خورشت اسفناج و فسنجان اشاره کرد که دارای خواص درمانی چون ضد یبوست، برطرف کننده حرارت تب، صفرا، خشکی مزاج و غلظت خون است.»
همان‌طور که گفتیم شوقان به عنوان قطب تولید آلوبخارای خراسان شمالی و حتی کشور به شمار می‌رود که امسال رخسارش بیش از هر زمان دیگری به خاطر کرونا به زردی کشیده است.
زحماتی که باغداران و کشاورزان برای برداشت آلوبخارا می‌کشند وصف ناشدنی است و بذندسازی این محصول هم نه با هزینه‌های زیاد بلکه با کیفیت بالای آلو خود به خود ایجاد شده و زبان‌زد عام و خاص است.
در این دوران کرونا باید تدبیری جدی از سوی مسئولان برای جبران زحمات باغداران شوقان اندیشیده شود تا بلکه دغدغه‌ای برای فروش محصولات انبار شده‌شان نداشته باشند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه