ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پاسخ‌های کدخدایی درباره مصادیق رجل سیاسی و مالیات بر خانه‌های خالی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما هیچ گونه ورودی به قرارداد ایران و چین نداشتیم و تا زمانی که مجلس مصوبه‌ای در این زمینه به ما ارائه نکند، ما بررسی نخواهیم داشت.

به گزارش اترک، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری که صبح دیروز برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قرارداد ایران و چین را بررسی کرده است، گفت: ما هیچ گونه ورودی به قرارداد ایران و چین نداشتیم و تا زمانی که مجلس مصوبه‌ای در این زمینه به ما ارائه نکند، ما بررسی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان تهیه شده است، گفت: ممکن است مجلس نظر مشورتی شورای نگهبان را اخذ کند اما این به مفهوم این نیست که بتوانیم طرحی ارائه کنیم و مسؤلیت ارائه هر گونه طرحی با نمایندگان مجلس است.

 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر، فارس و ایرنا بخوانید؛

 طرح مالیات بر خانه‌های خالی ایرادات و ابهاماتی داشت، از جمله اینکه تعریف خانه خالی در آن مشخص نبود؛ این طرح به مجلس ارجاع شد و الان دوباره به شورا برگشته و در دستور کار قرار دارد.

 شورای نگهبان اگر نظری درباره اصلاح قانون انتخابات داشته باشد، در همه ادوار این نظرات به نمایندگان مجلس ارائه شده است.

 { درباره شرایط حضور افراد در انتخابات}: قانون موجود ما شرایطی را برای حضور افراد در انتخابات ذکر کرده است و مجلس هم دنبال آن است که این شرایط را از کیفی به کمی تبدیل کند و ممکن است این شرایط بیشتر تبیین شود، اما شرایطی اضافه نمی‌شود.

 {درباره تحریم‌های بانکی ایران}: ما ظرفیت‌های حقوقی برای احقاق حق ایران را داریم و دولت و وزارت خارجه هم در این زمینه فعال هستند.

 {در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد رسید؟ }: به دلیل این که این طرح هنوز به دست ما نرسیده نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم باید این مصوبه بیاید و ما ایرادات آن را بررسی خواهیم کرد.

 ما ایرادات را بررسی می‌کنیم آگه ایرادات قابل رفع باشد در این فرصت کم طبیعتاً به انتخابات ۱۴۰۰ می‌رسد ولی اگر اشکالات جدی داشته باشه و مجلس نتواند در زمان مناسب آن را به شورای نگهبان ارائه کند، باقی خواهد ماند.

 شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه و نظرات مشورتی خود را از طریق مرکز پژوهشکده شورای نگهبان و همچنین گاهی اوقات اعضای شورای نگهبان با حضور در جلسات نظراتشان را بیان می‌کنند که اینها صرف نظرات شخصی و مشورتی است و نظر نهایی زمانی است که مصوبه صورت رسمی برای ما ارسال شود و ما اعلام نظر نهایی را داشته باشیم.

 { در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا طرح اصلاح انتخابات از سوی مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان به مجلس ارائه شده است}: ما به صورت مشورتی نظرمان را در اختیار همه نمایندگان مجلس ادوار قرار دادیم باز هم قرار می‌دهیم، طرح مسئولیتش با خود نمایندگان است، اگر لایحه باشد از سوی دولت باید تقدیم شود اما نظرات مشورتی قطعاً داده خواهد شد و مسئولیت هم با خود نمایندگان است.

 ثبت نام خانم‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است و بحث‌های دیگر آن هم باید به تدریج حل شود.

 { در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط کرونایی انتخابات به صورت الکترونیکی را برگزار می‌کند}: البته شرایط کار آنان ممکن تاثیرگذار باشد کما اینکه در انتخابات مرحله دوم این وضعیت اتفاق افتاد و نسبت به تبلیغات مصوبات ستاد مقابله با کرونا در واقع اعمال شد تبلیغات از شکل عمومی و فیزیکی بیشتر به صدا و سیما و در اختیار فضای مجازی قرار گرفته شده از این طریق انجام شد و مذاکراتی را با دوستانمان در وزارت کشور شروع کردیم، باید ببینیمتا چه مرحله پیش می‌رویم.

 لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و طرح اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری مغایر با قانون و شرع شناخته نشد.

 لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی و لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مغایر با قانون و شرع شناخته نشد.

 { در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه وجود عدم اتمام بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، برخی افراد هجمه‌های خود به شورای نگهبان را آغاز کرده‌اند و اینگونه وانمود می‌کنند که شورای نگهبان پیرو این قانون و به دنبال توسعه اختیاراتش است}: اختیارات شورای نگهبان روشن و شفاف است و این اختیارات در اصل ۹۹ و در چند اصل تقنینی موجود است.

 نه تنها ما نمی‌توانیم اختیارات خود را توسعه دهیم که هیچ نهادی هم نمی‌تواند توسعه اختیاراتی در انتخابات داشته باشد. این موارد که گفته می‌شود یک فضاسازی است وگرنه پس از ارسال این طرح از مجلس و بررسی شورای نگهبان خواهید دید که نظر شورای نگهبان و فقها براساس قانون اساسی و شرع مقدس خواهد بود.

 {در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر فقهای شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی تغییر کرده است یا خیر}: در این زمینه یک سری بحث‌های فرهنگی در کشور ما جاری است و مسئله‌ای نیست که صرفاً با یک قانون آن را حل کنیم و در وهله اول باید این بحث فرهنگی حل شود که فعلاً تغییری در این زمینه به وجود نیامده است. نظر فقهای شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری نکرده است و بنده در مصاحبه‌ای گفتم انشاالله در دوره‌های آتی این رویه نیز اصلاح می‌شود.

 { با اشاره به بررسی قوانین انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی}: در خصوص همه قوانین انتخاباتی، شورای نگهبان فعلاً در مقام اظهار نظر مشورتی است.

 در خصوص انتخابات شوراها، شورای نگهبان هیچ مسئولیت و وظایفی ندارد و نظارت ما بر انتخابات شوراها مغایر با قانون اساسی است.

 بخش عمده‌ای از وظایف مجلس بحث‌های نظارتی است که در قالب تحقیق و تفحص، سؤال و استیضاح انجام می‌شود که در همه ادوار وجود داشته و مجلس در این دوره هم قاعدتاً به این وظایف خود البته با تعامل با قوای دیگر توجه می‌کند.

 {در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره گیری وی از شورای نگهبان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰}: دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم.

 { درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰}: اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه