ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کلاهبرداری با اینترنت ماهواره‌ای و فیلترشکن

گروه اقتصادی: به دنبال درگیری های اخیر در کشور و محدود شدن اینترنت، ایلان ماسک با انتشار پستی در توییتر از آغاز فرایند فعالسازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران خبر داد.

همچنین منابع خبری در توییتر از فعالسازی «استارلینک» اینترنت ماهواره ای رایگان ایلان ماسک در ایران خبر دادند و به بررسی چگونگی فعالیت و نحوه اتصال و استفاده از استار لینک در ایران پرداختند.

همچنین صفحه پروژه استارلینک درد توییتر نقشه نقاط فعال برای استفاده از اینترنت ماهواره ای استار لینک در ایران را منتشر کرد.

شرکت اینترنت ماهواره ای استارلینک جهت فعالسازی این پروژه در ایران دکل هایی با بُرد ۸۰۰ کیلومتر را در ترکیه مستقر کرده است.

هنوز آموزش نحوه استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران بدون نیاز به دیش ارائه نشده است اما به گفته مسئولان این شرکت با تغییر در تنظیمات گوشی های اندرویدی می توان بدون نیاز به ابزار به این اینترنت متصل شد. گفتنی است، استارلینک تنها فرستنده اینترنت ماهواره ای در جهان است.

از اول مهر  امکان دسترسی به وبسایت استارلینک بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی پی روی بسیاری از اپراتورهای موبایل و ثابت ممکن نیست. به نظر می‌رسد این اولین اقدام وزارت ارتباطات برای مقابله با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای در ایران است تا امکان ثبت سفارش وجود نداشته باشد.

با وجود به وعده ماسک برای فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران، دریافت این سرویس نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری است و مشخص نیست این تجهیزات چگونه به کشور منتقل خواهد شد.

این در حالیست که وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، گفت: «شورای عالی فضای مجازی برای اپراتورهایی که بخواهند به طور قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، قواعد و مقرراتی تنظیم کرده است. شرکت‌های خواهان مجوز نیز بایستی این موارد را در نظر بگیرند. براساس قواعد بین‌المللی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بایستی قواعد اینترنتی کشورها را رعایت کنند.»

زارع‌پور همچنین ارائه این سرویس در آینده‌ای نزدیک را بعید دانسته بود چرا که به اعتقاد وی، سرویس‌های استارلینک کامل نیست.

گفتنی است آمریکا به برخی شرکت‌های تکنولوژی برای ارائه خدمات در ایران مجوز داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مجوز عمومی را آپدیت کرده که به شرکت‌های تکنولوژی اجازه می‌دهد خدمات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اداری، ویدیو کنفرانس و از همه مهم‌تر، «خدمات ابری» را در ایران ارائه دهند.

همچنین آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به این موضوع در کانال تلگرامی خود نوشت:

منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک، بار دیگر در ایران خبرساز شد. اگر پژوهشگر اینترنت هستید و یا مطلع از تحولات فناوری اطلاعات؛ پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی از آنچه به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست، سه موضوع زیر را با جزییات بیشتری مطالعه کنید.

اول: ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک

دوم: ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مثل پروژه هلیوم

سوم: ساختار پیام‌رسانهای P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

تلفیق این سه تکنولوژی، تشکیل دهنده‌ی ساختار ‌ احتمالی «اینترنت فیلترگریز» خواهد بود.

به بیان ساده، برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود. بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست، چالشهای پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

به دنبال این خبر، در روز‌های اخیر فایل‌هایی با عنوان فایل و اپلیکیشن دسترسی به اینترنت استارلینک در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است که این فایل‌ها از طرف کارشناسان امنیت سایبری خطرناک و برای استفاده کلاهبرداری معرفی شده‌اند.

هر گونه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران نیازمند زیرساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور است و هر گونه ادعای اتصال اینترنت بدون نیاز به تجهیزات کلاهبرداری است و مردم باید هیچ نرم‌افزاری را نصب و همچنین هیچ لینک و فایلی را در تلفن همراه خودشان اجرا نکنند.

همینطور در رابطه با نصب بدافزار در تلفن همراه و رایانه شخصی با فیلتر‌شکن‌‌ها نیز گزارشات مشابهی انجام شده است و مردم باید در استفاده و نصب این‌گونه نرم‌افزار‌ها دقت عمل به خرج داده و از نصب و اجرای فایل‌های غیررسمی خودداری کنند.

به گفته یک کارشناس امنیت سایبری اساسا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از این روش ممکن نیست و هر گونه لینک یا فایلی که از منابع غیر رسمی و شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، قابل اعتماد نیست.

این کارشناس امنیتی با هشدار درباره همه فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از منابع غیر رسمی افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خطر تبدیل شدن گوشی‌های موبایل به زامبی و سواستفاده از گوشی‌های شخصی را بسیار جدی توصیف کرد.

لازم به ذکر است که کلاهبرداران اینترنتی با طراحی بدافزار در بستر اینگونه فایل‌ها و لینک‌ها و انتشار آن‌ها در فضای مجازی اقدام به سرقت اطلاعات محرمانه افراد و کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند.

پلیس فتا از مردم عزیزمان خواسته که در صورت مشاهده چنین مواردی گزارشات آن را با مراجعه به سایت پلیس فتا در اختیار پلیس بگذارند تا از انتشار اینگونه فایل‌های مجرمانه در فضای مجازی جلوگیری شود.

با این همه برقراری این محدودیت‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباطات با انتقاداتی همراه است و مردم هم از این بابت کلافه هستند. به خصوص که کسب و کارهای اینترنتی چندسالی است رونق گرفته و حالا کاربران با مشکلات اقتصادی هم مواجهه شده اند.

گذشته از این برخی سیاسیون باور دارند که روش فعلی در باب محدود کردن اینترنت باعث برگرداندن آرامش به سطح خیابان‌ها نیز نخواهد شد.

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران از جمله افرادی است که چنین فکر می‌کند. وی می گوید: «یک مثال ساده می‌زنم. ممکن است که یک لکه سیاه روی لباس سفید افتاده باشد. یک فرد هوشمند و وارد به این توجه می‌کند که با چه ماده‌ای می‌توان لک را از بین برد و لباس را به حالت خود درآورد اما فرد ناوارد کاری می‌کند که رنگ سیاه پخش شده و زشتی و غیرقابل تحمل بودن آن هم بیشتر شود. اکنون شاهدیم که رفتار مسئولان با اعتراضات اخیر به همین نحو است. به جای اینکه از راه فنی و با استفاده از روش‌ها و علوم روانشناسی و جامعه شناسی و علوم سیاسی دلخوری و نارضایتی مردم و جوانان را کم کنند، به آن دامن می‌زنند و تصور می‌کنند که اینطور مساله حل می‌شود»!

وی افزود: «دقت کنید که سال 88 چند راهپیمایی گسترده اما آرام برگزار شد و حرف آن نارضایتی از انتخابات بود اما پاسخ مناسبی نگرفت و در مقابل آن یک راهپیمایی برگزاری کردند و تصور کردند که مسائل حل شده است. در سال 96 و بعد هم 98 هم همین طور برخورد شد اما دیدیم که نارضایتی ها بر هم انباشته شد. مسائل اخیر نیز نشان می‌دهد که در دفعات قبل به درستی رفتار نشده است. الان نارضایتی‌ها انباشته شده و آنطور که من در خیابان دیدم، خشم از هر حرکت و شعار و صحبت این جوانان‌ می‌بارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «در چنین شرایطی محدود کردن اینترنت را به عنوان راهکار انتخاب کرده‌اند اما این موضوع را حل نمی‌کند و مشکل به جای خود می‌ماند لذا نتیجه‌ای از این روش نخواهند گرفت.»

وی در پاسخ به اینکه آیا محدود کردن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کوتاه مدت می‌تواند موجب کاهش تجمعات شود؟ گفت: «به نظر من این روش برای این جوانانی که الان در خیابان ها آمده‌اند فایده ندارد چون این نسل راه‌های خنثی‌سازی را بلد هستند. اگر این محدودیت موجب قطع ارتباطات بود شاید جواب می‌داد اما الان فکر نمی‌کنم که اینطور باشد.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه