ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان

موقعیت ژئوپلتیک ایران در خطر است

خبرگزاری تاس در خبری گزارش داد: جمهوری آذربایجان صبح جمعه با نقض آتش بس، بخش شرقی مرز ارمنستان را مورد حمله قرار داده است.

 

به گزارش اترک،  خبرگزاری تاس از ایروان گزارش داد: وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد قوای جمهوری آذربایجان صبح روز جمعه به مواضع ارتش ارمنستان در بخش شرقی حمله کردند. تاکنون از تلفات این حمله گزارشی مخابره نشده ا ست.

تارنمای خبری تاس نوشت:  ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه) حدود ساعت ۰۷:۴۰ صبح به وقت محلی ،(حدود ۰۸:۱۰ بوقت تهران)، قوای جمهوری آذربایجان با گشودن آتش علیه مواضع رزمی ارمنستان در بخش شرقی مرز ارمنستان باردیگر به نقض آتش بس مبادرت ورزیدند.

درگیری‌های مرزی جدید بین ارمنستان و آذربایجان سه‌شنبه گذشته آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز خشونت‌ها متهم کردند. ایروان اعلام کرده است که ۱۳۵ سرباز خود را در این جنگ از دست داده و باکو تعداد کشته های خود را ۷۹ سرباز اعلام کرده است.

درگیری نظامی ایروان و باکو از ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) مرگبارترین درگیری بین دو طرف از زمان جنگ ۶ ماهه در سال ۲۰۲۰ بود که طی آن هزاران نفر کشته شدند.

دکتر آرش رئیسی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم پیشتر در گفت و گو با خبر آنلاین تاکید کرده بود: به نظر می رسد باکو در صدد است تا پس از حمله به جنوب و اشغال استان سیونیک، با یک میانجی گری غربی ـ ترکی، قره باغ را به ارمنستان بدهد و استان سیونیک که واصل سرزمین اصلی باکو و نخجوان است را بردارد.

وی افزود شواهدی در دست است که پاشینیان و حامیان او هم احتمالا به دلیل ضعف مفرط و فشارهای داخلی و بی تفاوتی روس ها به چنین طرحی رضایت دهند، در حالیکه این یک فاجعه برای ایران خواهد بود و موقعیت ژئوپلیتیک ایران را به شدت با خطر مواجه می سازد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: متاسفانه گروههای ذی نفوذی در ایران وجود دارند که با علم به این خطرات رسما از باکو طرفداری می کنند و اجازه نمی دهند عمق خطر به درستی مشخص شود و هرچقدر هم افراد دلسوز هشدار می دهند که این دالان که به درستی دالان تورانی ناتو نام گرفته، نه تنها موجب خطرات ژئوپلیتیک از طریق بای پس کردن قلمرو ایران می شود بلکه خطرات سیاسی ـ امنیتی جدی برای کشورمان به همراه خواهد داشت چرا که اگر باکو موفق به این کار شود آن گاه به خاک ایران چشم طمع خواهد دوخت.

رئیسی نژاد اقدام باکو در اشغال استان مرزی ایران در ارمنستان را منوط به بروز تغییرات سیاسی عمده در ایران دانست و گفت: شک نکنید که باکو و ترکیه مترصد لحظه مناسب در سپهر سیاسی ایران هستند. تنها مخالف جدی این تغییرات ژئولیتیکی ایران است و لذا آنها صبر می کنند تا زمان مناسب برای اقدام فرا برسد.

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با اشاره به اینکه جنگ دوم قره باغ نیز در میان سرگرمی آمریکا و جهان به انتخابات ریاست جمهوری این کشور رخ داد گفت: در این جا هم آنها صبر می کنند تا به محض اینکه یک اتفاق عمده در سیاست داخلی ایران رخ داد دست به اقدام بزنند.

به گفته رئیسی نژاد اگر باکو بتواند بدون مانع، بعد از شوشی، استان سیونیک ارمنستان را اشغال کند بدون تردید گام بعدی و هدف بعدی آنها یکپارچکی ایران عزیز و چشم طمع دوختن به خاک ایران خواهد بود.

 

به گزارش اترک، جنگ بین آذربایجان و ارمنستان که چندی پیش روی داد، با وساطت جمهوری اسلامی ایران پایان یافت. ولی گویا جمهوری آذربایجان قصد دارد از اعتراضات به وجود آمده در ایران به نفع خودش استفاده کند.

با توجه به صحبت های دکتر رئیسی نژاد، اگر جنوب ارمنستان توسط باکو تصرف شود، ارتباط ایران با اروپا به صورت کامل قطع خواهد شد و عملا ایران از مسیر تجاری ترکیه و باکو حذف خواهد شد.

چنانچه آذربایجان در این حملات به اهداف خود برسد، شاهد حذف خط لوله گاز ایران به ارمنستان، ایران به ترکیه، سواپ گاز ایران به نخجوان و سوآپ گاز ترکمنستان به ترکیه قطع خواهد شد.

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
باکو و رژیم علیف بی خرد غلط کرده تغییری در مرز ایران ایجاد کند چه برسه به چشم داشتن به این خاک، چه غلطا فک کردی واقعا خبریه الهام !!!

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه