ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سیاست زدگی؛ آفت دیرینه خراسان شمالی

ثبات مدیریتی، یکی از حلقه‌های مفقوده استان خراسان شمالی از زمان تشکیل خود بوده و به یکی از عوامل و موانع جدی توسعه این خطه بدل شده است.

به گزارش اترک، تغییرات پی در پی مدیران استانی در طی 18 سال اخیر، مانع آن شده که مدیران بتوانند تفکرات خود را در استان پیاده کنند و همین علت سبب شده تا بسیاری از آنان قید برنامه‌های بلندمدت در استان را بزنند و در عوض برای جلب رضایت آنی عموم، به برنامه‌های کوتاه مدت روی بیاورند. و در نتیجه روی گردانی بسیاری از مردم از سیاست و سیاست زدگی شده است.

به مناسبت هجدهمین سالروز تشکیل استان خراسان شمالی، خبرنگار اترک در گفتگو با چندتن از فعالان سیاسی این خطه، موضوع سیاست زدگی و تأثیر آن بر روند توسعه استان را بررسی می‌کند. استفاده نکردن از ظرفیت مدیران بومی شاغل در مناصب کشوری، تبدیل استان به مکانی برای رزومه سازی برخی افراد و غیربومی و نداشتن تخصص برخی از مدیران استانی، از مهمترین مسائل دغدغه مندان خراسان شمالی است که در این گفتگوها مورد بحث قرارگرفته است.

+تعصبات قومی، یکی از علل توسعه نیافتگی خراسان شمالی

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اترک گفت: متاسفانه بعضی عوامل باعث شده تا نتوانیم از مدیران بومی شاغل در مناصب کشوری استفاده کنیم و به علت کوچک بودن استان، خیلی‌ها همدیگر را رقیب پنداشته و سعی می‌کنند چوب لای چرخ هم بگذارند.

داریوش خسرویار تنگ نظری‌ها و تعصبات قومی را یکی از عوامل مهم این جریان عنوان میکند و بیان دارد: خوشبختانه ما نگینی از اقوام مختلف را در استان داریم اما همین نقطه قوت، فعلاً به نقطه ضعف ما تبدیل شده است. همین تعصبات قومی باعث شده در انتخابات یک شهر به جای آنکه به افراد شایسته رأی داده شود، براساس تعصبات قومی رأی میدهند که نتیجه ان روی کار آمدن افراد بدون تخصص و دلسوز میشود.

خسرویار ادامه داد: در این سال‌ها، کسانی که مسئول بودند از افراد باتجربه و مشاوره‌ها استفاده نکرده‌اند. مثلاً اگر استاندار جدید، جلسه‌ای را با برخی از استانداران پیشین ترتیب می‌داد، تجارب مدیران قبلی به مدیر جدید انتقال می‌یافت اما از آنجایی که کنار هم بودن و گفتگوکردن را بلد نیستیم، این هم افزایی را نداشته‌ایم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: میانگین عمر استانداران خراسان شمالی حدود یک سال و خورده‌ای است که علت آن بیشتر در منفعت برخی گروه‌ها در استان است. نبود انسجام بین همین گروه‌ها باعث شده تا استان به سکوی پرتابی برای برخی‌ها تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ۶۰-۷۰ درصد انرژی یک مدیر در استان صرف خنثی کردن توطئه‌ها می‌شود، اظهارداشت: حتی گاهی اوقات وقتی یک بومی پست می‌گیرد، تنگ نظری‌ها کارش را سخت می‌کند اما وقتی همان مدیر در استان دیگری مشغول به کار می‌شود، یکی از مدیران موفق می‌شود.

خسرویار با اشاره به اینکه توسعه باید متوازن باشد، بیان کرد: نمی‌شود توسعه سیاسی و اقتصادی را فدای یکدیگر کرد اما تا توسعه سیاسی نباشد، اقتصاد نیز رانتی خواهد بود.

این فعال سیاسی افزود: برای توسعه باید سند توسعه و آمایش سرزمینی آماده شده باشد تا هر مدیری، انجام آن را دنبال کند و عملکرد هر مدیری براساس نحوه عملش به آن سند، سنجیده شود. این باید بین مدیران جا بی افتد.

خسرویار گفت: مدیران استانی چون عمر کوتاه دارند، می‌خواهند تا کارهای زودبازده در جامعه انجام داده و مردم، نتایج آنها را به صورت آنی ببینند. به همین دلیل، انجام کارهای عمرانی چون زمان بر است، مغفول می‌ماند.

+دوقطبی سازی مدیر بومی و غیربومی خوب نیست

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار اترک تصریح کرد: دوقطبی سازی مدیر بومی و غیربومی خوب نیست زیرا هر دو، بخشی از رشد و توسعه استان را رقم زده‌اند.

دکتر رضا رحمدل افزود: مدیران غیربومی به دلیل برخی کم اطلاعی‌هایی که نسبت به موضوعات استانی دارند، از آسیب پذیری برخوردارند. البته در طی این سال‌ها، اقلیتی از مدیران بومی، نگاه قوم سالارانه و زبان شناختی نسبت به موضوعات داشتند که همین نگاه‌های تنگ نظرانه، مانع توسعه استان شده است.

وی بیان کرد: باتوجه به نوپابودن استان نباید انتظارات چندانی داشته باشیم زیرا هنوز در بخشی از زیرساخت‌ها مانند جاده و اینترنت با مضیقه رو به رو هستیم و اینها باید در ابتدا فراهم شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی درمورد نقش احزاب در توسعه استان نیز، گفت: احزاب مختلف استان شاید در کادرسازی خیلی مؤثر نبوده‌اند اما همیشه در جهت مشارکت بیشتر مردم در انتخابات‌ها فعال بوده‌اند. البته کارکرد اصلی احزاب نیز همین است که در شرایط مسالمت آمیز، قدرت را منتقل کنند نه اینکه صرفاً به دنبال گرفتن مناصب باشند.

+در جامعه با سیاست گریزی مواجهیم

یک فعال سیاسی در همین رابطه به خبرنگار اترک گفت: ما الان در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه از سیاست گریزان هستند، زیرا سیاست نتوانسته خدماتی که از آن انتظار می‌رفته را ارائه کند.

امیر گواهی اظهار داشت: چون سیاست در جامعه نهادینه نیست، از روش‌های نادرستی برای حل مسائل اجتماعی استفاده می‌کنیم. زمانی سیاست با دیانت پیوند داشت اما اکنون سیاست و خباثت با هم پیوند خورده است. برخی در طول تاریخ صدماتی به واژه‌ها وارد کردند که اثرات آن تاکنون باقی است.

وی با بیان اینکه به آموزش در عرصه سیاست اعتماد نداریم، ادامه داد: در ایران بلد نیستیم باهم حرف بزنیم زیرا در مدرسه چنین چیزی را به ما یاد نداده‌اند. بدون کوچکترین چیزی، همدیگر را پیش داوری می‌کنیم و همین در سیاست، نتایج منفی به بار می‌آورد. درنتیجه به برخی‌ها برچسب برانداز و ضدانقلاب و... می‌زنیم.

دبیر حزب ندای ایرانیان در خراسان شمالی، تصریح کرد: حلقه گمشده جامعه ما انصاف است، چون در مدرسه آموزش ندیده‌ایم و آموزش را در شیمی و فیزیک دیده‌ایم و چون آموزش ندیده‌ایم، هم سیاست مدار، هم اقتصاددان، هم طنزپرداز و..‌. شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه چون صبور نیستیم نتیجه گرا شده‌ایم، افزود: چون فضای گفتگو را تجربه نکرده‌ایم، در اجرای برنامه‌های بلندمدت به مشکل خورده‌ایم.

دبیر حزب ندای ایرانیان در خراسان شمالی بیان کرد: باید سیستم آموزش و پرورش از مدل آموزشی حوزه علمیه استفاده کند. یکی از خوبی‌های سیستم آموزشی حوزه علمیه، وجود حجره‌های آن است. طلبه‌ها درباره چیزی مطالعه کرده و سپس با یکدیگر درباره آن مباحثه می‌کنند و همین باعث می‌شود تا روابط عمومی و اعتماد به نفس خوبی داشته باشند.

این فعال سیاسی گفت: باید بدون هرگونه پیش داوری بتوانیم باهم حرف بزنیم و اندکی از رحمت حضرت رسول را جاری کنیم. امروزه جامعه در شیوه منفعل شده اما این در ذات مردم نیست. صبور نبودن و نتیجه گرا بودن ما سبب شده تا برنامه‌های بلندمدت به نتیجه نرسد و توقعات با واقعیت منطبق نشود.

گواهی بیان داشت: تذکرات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه بسیار مهم بود. اخیراً امام جمعه اردبیل گفته که من امام جمعه شراب خواران هم هستم به خاطر آن است که جامعه دچار ازهم گسیختگی نشود.

گواهی تاکید کرد: انفعال باعث اصلاح ساختارها و تحکیم جامعه مدنی می‌شود و هم اکنون نیاز به یک آشتی ملی در سطح کشور داریم.

+خراسان شمالی، بیست و هشتمین استان توسعه یافته ایران!

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اترک گفت: بر اساس تحقیق منتشر شده در فصلنامه فضای جغرافیایی، استان خراسان شمالی در مقایسه با سایر استان‌های کشور بر اساس روش موریس و امتیاز استاندارد رتبه ۲۶ و بر اساس روش تاکسونومی رتبه ۲۸ را در شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی دارد.

دکتر مصیب سامانیان افزود: با مراجعه به تارنمای مرکز ملی آمار، به تأیید یافته‌های این پژوهش می‌رسیم. برای مثال، سهم استان خراسان شمالی از مساحت کل کشور ۱.۷ درصد برابر با هفدهمین استان کشوری است اما از نظر جمعیتی باتوجه به مساحت آن، رتبه ۲۷، تعداد کارگاه‌های صنعتی با ۱۰ نفر کارگر و بیشتر، رتبه ۲۴، پروانه‌های ساختمانی صادر شده جهت احداث، رتبه ۲۳، تراکم راه‌های شهرسازی، رتبه ۲۴، در ضریب نفوذ تلفن ثابت، رتبه ۲۰، نسبت دانش آموز به معلم، رتبه ۲۵ و در بخش بیمارستانی، رتبه ۱۳ را داراست.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی رتبه ۳۱ یعنی آخرین رتبه ممکن بین استان‌ها را در بخش متوسط هزینه‌های غیر خوراکی سالیانه در بخش شهری داشته است و در بحث شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی هم جزو چهار استان گران کشور با رتبه چهار است. همچنین این استان در نرخ بیکاری، بالاتر از میانگین کشوری که ۹.۲ درصد هست قرار دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امیدوارم مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با دیدن این اعداد قادر باشند، به ازای هر یک سال از عمر تأسیس استان که وارد ۱۹ سالگی خواهیم شد و به نوعی با روز ۱۹ مرداد تقارن دارد، اقدامات انجام شده را در ۱۹ سطر در راستای بهبود شاخص‌های توسعه استان برای مردم اطلاع رسانی کنند. اینکه بر اساس شاخص‌های توسعه به تناسب مأموریت‌های سازمانی در حوزه اقتصادی اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی چه فعالیت‌های زیر بنایی و رو بنایی انجام گرفته است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه