ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پرتاب «خیام» به فضا و ارسال نخستین داده

گروه سیاسی: هفته گذشته بود که گزارشاتی در رسانه‌های جهانی مبنی بر یک همکاری مشترک بین کشورهای ایران و روسیه در حوزه صنعت فضایی منتشر شد. خبرگزاری اسپوتنیک هفته گذشته گزارشی را با عنوان اینکه "ماهواره ایرانی و پیشرفته «خیام»، هفته آینده به فضا پرتاب خواهد شد" را منتشر کرد که در آن گزارش مشخص شده بود که در این هفته ماهواره ایرانی از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.

پس از انتشار این گزارشات توسط رسانه‌های روسیه، سازمان فضایی کشور در اطلاعیه‌ای خبر تکمیلی و دقیق از ارسال ماهواره خیام به فضا را منتشر ساخت. سازمان فضایی ایران در این اطلاعیه‌ خود اعلام کرده بود که ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

ماهواره‌ی خیام یک ماهواره‌ی 600 کیلوگرمی است که در مدار 500 کیلومتری قرار می‌گیرد تا به مدت 5 سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده شود. ماهواره خیام یک ماهواره‌ی سنجش از دور است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

در این راستا«سعید صدیقیان»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی، در این باره اعلام کرد: طبق محاسبه کارشناسان اولین سیگنال‌ها و اطلاعات ماهواره خیام در ساعت 12 امروز توسط پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه "فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند"، اضافه کرد: این ماهواره توسط ایران رمزگذاری شده است و مراحل دریافت سیگنال توسط متخصصین ایرانی در ماهدشت صورت خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی افزود: ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر شد.

وی گفت: مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماماً طبق الگوریتمی رمزنگاری‌شده که قبلاً توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده است و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را ندارد و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

سازمان فضایی ایران و آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس) چهارشنبه هفته گذشته، 12 مرداد ماه اعلام کردند که ماهواره "خیام" با مالکیت سازمان فضایی ایران امروز سه‌شنبه، 18 مردادماه با همکاری روسیه از پایگاه قزاقستان پرتاب خواهد شد. این سازمان طی این مدت 3 اطلاعیه را در این زمینه منتشر کرده بود

ایران با توجه به سابقه و کارنامه خود در حوزه پرتاب‌های ماهواره‌ای با ماهواره‌برهای بومی، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا 100 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های 200 کیلوگرمی و بیشتر به مدار 500 کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم.

از این رو شاید اصلی‌ترین علت همکاری ایران با روسیه در پروژه پرتاب ماهواره "خیام" وزن بیش از نیم‌تنی این ماهواره و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز باشد گه مراحل ابتدایی و پرتاب خیام به کشور روسیه واگذار شده است.

لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

عمران مرادی با بیان اینکه «خیام» از نوع ماهواره‌های سنجش از راه دور است، اظهار کرد: ماهواره‌های سنجش از دور، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه در حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم، مدیریت دقیق منابع آب است؛ عملاً امروزه مدیریت منابع آبی اهمیت بالایی دارد که برای این کار می‌توان از ماهواره‌های سنجش از راه دور بهره برد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با استفاده از ماهواره‌های سنجش از راه دور، می‌توانیم مسائل مرتبط با کشاورزی را مدیریت، گستره جنگل‌ها را شناسایی، خشکسالی‌ها را تشخیص و وضعیت گیاهان یک منطقه را بررسی کنیم.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور مدیریت حوادث غیرمترقبه است؛ درواقع هنگامی که حوادثی مانند سیل رخ می‌دهد اگر بخواهیم برای تشخیص صدمات این حوادث از مناطق آسیب‌دیده بازدید کنیم قطعاً دقت لازم را نخواهیم داشت، اما با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانیم این مسائل را با دقتی ویژه مدیریت کنیم.

مرادی در رابطه با دیگر کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور گفت: با استفاده از این ماهواره‌ها می‌توان وضعیت معادن را بررسی و مرزهای کشور را کنترل و شناسایی کرد؛ همچنین با استفاده از تصاویر این نوع ماهواره‌ها مسائل مربوط به پایش زمین انجام‌پذیر است.

وی افزود: در صورتی که این نوع ماهواره دارای ابزارهای دقیق سنجش باشد، می‌توان جزئیات گیاهان یک منطقه و حتی برگ‌های آن را نیز شناسایی کرد؛ البته تحلیل تصاویر ماهواره‌ای فعالیتی تخصصی است و برای دریافت اطلاعات از این تصاویر به تخصص لازم نیازمندیم.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: ماهواره‌های سنجش از دور نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها و مدیریت منابع دارد، به همین دلیل هر کشوری که در این حوزه فعالیت نکند، قطعاً در بسیاری از زمینه‌ها جا خواهد ماند.

وی در رابطه با ماهواره خیام گفت: این سازه جزو ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را برعهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت ماهواره خیام یک متر است و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش اترک ارتقای بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی،  پایش ساخت‌وسازها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر ازجمله کاربردهای داده‌های فضایی دریافت‌شده از ماهواره خیام خواهد بود.

این ماهواره پیشرفته با سنجنده‌های دقیق، امکان بهره‌گیری از داده‌های فضایی دقیق را برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور فراهم خواهد کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه