ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

انرژی هسته ای پایان وابستگی

مصطفی آشفته: خارج فقه و اصول، ارشد روابط بین الملل

 

داستان انرژی هسته ای و محور اصلی اختلافات ایران و غرب پرده ای از روابط استعماری کشورهای مرکز و متروپل در چارچوب نظریات جهان سومی است. نوع جدیدی از سیاست وابستگی کشورهای کمتر توسعه یافته یا توسعه نیافته به غرب.کشورهای غربی به لحاظ توسعه همه جانبه از سایر کشورهای دنیا پیش هستند. برخی کارشناسان سیاسی این فاصله توسعه را ناشی از این می دانند که در قرن نوزدهم و قبل از آن کشورهای اروپایی مواد خام، منابع، معادن و انرژی را از کشورهای دیگر به یغما می بردند و سوخت کارخانجات خود را تامین می کردند. مواد اولیه ای را که از کشورهای دیگر گرفته بودند پس از فرایند فراوری و تبدیل نهایی مجدد با هزینه های چند برابر به خود آن کشورها می فروختند. این چرخه یک بن­بست توسعه برای سایر کشورها از قدیم تا به امروز ایجاد کرده و توان توسعه را از آنها گرفته. اکثر کشورهای اروپایی برای تامین انرژی هایی مثل نفت وگاز و ذغال سنگ و... به کشورهای دیگر نیاز مبرم دارند. بیشترین منابع نفتی و گازی دنیا در اختیار کشورهایی مثل روسیه، عربستان و ایران و قطر است.

سودای سود حداکثری اما کشورهای اروپایی را به این فکر انداخت خود را از وابستگی به این سوخت ها نجات دهد. بنابراین به سمت انرژی های جایگزین نفت و گاز و تجدید پذیر رفت. اگر غرب کمافی السابق سوخت پایه خود را نفت و گاز و... قرار می داد باید از ایران، عربستان، روسیه و... می خرید لذا اگر کالاها و تکنولوژیِ را گران می کرد این کشورها نیز انرژی را گران می کردند و ضربه سنگینی به توسعه غرب و اروپا وارد می آید در واقع با این روال سیستم سرمایه داری نمی توانست سود فراوانی بدست آورد و ناچارا و از سر جبر باید مقداری از این هزینه ها را بین کشورهای دارنده انرژی تقسیم می کرد.

بنابراین اروپا برای فرار از بحران های انرژی به سمت انرژی های تجدید پذیر و فناوری هسته ای حرکت کرده است. فناوری هسته ای هم می تواند به عنوان سوخت بسیاری از کارخانجات و... بکار گرفته شود و هم در حوزه های تولیدی و درمانی نقش بسزایی دارد. لذا دست یابی کشورهای دیگر به فناوری هسته ای به معنی عدم وابستگی کشورهای جهان سوم به غرب است. دستیابی کشورهای جهان سوم به انرژی هسته ای خواب وحشتناک غرب را تعبیر می کند که همان کاهش سود در سیستم سرمایه داری است در سیستم سرمایه داری سود کم مساوی با ورشکستگی و فروپاشی است. بنابراین سناریوی جدیدی پیاده کردند و هراسی ایجاد کردند که هرکس به دنبال انرژی هسته ای است به دنبال بمب هسته ای است. با بزرگ کردن این ایده، قوانین سخت و دست و پا گیری برای رسیدن کشورها به انرژی هسته ای وضع کردند و این داستان کمشکش دار ایران و غرب است. کشورهای اروپایی تولید انبوه دارند که تنها بخشی از این تولیدات را خودشان مصرف می کنند و بخش زیادی از تکنولوژِی و تولیدات خود را صادر می کنند. برای آنها خوف انگیز است که ببیند دیگر کشوری نیاز به تولیدات آنها ندارد و هر چه آنها تولید می کنند دیگران نیز می توانند تولید کنند.

بنابراین سعی مجدانه بر این گرفته تا مانع دستیابی کشورها به انرژی هسته ای شوند خواه از طریق وضع قوانین سخت گیرانه باشد و خواه از طریق نظارت و تحریم و... اکنون ایران به دانش تولید انرژی هسته ای دست یافته و گام در مسیر توسعه از این طریق نهاده گرچه هنوز راه طولانی در پیش است.

از سویی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخص اول حکومت بارها اعلام کرده که ما هرگز قصد تولید سلاح هسته ای نداریم و استفاده از سلاح هسته ای بر علیه بشریت را حرام اعلام کرده لکن غرب بهانه گیری های خود را ادامه می دهد و ایران را متهم می کند که به دنبال تولید بمب و سلاح هسته ای است.

آری سناریوی غرب پرده ای جدید از سیاست قدیمی آنهاست. سیاستی که روزی به دنبال کشورگشایی و توسعه سرزمینی بود و اکنون به علت عدم پذیرش این سیاست در دنیا و مخالفت افکار عمومی با استعمارگری، شیوه جدیدی برای وابسته نگه داشتن کشورها به خود در پیش گرفته و آن سیطره از طریق تکنولوژِی و فناوری هسته ای است. آنها می خواهند در بازی قدرت جهانی در راس هرم باشند و جایگاهشان در نظام جهانی برای سایر کشورها دست نیافتنی باشد و این یعنی ادامه همان وابستگی شرق به غرب.

بنابراین هرگونه مخالفتی را انجام می دهند تا مانع دستیابی ایران به فناوری هسته ای شوند. در طرف مقابل ایران می داند که دستیابی به فناوری هسته ای تا چه اندازه می تواند به قدرت ملی ایران اضافه کند و توان داخلی و خارجی را بالا ببرد. لذاست که تا این اندازه حاضر شده فشارهای بین المللی را تحمل کند و برای فناوری هسته ای هزینه کند. بومی شدن فناوری هسته ای یعنی خروج ایران از مسیر وابستگی به تکنولوژی غرب، خودکفایی و ارتقاء جایگاه در نظام جهانی.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه