ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

افزایش نگرانی آمریکا از خاموش ماندن دوربین های برجامی ایران

گروه سیاسی: محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱ درباره آخرین اخبار در حوزه فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: بسیار مهم است تا همه مردم و مسؤولان کشور، حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند؛ ۲۰ سال است که این کشورها به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زنند، هر روز یک جای جدید را آدرس داده‌اند. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد به‌صورت مرتب پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده و علیه ما قطعنامه وضع کرده و علیه ما تحریم اعمال کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دوربین‌های برجامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط این نهاد جمع‌ و پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود و اگر طرف‌های مقابل به برجام بازگردند دوباره همان کار را انجام می‌دهند.

اسلامی اضافه کرد: در طول این ۲۰ سال؛ همه دولت‌های گذشته مذاکره کرده‌اند و حاصل این مذاکرات تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص خود شده است، اکنون این کشورها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشته‌اند. اساس پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام، این بوده است که رفع اتهامات صورت گیرد و اعتمادسازی شود و جمهوری اسلامی پذیرفته که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، ظرفیت و سرعت حرکت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد، اما طرف مقابل پایبند نبوده است.

اما یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا در واکنش به خاموش ماندن دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تا زمان بازگشت طرف مقابل به برجام، مدعی شد که این تصمیم ایران نگران کننده است.

تد دُویچ نماینده دموکرات کنگره آمریکا از ایالت فلوریدا به اظهارات اخیر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمان بازگشت طرف مقابل به برجام خاموش خواهد ماند، واکنش نشان داد.

وی در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اطلاعیه ایران مبنی بر اینکه تا زمان احیای توافق هسته‌ای دوربین‌های نظارتی آژانس اتمی را روشن نخواهد کرد، بسیار نگران کننده است و مرا به شدت نگران می‌کند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران چگونه قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا خواهد بود.

درحالی‌که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت کاملا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تاکید می‌کنند، دویچ در پیامی دیگر نوشت: تصمیم ایران به این دلیل مهم است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای ایران را رو به گسترش توصیف کرده و در ماه ژوئن گفت، در صورتی‌که دوربین‌ها ظرف سه تا چهار هفته احیا نشود، آژانس درک خود را از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران از دست خواهد داد و این پنجره از آن زمان، تاکنون بسته شده است.

این نماینده دموکرات با ادعای اینکه ایران اعلام کرده است که به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در دو سایت اعلام نشده پاسخ نخواهد داد، مدعی شد: این، نشان دهنده رفتار تنش‌زای خطرناک هسته‌ای ایران است. خرسندم که تعهد ایالات متحده برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با بیانیه قدس تقویت شد. من خواهان ادامه همکاری با شرکا برای اطمینان از تحقق این تعهد هستم.

از سوی دیگر «گروسی» در آخرین اظهارات خود گفت: «باید بگویم که آژانس اتمی که هیچوقت چنین تخمین‌ها و ارزیابی‌هایی انجام نداده است. این [تخمین‌ها] برای تحلیلگران و خبرنگاران است. چیزی که ما گزارش می‌کنیم درباره فعالیت‌های هسته‌ای در یک کشور و اینکه به چه نحوی پیش می‌رود، است».

وی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون مشغول غنی‌سازی هرچه بیشتر اورانیوم در سطوح بالا است، گفت: «ایران در حال راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است که برای غنی‌سازی ضروری هستند. اما من باید تاکید کنم که هیچ اطلاعاتی درباره اینکه آنها مشغول تولید سلاح اتمی هستند، نداریم».

مدیر کل آژانس اتمی اما در اظهاراتی دوپهلو مبنی بر اینکه درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون بسیار بالا بوده و نزدیک به درجه خلوص تسلیحاتی است، اظهار داشت: «آنها دسترسی بازرسان ما را محدود کرده‌اند و دیدی که آژانس بر این فعالیت‌های [هسته‌ای ایران] داشت، قطع شده است؛ همانطور که خودشان گفته‌اند تعدادی از دوربین‌های نصب‌شده ما را برداشته‌اند».

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران چقد به غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی نزدیک است، توضیح داد: «به‌نظرم چیزی که اینجا مهم است، این است که به حقایق همانطور که هستند نگاه کنیم و بر اساس آنها ارزیابی داشته باشیم. مواد اتمی که می‌توانند در یک سلاح اتمی استفاده شوند، اکنون در جهان بسیار زیاد هستند ولی مسئله مهم این است که نظارتی بر آنها وجود دارد یا خیر».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز (سه‌شنبه) چهارم مرداد ماه در واکنش به ادعاهای همتای آمریکایی در توئیتر نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست، طرفی که برای بازگشت، باید حسن نیت و التزام خود را ثابت کند، دولت آمریکا است.

‌وی افزود: ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. رسیدن به چنین توافقی، به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: «ما یک تصمیم سیاسی گرفته‌ایم. ما در ابتدای این دولت (دولت جو بایدن) یک تصمیم سیاسی گرفتیم. در واقع، این یک تصمیم سیاسی بود که بایدن آن زمان در مسیر کارزار انتخاباتی بیان کرد. اینکه اگر ایران دوباره وارد برجام شود، ما هم همین کار را می‌کنیم. بعد از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گوی پر زحمت، توافقی روی میز وجود دارد، توافقی که اساسا جزئیات انجام این موضوع را چکش‌کاری می‌کند. واقعیت این است که ما خیلی وقت پیش این تصمیم را گرفتیم اگر ایرانی‌ها در مورد بازگشت متقابل به پایبندی جدی هستند که ممکن است اینطور نباشد، اکنون مسئولیت پذیرفتن این توافق بر عهده آنهاست».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه سوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این‌که ایران در مذاکرات انعطاف زیادی داشت، گفت: حتما به توافق فکر می‌کنیم و علاقه‌مندیم توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهیم کرد و حصول توافق منوط به تصمیم سیاسی آمریکاست.

حسین امیرعبداللهیان نیز ۳۰ تیر ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ بیان کرد: ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از  ۹۵ الی۹۶ درصد  محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم. برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند...برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه