ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خبرنگاران، سیاهی لشکر سفرهای استانی رئیس جمهور

یادداشت – محمد شکاری، مدیرمسئول

رسانه، به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، همواره پاشنه آشیل دولت‌ها بوده است. دولت‌های مختلف که سرکار آمده و رفته‌اند، از ناحیه ضعف در تیم رسانه‌ای خود، دچار آسیب‌های متعددی گشته‌اند یا همراه داشتن سیاست رسانه‌ای و تیم قوی، باعث شده است بسیاری از ضعف‌های دیگر آن‌ها نیز پوشش داده شود. رئیس‌جمهور و هیات دولت هرچقدر قوی عمل کنند، مادامی‌که نتوانند پوشش رسانه‌ای مطلوبی برای کارهای خود ایجاد نموده و رسانه‌های مختلف را با خود همراه کنند، عملاً توفیقات آن‌ها در جامعه دیده نخواهد شد.

ظهور و بروز رسانه‌های دیجیتال و گسترش استفاده از اینترنت در خبررسانی، پدیده شبکه‌های اجتماعی و استفاده عموم مردم از کانال‌های خبری که بر بستر پلتفرم‌های پیام‌رسان کار می‌کنند؛ فقط منجر به افزایش سرعت انتشار اخبار نگردیده، بلکه با دسترسی عموم مردم به اخبار و گزارش‌ها، کیفیت خبر و درستی و نادرستی آن نیز مورد قضاوت افکار عمومی و متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد.

دولت‌های مختلف، سیاست‌های گوناگونی را در اطلاع‌رسانی اتخاذ می‌کنند. تیم رسانه‌ای دولت که ذیل مجموعه نهاد ریاست جمهوری کار می‌کند، می‌تواند با همراه کردن سایر رسانه‌ها و تعامل مثبت با آن‌ها، ضعف‌های احتمالی در مجموعه خود را پوشش بدهد و از ظرفیت عظیم موجود در کشور که در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، مانند رسانه‌های مکتوب، روزنامه، سایت خبرگزاری  و کانال‌های مجازی حداکثر استفاده را داشته باشد. آنچه تاکنون در دولت سیزدهم شاهد آن بوده‌ایم، اتکای یک‌جانبه به صداوسیما در خبررسانی مخصوصاً در سفرهای هیات دولت به استان‌های مختلف بوده است.

آنچه در بیست و ششمین سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به خراسان شمالی شاهد آن بودیم، گواه ادعای درست همکاران رسانه‌ای‌مان در استان‌های مختلف بود که همگی از عدم توجه به رسانه‌ها در بعد اطلاع‌رسانی سفر به استان‌های خودشان ناراضی بودند.

به‌عنوان‌مثال در سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به استان گلستان و بازدید رئیس‌جمهور از بندر ترکمن، تیم حفاظتی همراه ریاست جمهوری به عکاسان اجازه همراهی رئیس‌جمهور را ندادند و همین موضوع باعث اعتراض عکاسان و حراج نمادین دوربین‌هایشان گردید.

آیا رئیس‌جمهور از این موضوعات اطلاع دارد؟

از همکارانمان در استان‌های مختلف شنیده بودیم که طی نشست خبری برگزارشده در انتهای سفر، که با حضور خبرنگاران محلی دعوت‌شده به مراسم برگزار می‌شود، طرح سؤال به بهانه نبود وقت ممکن نیست و فقط خبرگزاری صداوسیما اجازه طرح سؤال دارد... باور این موضوع سخت بود تا هنگامی‌که در سفر اخیر به استان خراسان شمالی، این موضوع را از نزدیک شاهد بودیم.

در نشست خبری انتهای سفر که با حضور خبرنگاران انجام شد، به همان بهانه همیشگی کمبود زمان، فقط اجازه طرح دو سؤال داده شد، یکی توسط خبرنگار خبرگزاری صداوسیما و سؤال دیگری که خبرنگار یک روزنامه محلی پرسید، این در حالی بود که خود رئیس‌جمهور در پایان نشست خبری سؤال کرد: سؤال دیگری نیست و در کمال تعجب، مجری مراسم که انگار از قبل به او دیکته شده بود،پاسخ داد به دلیل کمبود وقت، امکان طرح سؤال دیگر وجود ندارد...

سؤال اینجاست، وقتی رئیس‌جمهور در انتهای مطالب خود، از خبرنگاران به دلیل زحمات پیش‌آمده در سفر عذرخواهی می‌کند؛ عدم اجازه به خبرنگاران در طرح سؤال،  نشانه عدم هماهنگی تیم رسانه‌ای ایشان با شخص رئیس دولت است یا خیر؟

تیم رسانه‌ای دولت، سیاهی‌لشکر می‌خواهد یا می‌خواهد از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کند؟

از سرنوشت گذشتگان، عبرت بگیرید

 دیرزمانی نیست که عنوان می‌شود جنگ رسانه‌ای در حال انجام است و سیاست‌گذاران کشور، موظف به تلاش و برنامه‌ریزی درزمینهٔ "جهاد تبیین" شده‌اند، که خود نشان از اهمیت حضور مؤثر درزمینهٔ اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار دارد.

به تیم محترم رسانه‌ای دولت، خسته نباشید عرض می‌کنم و به‌عنوان مدیرمسئول تنها روزنامه سراسری استان خراسان شمالی به این دوستان توصیه‌ای دارم: عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های استانی و کشوری، سیاهی‌لشکر نیستند. از ظرفیت عظیم رسانه‌ها در جهت تبیین کارهای انجام‌شده توسط دولت استفاده کنید، به اسلاف خود نگاه کنید و ببینید چقدر در عرصه کار رسانه‌ای موفق بوده‌اند که اگر توفیقی داشتند  آن را مدیون همکاری با رسانه‌ها هستند،نه اینکه فقط به دوربین صداوسیما بسنده کنند و بگویند هر آنچه را ما گفتیم و در قالب خبر، صداوسیما و سایت ریاست جمهوری منتشر کرد، انعکاس بدهید...

اینکه  تیم حفاظتی رئیس‌جمهور پخش زنده نشست خبری را فقط از دوربین رسانه‌ی ملی می‌خواهد و پخش زنده توسط سایر سایت‌ها و پایگاه‌های خبری مجوز دار را که روی پلتفرم اینستاگرام در حال پخش بود، به‌صورت دستوری متوقف می‌کند، نشان از چیست؟

 این‌گونه رفتار با رسانه‌ها، یعنی خالی کردن صف اول جنگ رسانه‌ای از سربازان کار بلد و نتیجه آن، حتماً به نفع ملک و مملکت نخواهد بود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه