ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

هر جا نتوانستید به مردم بگوئید

اترک: دوم تیرماه جاری بود که بیست و ششمین سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به دیار نگین قومیت‌ها و فرهنگ‌ها رقم خورد و رئیس‌جمهور با حضور در خراسان شمالی به بررسی مشکلات و درخواست‌های استان پرداخت.

به گزارش اترک، پنجشنبه دوم تیرماه جاری، رئیس‌جمهور با استقبال استاندار، نماینده ولی‌فقیه و سایر مسئولین، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و...‌ وارد بجنورد مرکز خراسان شمالی شد، استانی در شمال شرق کشور که بیش از هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه‌تمام دارد و در صورت تکمیل این طرح‌ها اشتغال هم رونق می‌گیرد.

به همین دلیل آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به خراسان شمالی و در فرودگاه بجنورد گفت: طرح‌های نیمه‌تمام یکی از رنج های مردم این استان است، سفرهای استانی دولت سیزدهم برای آغاز طرح جدید نیست بلکه هدف از این سفرها اجرای نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و ساماندهی این طرح‌ها است.

این گزارش مروری بر برنامه‌ها، دیدارها و سخنرانی‌های رئیس‌جمهور در خراسان شمالی بوده که طی سفر یک‌روزه وی به این استان انجام‌شده است.

در این سفر وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر نیرو، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه روحانیت، عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت رئیس‌جمهور را همراهی کردند.

بازدید از بخش‌های مختلف عمرانی و اقتصادی، بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردمی و نخبگان و همچنین شرکت در شورای اداری استان از برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به خراسان شمالی بود.

همچنین از روز قبل از سفر، شماری از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها در برخی نقاط استان حضور یافتند و با برپایی میزهای ارتباطات مردمی علاوه بر دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی شکایات و پیشنهادها، خواسته‌ها و نامه‌های مکتوب مردمی را نیز دریافت کردند.

+اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور از راه‌اندازی نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور ازجمله خراسان شمالی خبر داد و گفت:« استان خراسان شمالی استان نوپایی است، اگرچه سال‌ها از تشکیل آن گذشته اما به دلیل وجود برخی محرومیت‌ها شرایط یک استان نیست که رفع آن‌ها از نکات موردتوجه ما است و نسبت به این استان توجه خاصی شود و چراکه مردم این استان از برخی از مشکلات رنج می‌برند.

 با راه‌اندازی نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام باید این پروژه‌ها در استان به اتمام برسد و در دولت سیزدهم به دنبال کلنگ زنی نیستیم، آنچه نیمه‌تمام است به سامان برسد این‌کاره‌ای مهم و قابل‌توجه است.»

+کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در آغاز کار دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور در دیدار با اقشار مردم خراسان شمالی عنوان کرد:«یکی از مشکلات در آغاز به کار دولت، شیوع ویروس کرونا بود به‌طوریکه روزانه ۷۰۰ خانواده در کشورمان داغدار می‌شدند ولی این روزها، شمار فوت‌شدگان به صفر رسیده و تمام این‌ها به دلیل لطف پروردگار، همراهی مردم به‌خصوص زحمات خستگی‌ناپذیر کادر درمان است.

دیگر مشکل، کسری بودجه  بود و در ابتدای آغاز به کار دولت با کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه شدیم به‌طوریکه در حال حاضر، دولت ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان فاکتورهای مربوط به دولت گذشته را پرداخت می‌کند و بدون اینکه استقراضی از بانک مرکزی داشته باشیم وضعیت را می‌گذرانیم.

در ارتباط با گلایه‌مندی مردم از مشکلات موجود در کشور، هیچ‌کدامتان نادرست و غلط نمی‌گویید اما اجازه دهید عدالت در پرداخت داشته باشیم و برای اینکه در جریان مشکلات و مسائل استان‌ها قرار بگیریم به استان‌ها سفر می‌کنیم.

تجربه با مردم بودن رادارم و  تا روزی که در دولت باشم از نزدیک شنونده مشکلات و صحبت‌های مردم خواهم بود.»

+رشد ۴ درصدی اقتصادی در کشور

رئیس‌جمهور در ادامه دیدار با اقشار خراسان شمالی گفت:

«رشد اقتصادی کشور در سه‌ماهه آخر سال گذشته چهاردهم بوده است. بدون اینکه چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی و ... انجام شود، تنها با مراقبت‌های لازم، رشد اقتصادی در چندماهه اخیر پارسال به بیش از چهار درصد رسید.

شبانه‌روز به دنبال کاهش مشکلات هستیم تا گشایشی در زندگی و کسب‌وکارها باشد.

وضعیت ما در شرایط خاصی قرارگرفته به‌طوری‌که در آغاز کار دولت رشد ۶۵ درصد در قیمت کالاهای اساسی داشته‌ایم اما امروز باوجود شما به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ سعی در رفع مشکلات داریم.

طبق گفته مقام معظم رهبری ما مشکل حل نشدنی در کشور نداریم و این‌گونه به ما آموخته‌اند که بر مشکلات غلبه کنیم.

پشتیبانی و استقامت مردم کشورمان در مقابل دشمنان تا جایی پیش رفت که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، فشارهای ما بر جمهور اسلامی شکست‌خورده است.

هرکسی در هرکجا که مشغول است و هر مسئولیتی دارد باید در مردم و در دل مردم ایجاد امید کند نه با حرف و بخشنامه بلکه با عمل»

+۵۰ سال پروژه نیمه‌تمام در کشور

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آنچه در بررسی‌های لازم در این سفر صورت گرفت در شورای اداری استان مرور می‌شود، گفت: «همه نیازهای استان در یک سفر قابل‌حل و تخصیص اعتبار نیست بلکه در این سفر پروژه‌های مهم و اولویت‌دار بررسی‌شده است.

در کشور ۵۰ سال پروژه نیمه‌تمام داریم و اولویت‌دارها شناسایی شدند و در این سفر پیگیری می‌کنیم.

آنچه جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری و دولت حاضر به استان انجام‌شده پیگیری و بررسی می‌شود و مردم و رسانه‌ها باید ناظر و استاندار، وزرا و معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیگیری کنند.»

+رونق تولید نیازمند سرمایه‌گذاری در استان است

آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه دیدار با اقشار رونق تولید را درگرو سرمایه‌گذاری دانست و گفت: «دامداران و کشاورزان برای اینکه احساس ارزشمند بودن کارشان را داشته باشد و پیش‌بینی تولید، گردش مالی، محصولات و کالاهایشان داشته باشند از ناحیه دولت موردحمایت قرار می‌گیرند و تسهیلات مناسبی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

استان خراسان شمالی دارای مردمانی بسیار با بصیرت، بااحساس مسئولیت، خونگرم و.... است که باوجود قومیت‌های مختلف متحد و مستحکم هستند.

محور کار مردم استان کشاورزی و دامداری است و همان‌طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند امروز تولید محور کار در کشور است، ازاین‌جهت همه باید تلاش کنند تا تولید در خراسان شمالی بیش‌ازپیش تعریف شود.

توفیق دولت در این استان است که خدمتگزار مردم باشد و در ایجاد زمینه کار، فعالیت، تولید و استفاده صحیح و بهره‌برداری درست از امکانات و ظرفیت‌ها تلاش کند.»

+راه‌اندازی بازارچه مرزی از ضروریات خراسان شمالی است

آیت‌الله رئیسی در شورای اداری خراسان شمالی عنوان کرد:«وظیفه ما استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت ارائه خدمات به‌تمامی مردم ازجمله روستانشینان است.

 نباید در بسیاری از موارد خراسان شمالی را معطل مرکز گذاشت و خود استان باید به دنبال تحقق امورات باشد‌.

در بحث منابع آبی باید مدیریتی درستی استفاده شود.

پتروشیمی هم باید از پساب برای ادامه فعالیت خود استفاده کند.

مسئولان استان به‌صورت شبانه‌روز پیگیر وعده پتروشیمی برای استفاده از پساب باشند.

در استانی که قطب دامداری است باید صنایع تبدیلی و لبنی داشته باشیم.

با توجه به ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان شمالی و کشور ترکمنستان، ایجاد بازارچه مرزی از ضروریات است و مسئولان باید به جد پیگیر این موضوع باشند.

استاندار باید نسبت به راه‌اندازی بازار دائمی صنایع‌دستی در خراسان شمالی اقدام کند و مشکل صنعتگران و فعالانی که مکانی برای فروش محصولاتشان ندارند، رفع شود.

موضوع راه‌آهن گرگان، بجنورد، مشهد از  دیگر ضروریاتی است که برای توسعه استان موردتوجه جدی قرار بگیرد.»

+فرصت دولت به پتروشیمی برای آزادسازی آب

موضوع استفاده از آب شرب و کشاورزی و عدم استفاده این واحد صنعتی بزرگ در خراسان شمالی، سال‌هاست که مردم و مسئولین را با چالش مواجه کرده بود و تذکرات و گوشزدها برای این واحد صنعتی اثر نکرد تا اینکه مقام عالی دولت از مهلت چندماهه به پتروشیمی برای استفاده از پساب خبر داد.

رئیس‌جمهور در بازدید از پتروشیمی خراسان بابیان اینکه باید تغییراتی در پتروشیمی رخ دهد، اظهار کرد: «این تغییر در نحوه استفاده از آب است، چراکه ضرورتی ندارد از آب شرب و کشاورزی استفاده شود.

وی بابیان اینکه بخش زیادی از آب تبخیر می‌شود، گفت: پتروشیمی خراسان تا پایان سال فرصت آزادسازی آب دارد و  باید از پساب استفاده کند و آب شرب و کشاورزی در اختیار مردم قرار بگیرد.»

 

+راه‌اندازی صندوق عدالت و پیشرفت در کشور

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خراسان شمالی بابیان اینکه، خراسان شمالی قطب دامداری گفت:« بااینکه این استان قطب دامداری است اما صنایع تبدیلی نداریم و در کشاورزی هم باید اقداماتی انجام شود در این سفر هم بالاترین بودجه اختصاصی در بخش کشاورزی بوده است.

یکی از موارد مهم روستاییان، بحث خرید تضمینی دام است و دولت تضمین خرید می‌دهد تا دامداران مشکل نداشته باشند.

پتروشیمی سال‌ها در این استان فعالیت دارد و برای افزایش اشتغال حتی تا سه برابر، باید فاز دوم این مجتمع آغاز شود.

با توجه به کمبود آب در استان، باید حداکثر تا پایان سال جاری، پتروشیمی استفاده از پساب به‌جای آب شرب و کشاورزی داشته باشد

اعتبارات اجرای فاز دوم پتروشیمی در نظر گرفته‌شده است.»

+ضرورت راه‌اندازی بازار دائمی صنایع‌دستی در استان

آیت‌الله رئیسی در ادامه نشست خبری افزود:« یکی از نکات مهم خراسان شمالی صنایع‌دستی در بخش روستایی و شهری است، هنرمندان بخش صنایع‌دستی تولید دارند اما بازار عرضه ندارند و سودشان به جیب دلال‌ها می‌رود.

باید زمینه ایجاد بازار دائمی صنایع‌دستی در استان فراهم شود و اگر ضرورتی احساس شد، شهرستان‌ها هم از این بازار استفاده کنند.

برای افزایش مبادلات تجاری و تأثیر آن در رشد کشور و استان باید بازارچه مرزی خراسان شمالی و این کشور راه‌اندازی شود و استاندار بایستی این مهم را موردتوجه جدی قرار دهد.

راه‌آهن گرگان، بجنورد، مشهد موضوع مهم دیگر استان است و از زمانی که در مشهد بودم این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده است.

ظرفیت بیمارستانی و درمانی استان هم مهم است و بخشی از پروژه‌های بیمارستانی و درمانی خراسان شمالی متوقف‌شده که با سرکشی وزیر بهداشت از این پروژه‌ها، احیا خواهند شد.»

+احساس امنیت به سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی هم ازجمله مواردی است که با سخت‌گیری و سنگ‌اندازی‌ها، سرمایه‌گذار ناامید شده و حتی از آمدن به خراسان شمالی اعلام ندامت می‌کند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه نشست خبری اظهار کرد:«افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری دستورالعمل ابلاغی در دولت سیزدهم است، بانک‌ها و نهادهای انقلابی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری باید دولت را همراهی کنند.

سرمایه‌گذاران باید احساس تضمین سرمایه داشته باشند و سود و اصل سرمایه برای آن‌ها ضمانت باشد، سازوکار بخش خصوصی همراه با دولت باید در جهت افزایش بهره‌وری باشد.

رفع بیکاری و ایجاد اشتغال ، برنامه محوری دولت است و این موضوع در استان خراسان شمالی باید بیشتر موردتوجه باشد.

بودجه ۱۴۰۰ که به مجلس ارائه شد محور آن اجرای عدالت بین استان‌ها بوده و نسبت به ظرفیت استان‌ها تخصیص داده شود و برای امر توسعه‌یافتگی باشد.

محرومیت استان‌ها بر اساس سند آمایش مشخص می‌شود، برای اولین بار در کشور، صندوق عدالت و پیشرفت راه‌اندازی شده که این صندوق شامل اعتبارات ناشی از فروش اموال مازاد دولت است و با از این اعتبار برای توسعه‌یافتگی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استفاده شود.»

سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور با برگزاری برنامه‌های متنوع که به برخی از آن‌ها در این گزارش اشاره کردیم به پایان رسید و امیدواریم این سفر خیر و برکات منجر به عمل از سوی مسئولین داشته باشد، چراکه مردم خراسان شمالی شاهد رفت‌وآمدهای بسیاری از این قبیل بوده‌اند که نتایج آن‌ها فقط هزینه‌های سنگین میزبانی بدون کوچک‌ترین بازتابی بوده است، جز سفر مقام معظم رهبری که با سفر ایشان اتفاقات خوبی در جهت توسعه استان رخ داد.

حال رهاورد سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی، ۱۱۹ مصوبه در حوزه‌های مختلف است که به گفته کارشناسان امر گامی مهم برای ارتقای شاخص‌های توسعه در این خطه از استان شمال شرقی کشور و زدودن غبار محرومیت خواهد بود.»

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه