ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تنها شهربازی بجنورد غرق در تاریکی

اترک: تنها پارک شهربازی بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، از نبود روشنایی مناسب در مضیقه به سر می‌برد و این موضوع صدای شهروندان بجنوردی را در آورده است.

به گزارش اترک، بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، به جرات می‌توان گفت تنها مرکز استانی است که از کمترین امکانات رفاهی و تفریحی برای شهروندان برخوردار است و نمونه بارز این موضوع، وجود یک شهربازی آن هم با کمترین امکانات حداقل و وضعیت نامناسب به لحاظ بصری است.

با وجود مشکلات اقتصادی که روان مردم کشور به خصوص شهروندان بجنوردی متشنج و آشفتگی شده، مکانی که شاید کمی آرامش روحی و روانی را به مردم به ویژه جوانان بجنوردی بازگرداند استفاده از شهربازی و امکانات آن است.

روزهای آخر هفته به خصوص جمعه شب، شهربازی بجنورد مملو از خانواده‌هایی است که برای ساعاتی قصد دوری از مشکلات و آرامش روحی دارند اما امکانات شهربازی بجنورد آن قدر اندک و وضعیت نامناسب دارد که صدای همین شهروندان را درآورده است.

تاریکی و نبود روشنایی مناسب در شهربازی بجنورد یکی از مشکلاتی است که سال‌هاست مدیران شهری به آن توجهی ندارند و همین موضوع ناامنی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

+ نظرات شهروندان در مورد تاریکی شهربازی بجنورد

جمعه گذشته پس از سال‌ها سری به پارک شهربازی بجنورد زدم یکی از دلایلی که طی این سال‌ها همانند سایر شهروندان مانع رفتنم به پارک شهربازی می‌شد عدم وجود روشنایی کافی و وضعیت نامناسب بصری بوده است، این بار برای تهیه گزارش راهی شهربازی بجنورد شدم.

آن قدر محوطه بیرونی و داخلی وسایل برقی شهربازی تاریک است که باید هر لحظه حواس جمع‌تر باشی تا مبادا اتفاقی ناگوار شما را تهدید کند.

در فضای بیرونی به دلیل نبود روشنایی چند خانواده که دور هم جمع شده‌اند از چراغ قوه موبایلشان برای تأمین نور استفاده می‌کنند. نزدیک‌تر شدم و با پرسش این که مگر مجبورید در این تاریکی نشسته‌اید، گفتند: چاره چیست؟ آن قدر طی هفته کار می‌کنیم و خسته‌ایم که خواستیم آخر هفته را دور هم جمع باشیم و به پیشنهاد فرزندانمان شهربازی را انتخاب کردیم اما می‌بینید که وضعیت چطور است.

این خانواده بجنوردی می گوید: وضعیت روشنایی پارک اصلاً خوب نیست و با این حال بازهم پارک شلوغ است و به نظر می‌رسد تنها جایی که مردم می‌توانند کمی آرامش داشته باشند و برای ساعاتی از مشکلاتشان دور باشند همین شهربازی است اما ای کاش مسئولان هم کمی برای رفاه حال شهروندان اهمیت قائل شوند و مشکلات را رفع کنند.

آن‌ها اظهار می‌کنند: تقریباً تمام فضاهای شهربازی پر است و ما هم مکانی که تیر چراغ برق نزدیکمان باشد را انتخاب کردیم اما نه تنها همین چراغ، بلکه سایر چراغ‌های اطرافمان هم روشن نشد و برای همین از نور موبایل برای روشنایی استفاده کردیم.

یکی از بانوان این خانواده ادامه می‌دهد: درست است که رعایت مصرف انرژی ضروری است ولی نه در این حد که پارک‌ها در تاریکی به سر ببرند.

این بانوی بجنوردی می‌گوید: نه تنها شهربازی بلکه سایر پارک‌ها از جمله باباامان هم از این قاعده مستثنی نیستند و پارک باباامان که کلاً در تاریکی مطلق به سر می‌برد و شب جرات رفتن به آنجا نداریم.

برای چند لحظه‌ای که با این خانواده بجنوردی هم صحبت شدم، محل را ترک و به سمت فضای وسایل برقی حرکت می‌کنم و در میانه راه افرادی مانند این خانواده کم ندیدم.

وقتی وارد محوطه بازی شهربازی می‌شوم برای مدتی کوتاه در تاریکی که محوطه را فرا گرفته خیره مردمی می‌شوم که صف‌های طولانی برای استفاده از وسایل تشکیل داده‌اند.

نزدیک‌تر می‌روم و تنها مکانی که نور دارد همان قسمت وسایل یعنی ماشین برقی، کشتی، سفینه و چرخ و فلک است، اینگونه تصور کنید که محیط اطراف فاقد هیچگونه نوری است.

با این وجود باز هم شهربازی شلوغ‌تر به نظر می‌رسد و اگر بخواهم از ماشین برقی و کشتی استفاده کنم با این حجم از صف حداقل دو ساعتی باید منتظر بمانم.

وضعیت به قدری نامناسب و دلهره آور است، خبری از امنیت شهروندانی که قصد گذران ساعاتی در این قسمت دارند، نیست البته هر از چند گاهی یک ماشین گشت پلیس به میان جمعیت حاضر در شهربازی می‌آید اما با وجود تاریکی و نبود نور مردم چقدر می‌توانند از خود مراقبت کنند.

تجمع جمعیت برای استفاده از کشتی به قدری بالاست که به بهانه صحبت با تعدادی از جوانان بلیطی تهیه و راهی می‌شوم، پشت سرم دو سه دختر نوجوان ایستاده‌اند که گویی برای رهایی از درس و استراحت آخر هفته شهربازی را انتخاب کرده‌اند و در میان صحبت‌هایشان از وضعیت روشنایی شهربازی نالان بودند و با این جمله که معلوم نیست شهرداری این همه پول بیت المال را چکار می‌کند که توان تأمین نور برای شهربازی به این کوچکی ندارد حسرتی می‌کشند که بعد از معرفی خود با آن‌ها هم صحبت می‌شوم.

یکی‌شان که یکسالی است برای زندگی به بجنورد آمده‌اند می‌گوید: شهربازی بجنورد در مقایسه با سایر شهربازی هایی که دیدم اصلاً قابل مقایسه نیست و وضعیت بدتر آن باعث شده کمتر اینجا بیایم. وسایل برقی کهنه و قدیمی، وضعیت نامناسب فضای سبز، نور ناکافی، امنیت کم و... باعث دلزدگی ام از این شهربازی شده است.

یکی دیگر از جوانان بجنوردی که متوجه صحبت‌هایشان می‌شود در گفتگو با ما ادامه می‌دهد: وقتی مهمانی برایمان می‌آید و جای تفریحی می‌خواهند خجالت می‌کشیم شهربازی را معرفی کنم، آخر نه وسایل درست و درمانی دارد نه زیبایی خاصی.

 چه خوب می‌شد شهرداری به جای هزینه کردهای الکی و بی حاصل، به فضاهای موجود می‌پرداخت و بیشتر از اینکه به فکر حاشیه سازی باشد به فکر زیباسازی می‌بود. وقتی فضاهای پارکی و شهربازی شهرمان را با سایر شهرها مقایسه می‌کنیم فقط حسرتش برایمان می‌ماند.

این جوان بجنوردی می‌گوید: بی توجهی متولیان شهری به خصوص شهرداری باعث شده استفاده از فضای زیبا و مناسب، امکانات بروز، تجهیزات بهتر و... برای همگی امکان پذیر نباشد و شهروندان از آن چه که لایق‌شان است محروم بمانند. متأسفانه شهرداری بجنورد توجهی به فراهم کردن فضای مناسب تفریحی برای شهروندان ندارند و خرج پول‌های بی زبانی که از همین مردم می‌گیرند را خوب بلد است اما تأمین اولیه‌ترین امکانات برای مردم شهر را خیر.

پس از صحبت با این جوانان بجنوردی، محل را ترک کرده که متوجه جیغ و داد چند کودک سه یا چهار ساله می‌شوم و صدا را در پیش می‌گیرم تا اینکه به فضایی با تاریکی مطلق که حتی قسمت وسیله بازی هم نور ندارد، می‌رسم، تونلی کوچک که حکم تونل وحشت برای کودکان دارد و قطاری که از آن می‌گذرد.

چند کودک سوار بر قطار بازی از این تونل عبور و به جیغ و دادشان ادامه می‌دهد و در دنیای کودکانشان تصویرشان این است که این تاریکی حتماً جزوی از بازی است!

والدین یکی از همین کودکان در گفتگو با ما می گویند: کجای دنیا دیده‌اید که شهربازی این قدر داغون و بد باشد، شهرداری نه تنها به فکر شهروندان بزرگسال نیست بلکه امانت و تفریحات کودکان را هم به حال خود رها کرده است.

آن‌ها ادامه می‌دهند: با اصرار و گریه پسرم مجبور شدیم برای بازی او را به این قسمت بیاوریم و ولی آن قدر اینجا تاریک و دلهره آور است که اگر اتفاقی رخ دهد کسی متوجه نمی‌شود به راستی تأمین امنیت شهروندانی که این مکان به اصلاح شهربازی را برای تفریح انتخاب می‌کنند به عهده چه کسی است؟ تونلی ایجاد کرده‌اند، بیشتر از اینکه تاریکی آن دلهره آور باشد کثیفی و نامرتب بودن آن ترسناک است و هر لحظه نگران این هستیم مبادا حیوانی و موجود خطرناک در آن وجود داشته باشد.

این شهروند بجنوردی می‌گوید: به‌عنوان یک شهروند از مسئولان این انتظار را داریم که شرایط روشنایی کافی و از طرفی وسایل بازی استاندارد را در سطح پارک‌ها برای کودکان فراهم کنند چراکه بازی و شادی در پارک حق طبیعی بچه‌های ما در این شهر به اصلاح مرکز استان است.

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با ما می‌گوید: شهروندان مکانی را برای تفریح، ورزش، گفتگو، بازی و برای گذراندن لحظاتی سرشار از آرامش نیاز دارند که پارک‌ها پاسخی برای این نیازهاست تا بزرگسالان تخلیه هیجانات روانی داشته و کودکان اجتماعی شدن را یاد بگیرند و روح کودکانه خود را به سوی آینده پرواز دهند اما متاسفانه پارک‌های بجنورد هیچ کدام از قواعد را ندارد.

وی اظهار می‌کند: همین پارک شهربازی را ببینید تاریکی آن چقدر زننده است، گوشه و کنار پارک هیچ روشنایی کافی نیست و امنیت زنان و دختران در خطر است هر گوشه پارک تعدادی جوان دور هم جمع شده‌اند که معلوم نیست چکاری انجام می‌دهند و خانواده‌ها جرات گشت و گذار به تنهایی ندارند.

وی ادامه می‌دهد: بجنورد با وجود مسیولانی که شعار توسعه یافتگی و پیشرفت می‌دهند متاسفانه در فرهنگ پارک و شهربازی پیشرفتی نداشته و فاقد شهربازی مناسب است و هر چه بوده برای این شهر پسرفت بوده است نه پیشرفت. شهربازی که هنوز از وسایل قدیمی و آن هم فقط چهار وسیله فعال دارد که خدا می‌داند استاندارد است یا خیر، دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

+مدیران شهری، مردم را دریابید

همانطور که گفته شد شهر بجنورد به عنوان مرکز خراسان شمالی از حداقل‌ترین امکانات هم بی بهره است و مسیولان شهری و استانی به جای ساماندهی وضعیت موجود یا ایجاد طرح‌ها و پروژه‌های جدید مانع از پیشرفت شهر می‌شوند، ساماندهی وضعیت موجود مردم را دلگرم می‌کند نه خرج کردهای بی نتیجه با ایجاد پروژه‌های به پایان نرسیده.

در سطح شهر بجنورد بوستان‌های مختلفی وجود دارد که وضعیتشان در خورشان مرکز استان نیست و تنها به داشتن چند وسیله بازی ساده بسنده شده است، شهروندان بجنوردی از تاریکی، فرسودگی وسایل بازی، نداشتن درخت و فضای سبز، وضعیت اسف بار سرویس‌های بهداشتی و... رنج می‌برند. حتی در برخی از محلات بجنورد هم پارک‌های کوچکی وجود دارد که تنها چند وسیله بازی آهنی در آن قرار دارد و از کنار آن جوی‌های لجنزار فاضلاب عبور می‌کند.

کاش مدیران شهری صدای اعتراضات و انتقادات شهروندان را بشنوند تا امروز هر چه پنبه در گوش گذاشته‌اند، برداشته و محض رضای خدا برای مردم قدمی مثبت بردارند. اقدام و عمل تنها خواسته شهروندان بجنوردی از مسیولان است.

++؛+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه