ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اشتباهات فاحش مسئولین وزارت جهاد کشاورزی که باید اصلاح گردد

یادداشت - حمزه جلالی

1-       سند گرفتن زمین‌های شمال استان گلستان  توسط اداره کل کشاورزی استان که اکثراً کشاورزان در آن‌ها مبادرت به کشت گندم و جو می‌نمایند .کشور ما در قبل از انقلاب  6 میلیون تن گندم وارد می‌کرد در چند سال اخیر به خودکفایی رسیدیم

2-       کشت زیتون بدون مثمر حدود 20 هزار هکتار در استان گلستان در مناطق کم برخوردار

3-       احداث سد فینسک در سمنان گه این سد ممکنه سمنان را آبیاری و کویر را آباد کند باید نگاه کنیم کجا را خراب می‌کند (یکجا را آباد و یکجا را خراب) این ثمره کار روسای جمهوری است که از سمنان بر خواستند

4-       انتقال آب دریای بسته خزر، به استان سمنان از مسیر جنگل‌های هیرکان

هر یک را به‌طور مختصر تشریح می‌کنم :

الف) شمال استان گلستان هزاران هکتار زمین از گمیشان تا آق‌قلا، مراوه‌تپه و کلاله ادامه دارد، مقداری از این زمین‌های شور و قسمتی هم زمین‌های قابل‌کشت است. زمین‌های کلاله و مراوه‌تپه و گنبد که زمین‌های خوبی هستند قبل از انقلاب توسط خانواده پهلوی تصرف شد و هم‌اکنون توسط بنیاد علوی به کشاورزان واگذار گردید. از این مجموعه زمین‌ها را جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر بیش از 140 هزار هکتار را سند بنام جهاد  گرفته در حالیکه این زمین‌ها متعلق به کشاورزان است که در صورت خارج شدن از چرخه تولید استان گلستان که بیش از یک نیم میلیون تن گندم تولید می‌کند به یک‌سوم کاهش خواهد یافت درنتیجه دولت باید همین مقدار گندم وارد نماید. از مسئولین استدعا دارد سند گرفته‌شده توسط جهاد کشاورزی را به کشاورزان واگذار نمایند تا کشور از محصولات استراتژیک گندم و جو خودکفا گردد .

ب) یکی از طرح‌های خوب درگذشته کاشت درختان زیتون در مزارعی که شیب‌دار بوده ولی ازنظر مرغوبیت  بهترین محصول از آن‌ها به دست می‌آمده، متأسفانه بعضی از این زیتون‌ها بذرشان به‌گونه‌ای بوده که زیتون به عمل نمی‌آورد. اگر آگاهانه این کار را کردند خیانت بزرگی بوده اگر ناآگاهانه بوده لااقل آزمایش می‌کردند و بعد کشت می‌نمودند، درحالی‌که برای کاشت و داشت آن‌هم هزینه زیادی کردند و تسهیلات هم به بعضی از کشاورزان دادند.

ج)کشاورزی در استان مازندران مخصوصاً در بخش مرکزی آن یعنی ساری و میاندرود بستگی به سد سلیمان تنگه دارد که قسمتی از سرچشمه آن از کوه‌های سمنان سرچشمه می‌گیرد. دولت‌های گذشته تصمیم گرفتند که سد فینسک را بر سرشاخه‌های رود تجن احداث نمایند و آب آن را جهت انتقال به شهرهای سمنان و مهدی‌شهر و احیای کویر سمنان مصرف کنند. نفس عمل خوب است اما به قیمت نابودی کشاورزی مرکز استان مازندران و همچنین نابودی این قسمت از جنگل‌های هیرکان و به زیرآب رفتن دو روستای تم و تلا جیم خواهد شد. ساختن هر سدی افتخار و امتیاز برای کشورمان نیست. بعضی از سدها با هزینه هزارمیلیاردی ساخته می‌شود  درصورتی‌که کارایی‌شان کمتر از میلیون هست(بقول معروف میان ابرو را درست کنند می‌زنند چشم را کور می‌کنند) و از طرف دیگر موجب خشک شدن سد سلیمان تنگه خواهد شد و از بین رفتن دهکده‌ گردشگری در کنار سد سلیمان تنگه که در پایین آن قرار دارد خواهد شد.

این تفرجگاه از سال ۱۳۷۹ پذیرای مسافران است و با داشتن امکانات تفریحی، اقامتی و طبیعت زیبا و آرامش‌بخش، گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. همچنین قرارگیری سازه‌ سد در دل طبیعت و میان کوه‌های منطقه، چشم‌انداز بی‌نظیر و دیدنی‌ را ایجاد کرده است. جریان رودخانه‌ تجن و دریاچه‌ سد نیز امکان تفریح‌های آبی را فراهم کرده‌اند.

د) انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که در دولت‌های گذشته بحث آن داغ بوده در صورت انتقال آب‌شور دریای خزر به استان سمنان چه اتفاق خواهد افتاد:

1- دریای خزر که یک دریای بسته و هم‌اکنون ورودی آب رودخانه‌ها به این دریا کاهش‌یافته و مرتب آب آن در حال کم شدن است، لذا هرگونه برداشت آب از این دریا موجب کاهش آب و درنتیجه به خشک شدن آن منتهی خواهد شد

2- آب‌شور دریا جهت شیرین کردن آن نیاز به هزینه زیادی دارد.

3- انتقال آب از روی کوه‌های البرز که بیش از 2000 (دو هزار متر) ارتفاع دارد کار بسیار دشوار و هزینه‌بر هست

4- این انتقال منجر به نابودی جنگل‌های هیرکان خواهد شد.

از وزارت جهاد کشاورزی، دولت جناب رئیسی انتظار می‌رود که به موارد فوق که به‌صرفه و صلاح کشاورزی استان گلستان و مازندران و نهایتاً کشور است رسیدگی فرمایند .

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه