ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سیاست‌های متقابل ایران و آمریکا برای نزدیک شدن به هم

یادداشت روز -  حمزه جلالی، مدرس دانشگاه

این مقاله خطاب به دولت‌مردان آمریکا هست: (سیاست‌های متقابل ایران و آمریکا که می‌تواند این دو کشور را به هم نزدیک کند):

روابط ایران و آمریکا از اواسط قرن نوزدهم میلادی آغاز شد و از سال ۱۸۹۹ میلادی تا انقلاب کبیر ایران  11 فوریه ۱۹۷۹ میلادی برقرار بود.  پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، دو کشور در چند مورد محدود روابط سیاسی و نظامی محرمانه‌ای با یکدیگر برقرار نمودند.

  1. ماجرای مک‌فارلین
  2. کمک به یورش نظامیان آمریکایی از شمال افغانستان به مواضع طالبان توسط نیروهای سپاه و

درعین‌حال مناسبات رسمی با یکدیگر نداشتند تا 28می 2009 که شروع دور مذاکرات فرستادگان ایران و آمریکا در بغداد بر سر برقراری صلح در عراق در خلال چند دور سفرهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم ایران به سازمان ملل متحد، وی پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم با دولت آمریکا مطرح نموده بود .

اوج شکل‌گیری مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران آغاز شد. مذاکراتی که به‌صورت مستمر نزدیک دو سال ادامه داشت و درنهایت به انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجامید. انعقاد این توافق، بالاترین سطح روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود، با این‌حال حضور ایالات‌متحده در این توافق موقت بود و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۸ مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و روابط این دو کشور تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بحرانی بود.

امروز دولت ترامپ بر سرکار نیست و در ایران هم آن‌کسانی که سفارت آمریکا را تصرف کرده بودند بر سرکار نیستند و دولت‌مردان جدید خواهان رابطه با تمام کشورهای جهان هستند

تا کی درگیری تا کی کشت و کشتار! شما قصد دارید  به‌کرات دیگر سفر کنید اما میخواهید کره زمین را با دست خودتان با بمب‌های اتم نابود کنید. آمریکا، روسیه، فرانسه و... همه کشورهای دارای بمب اتم  آزمایش‌های هسته‌ای را در صحراهای بزرگ و اقیانوس‌ها انجام می‌دهید تأثیر این آزمایش‌ها بر کره زمین اثر منفی خود را می‌گذارد. یکی از این آثار منفی، خشک‌سالی در کره زمین است و در صورت تداوم جنگ‌ها و استفاده از بمب اتم کره زمین غیرقابل‌سکونت می‌گردد.

با  افزایش بدهی آمریکا و کاهش ارزش دلار در سطح جهانی پیش‌بینی می‌شود:

1-فقر در آمریکا زیاد  شود 2- استقلال‌طلبی بعضی از ایالات‌متحده به اوج خودش برسد.

پیشنهاد می‌گردد : آمریکا کلیه پایگاه‌های خود را تعطیل کند و همه ناوهای جنگی از همه دنیا را به آمریکا فراخواند و بیش از نیمی از چند هزار میلیارد دلاری بودجه نظامی را صرف مسائل رفاهی مردم آمریکا کند چون حمایت مردمش را  به‌مرور از دست می‌دهد  و نیم دیگر را برای تقویت ارزش دلار به پرداخت بدهی خودش بپردازد.

کارهایی که آمریکا در این چند سال علیه ایران انجام داد :

  1. انهدام کشتی‌های جنگی ایران و سکوی نفتی ساسان
  2. انهدام هواپیمای مسافربری پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر بر فراز آسمان خلیج‌فارس توسط ناو جنگی وینسنس آمریکا
  3. کمک نظامی و اطلاعاتی از طریق هواپیماهای آواکس به صدام 
  4. به شهادت رساندن  سردار بزرگ ایران‌زمین سردار سلیمانی
  5. محاصره شدید اقتصادی و در تنگنا قرار دادن مردم ایران
  6. بلوکه کردن تمام مطالبات ایران در آمریکا و در دیگر کشورها

علی‌رغم  این‌همه ناملایمات ایران بازهم خواهان مذاکره مستقیم با آمریکا هست

سخن وزیر امور خارجه ایران: ((جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ابتکارات سیاسی، پارها در عمل وجود اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را در مذاکرات لغو تحریم‌ها نشان داده است.

اکنون این‌طرف آمریکایی است که باید با رویکردی واقع‌بینانه، به اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ مبادرت ورزد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد و ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم.))

و در انتها راه نجات کره زمین:

  1. ورود سازمان ملل متحد با همکاری آمریکا و دیگر ابرقدرت‌ها جهت اتمام همه جنگ‌های موجود
  2. آزمایش هسته‌ای در هیچ نقطه از کره زمین انجام نشود
  3. کمک به کشورهای فقر دنیا
تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه