ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

فرونشست سالانه ۸ تا ۲۰ سانتیمتری ۴ دشت استان مرکزی

اترک/مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: با توجه به وضعیت مناسب سد کمال صالح نسبت به سد الغدیر ساوه، در تابستان مشکلی برای تامین آب شرب اراک وجود ندارد.

عزت الله آمره ای در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی با اشاره به میزان بارندگی استان در سال زراعی جاری، اظهار کرد: بالغ بر ۱۹۳ میلیمتر بارش در استان دریافت شده است که نسبت به سال زراعی گذشته ۷.۵ درصد رشد داشته، اما نسبت به بلندمدت شاهد ۱۸ درصد کاهش هستیم.

وی در خصوص وضعیت سدهای استان گفت: در حال حاضر سد ساوه، ۱۱۱ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می دهد و هم اکنون ۴۰ درصد سد پر آب است.

آمره ای افزود: در سد کمال صالح با ۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت، ۶۰ میلیون مترمکعب برابر با ۴۶ درصد آب در اختیار است.

وی با بیان اینکه سد کمال صالح وضع بهتری نسبت به سد ساوه دارد، گفت: در تابستان در تامین آب شرب اراک مشکلی نخواهیم داشت و امیدواریم شرایط در باقی شهرها تحت کنترل باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با اشاره به وضعیت پساب های فاضلاب استان، بیان کرد: خروجی پساب تصفیه خانه اراک ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که می تواند به ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد و در حل حاضر میزان پساب در اختیار، تقسیم بندی شده است به طوری که ۳۵۰ لیتر بر ثانیه جهت کشت محصولات غیرمثمر به شرکت تعاونی آب بران فراهان اختصاص یابد که به دلیل عدم تامین اعتبار کار متوقف است، ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی برای جبران کمبود آب شهرک صنعتی ایبک آباد، ۲۵۰ لیتر بر ثانیه ویژه شهرداری اراک جهت آبیاری فضای سبز، ۱۰۰ لیتر برای کمیته امداد و ۲۰۰ لیتر برای تالاب میقان اراک اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اخیرا برای نیروگاهی که شرکت آلومینیوم تصمیم به احداث دارد، درخواست آب شده است که می توان از پساب تصفیه خانه اراک، آب مورد نیاز تامین شود.

آمره ای با اشاره به وجود تصفیه خانه پساب فاضلاب در ساوه و تفرش گفت: در ساوه ۴۳ لیتر بر ثانیه و در تفرش ۴۰ لیتر بر ثانیه پساب در اختیار است که تاکنون متقاضی نداشته است، در خمین ۱۲۵ لیتر بر ثانیه، در محلات ۶۱ لیتر بر ثانیه و دلیجان ۴۰ لیتر بر ثانیه در اختیار است که تقسیم بندی برای متقاضیان مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی آب استان، گفت: سال گذشته برنامه بر این بود که ۲۵۰ چاه غیرمجاز و فاقد پروانه مسدود شود که خوشبختانه ۲۱۴ چاه پر شد و از ۷۰۰ کنتور ۵۳۴ کنتور نصب شد.

آمره اضافه کرد: در شازند و خنداب بیشترین چاه غیرمجاز وجود دارد و کمترین میزان عملکرد نیز به این دو شهرستان باز می گردد.

وی با بیان کرد: ۲۵۵۵ چاه فرم ۵ در استان وجود داشت که ۳۹۳ چاه تبدیل به چاه فرم یک شدند و ۷۶۷ چاه فرم ۵ پر شد. تا امروز ۴۴۲ چاه فرم ۵ باقی مانده که هنوز تعیین تکلیف نشده اند و در نظر است که امسال ۲۵۰ چاه پر شود و ۷۰۰ کنتور نیز نصب شود، از طرفی ۲۰۱۴ چاه مشمول فرم یک در استان وجود داشت که باید برای دریافت پروانه اقدام کنند که طی دو سال اخیر تا اول اردیبهشت ماه امسال، ۱۷۵ چاه پروانه بهره برداری دریافت کردند، ۴۰ چاه از لیست حذف شدند و ۱۷۹۹ چاه باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با اشاره به دشت های در حال فرونشست استان مرکزی گفت: دشت زرندیه، ساوه، کمیجان و دشت اراک در حال فرونشست است و گفته می شود که دشت اراک سالانه ۱۷ سانتیمتر، دشت ساوه هشت سانتیمتر، کمیجان ۱۲ و زرندیه ۲۰ سانتیمتر فرونشست دارد و باید برای رسیدگی به این دشت ها اولویت بندی صورت گیرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه