ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

گردش ۴۰ درصدی "اُمیکرون" در کشور / دریافت سیگنال‌های موج ششم کرونا

 

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اُمیکرون است، گفت: درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.

دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با اترک، درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ با سویه اُمیکرون در کشور، گفت: ثبت تعدادی مرگ ناشی از اُمیکرون چیز دور از انتظاری نبود. زیرا قبلاً هم تمام صاحب‌نظران اعلام کرده بودند که هرچند شدت اُمیکرون بسیار کمتر است، اما اصلاً با یک سرماخوردگی قابل مقایسه نیست. به طوری که هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. زمانیکه تعداد موارد افزایش می‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ‌ومیر هم می‌شود.

 

+ گردش ۴۰ درصدی "اُمیکرون" در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اُمیکرون است، افزود: طبیعتاً این درصد در حال افزایش است. همچنین تعداد موارد بیماری هم در هفته گذشته از روز شنبه تا روز جمعه، به شکل منظمی در حال افزایش بود. البته شنبه یک کاهش موارد داشتیم، اما باید توجه کرد که معمولاً روزهای جمعه و روزهای تعطیل تعداد موارد کمتری داریم. موارد ابتلایی را که در روز جمعه گزارش می‌کنیم، مواردی هستند که از پنجشنبه تا صبح جمعه شناسایی شدند و همیشه شنبه‌ها کاهش موارد داریم. بنابراین کاهشی که شنبه هفته جاری نسبت به روزهای گذشته داشتیم، خیلی قابل استناد نیست و باید روزهای دیگر را مدنظر قرار داد.

 

+ افزایش اُمیکرون؛ هفته‌ای ۱۰ درصد

یونسیان با بیان اینکه واقعیت این است که سویه اُمیکرون افزایش یافته است، گفت: به طوری که طی چهار هفته گذشته، تقریباً موارد اُمیکرون هفته‌ای ۱۰ درصد افزایش یافته است. به طوری که چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، در سه هفته گذشته ۱۸ درصد، در دو هفته گذشته ۳۳ درصد و در هفته اخیر هم ۴۳ درصد موارد ابتلا را شامل می‌شده است. بنابراین درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم.

 

+ وی ادامه داد: در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. البته در حال حاضر هم در برخی استان‌ها طبق نمونه‌گیری‌های انجام شده، اُمیکرون غالب بوده است. منتها از آنجایی که نمونه‌گیری به صورت تصادفی انجام نمی‌شود، خیلی نمی‌توانیم روی درصدهایی که از استان‌ها می‌آید، استناد کنیم. اگر نمونه‌گیری تصادفی انجام می‌دادیم، می‌توانستیم با اطمینان بیشتری صحبت کنیم. با این حال با هر روشی که نمونه‌گیری را انجام داده باشیم، مشخص است که طی چهار هفته اخیر به طور متوسط هر هفته ۱۰ درصد افزایش داشتیم و با هر روالی که نمونه‌گیری کرده باشیم، شاهدیم که سهم اُمیکرون در حال افزایش است و انتظار داریم که در هفته آینده، اُمیکرون در کشور غالب شود.

 

+ کاهش شدید رعایت پروتکل‌های ضدکرونا

یونسیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم از نظر حضور در اجتماعات و ... بسیار پایین آمده است. از طرفی نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سخت‌گیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند.

 

+ اُمیکرون پایان کروناست؟

وی درباره وضعیت آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیکرون، گفت: گزارشات پراکنده‌ای شنیدیم مبنی بر اینکه بعد از فروکش موج پنجم در کشور، برخی بیمارستان‌ها بخش‌هایشان را بسته‌اند که البته مجدداً می‌تواند بازگشایی شود، اما گزارشات موردی داشتیم که برخی بیمارستان‌ها حتی با پرسنل قراردادی قطع همکاری کردند. این هم از نظر اخلاقی درست نیست؛ یعنی زمانیکه به یک نیرویی احتیاج داریم، با او قرارداد ببنیدیم و به محض اینکه نیازمان برطرف شد، با آنها قطع همکاری کنیم. بنابراین وعده‌هایی برای جذب این پرسنل وجود داشت که باید در نظر گرفته شود. البته مسائل بودجه و ... هم مطرح است. در عین حال از نظر بهداشتی هم نباید به محض فروکش کردن یک موج، فکر کنیم که همه چیز تمام شده است. نباید فریب ادعاهایی نظیر اینکه اُمیکرون پایان کروناست را خورد. در حالی که اینطور نیست. هنوز میلیون‌ها نفر در دنیا واکسن تزریق نکردند و احتمال جهش‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است شدید باشند. اگر این موضوع صحت داشته باشد و در سطح وسیعی از کشور رخ داده باشد، نگرانی ایجاد می‌کند. زیرا در حال حاضر باید تمام بیمارستان‌هایمان در وضعیت آماده‌باش باشند و دارو و تخت و پرسنل را مجدداً احیا کنند تا اگر مجدداً شاهد سرریز شدن بیمارستان‌ها بودیم، مشکلی نداشته باشیم و مرگ‌ومیرمان افزایش نیابد.

 

+ در کشور فعلاً کمبود تست‌گیری نداریم

یونسیان درباره میزان تست‌گیری کرونا در کشور، گفت: به نظر نمی‌رسد که میزان تست‌گیری در کشور کم باشد. زیرا درصد تست مثبت ما بالا نرفته است. هر زمان که درصد تست‌های مثبت بالا می‌رود، نگران‌کننده است. در اوج پیک پنجم از هر دو تستی که می‌گرفتیم، یک تست مثبت بود، یعنی ۵۰ درصد. بر اساس آخرین آماری که کشور گزارش کرده و در سایت‌های بین‌المللی هم منعکس شده است، طی ۲۰ روز اخیر همواره کمتر از پنج درصد تست‌هایمان مثبت بوده و این نشان می‌دهد که کمبود تست نداشتیم و در حال حاضر به اندازه کافی تست انجام می‌دهیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه