ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نوسان در بازار رمزارز ادامه دارد

بیت کوین همچنان روی گسل

اترک_ فرزاد درگاهی: در حال حاضر ۳۹.۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. هجوم سرمایه گذاران به بازار رمز ارز و نگاه کردن به آن به عنوان یک راه سریع برای ثروتمند شدن منجر شده است که کارشناسان پیش بینی های خود را در خصوص قیمت بیت کوین بالا ببرند. بیت کوین سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۳۰ هزار دلاری آغاز کرد و در حالی که تا ۷۰ هزار دلاری بالا رفته بود سال را در محدوده ۴۰ هزار دلاری به پایان برد. با این وجود کارشناسان بر این باورند که روند صعودی بیت کوین به زودی آغاز خواهد شد و این ارز دیجیتال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رکورد قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را خواهد شکست.

پیش‌بینی‌هایی که درست از آب درنیامد!

رابرت بریدلاو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره و بازاریابی دارایی های دیجیتال Parallax Digital، پیش بینی کرده بود که بیت کوین تا اکتبر سال ۲۰۲۱ از ۳۰۰۰۰۰ دلار عبور خواهد کرد، که اینطور نشد و او انتظار دارد تا سال ۲۰۳۱ ارزش آن به بیش از ۱۲ میلیون دلار برسد.

متیو هایلند، تحلیلگر تکنیکال و تحلیلگر داده های بلاک چین، ارزشی معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار را برای بیت کوین تا پایان ژانویه پیش بینی می کند که مستلزم افزایش قابل توجهی است.

تمرکز اصلی پیش بینی های صورت گرفته بر محدودیت تعداد بیت کوین های موجود است و روز به روز استخراج آن سخت تر خواهد شد و بر ارزندگی آن افزوده خواهد شد؛ گفتنی است که از ۲۱ میلیون بیت کوین بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون از آن استخراج شده است

مواردی مانند افزایش عدم اطمینان اقتصادی، تورم بالا و افت شاخص دلار آمریکا می‌تواند خبر خوب برای دارایی‌هایی باشد که ریسک تلقی می‌شود و بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در این دسته قرار گرفته است.

بیت‌کوین اخیرا در میان عدم قطعیت‌های بازار بیشتر به‌عنوان یک دارایی ریسکی رفتار کرده است. اگر بیت‌کوین  پوشش تورمی یا دارایی ریسکی باشد، بازارها همچنان تقسیم می‌شوند و با شرایط کلان فعلی انتظار نوسانات بیشتری در کوتاه‌مدت وجود دارد.

طلای دیجیتال

سال‌ها بیت‌کوین به‌عنوان طلای دیجیتالی بوده است و بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها دلار بیت‌کوین را بر اساس این نظر خریداری کرده‌اند اما داده‌های روزهای اخیر تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد.

بیت‌کوین به شدت به دارایی‌های ریسکی وابسته و تغییرات قیمت آن با شرایط عادی اقتصاد کلان مرتبط است. به عنوان مثال، هنگامی که فدرال رزرو ایالات‌متحده عنوان کرد که تزریق نقدینگی خود را به اقتصاد کاهش می‌دهد، دارایی‌های پرریسک‌تر با فروش مواجه شدند و بیت‌کوین مستثنی نشد و عاملی کلیدی در سقوط این رمزارز به زیر ۴۰ هزار دلار در اوایل هفته بود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۰۷ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۱ درصد بیشتر شده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱.۵۰ میلیارد دلار است که ۲۴.۵۱ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۹.۸۷ میلیارد دلار است که ۱۶.۰۵ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۷.۹۱ میلیارد دلار است که ۷۷.۹۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

گمانی‌زنی‌های جدید درباره بازار بیت کوین

برخی گمانه‌زنی وجود دارد که دولت آمریکا قصد دارد دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز را ممنوع کند و مدیر ریپل در مورد این گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان داده است.

دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری ریپل در توئیت اخیر خود نوشت: ممنوعیت بیت‌کوین توسط ایالات متحده برای ریپل فاجعه‌بار است. همین امر برای اتریوم هم صدق می‌کند.

انتونی اسکاراموچی، بنیانگذار شرکت SKYBRIDGE capital می‌گوید: ارز دیجیتال ALGO رقبای خود را به چالش می‌کشد، درست مانند گوگل در روزهای اولیه اینترنت.

ریودوژانیرو، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای برزیل قرار است بخشی از خزانه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند. این خبر توسط ادواردو پیس، شهردار این شهر اعلام شده است. براساس گزارش‌ها برزیل قصد دارد این شهر را به عنوان مرکز ارزهای دیجیتال این کشور توسعه دهد.

نوسان ادامه‌‌دار بیت کوین

احسان عاشوری اظهار کرد: پس از عبور بیت‌کوین از قیمت ۴۳ هزار دلار، حالا ۲۴ ساعتی می‌شود که قیمت بیت‌کوین ثابت مانده است. طی یک هفته گذشته بیت‌کوین ۳ درصد و اتریوم ۵ درصد رشد داشته‌اند. اما خبر جالبی که باعث شد دوج‌کوین افزایش قیمت داشته باشد، اعلام شروع پذیرش دوج‌کوین به عنوان روش پرداخت از سوی تسلا بود. قیمت دوج‌کوین هم پس از اعلام شرکت تسلا مبنی بر پذیرش دوج‌کوین به‌عنوان روش پرداخت، ۱۴ درصد صعود کرد. با این حساب دوج‌کوین نسبت به یک هفته گذشته تقریبا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: با وجود این، همچنان تریدرها و تحلیل‌گران نسبت به روند بازار محتاط هستند و رهایی نسبی بیت‌کوین از سطح ۴۰ هزار دلار، باعث نشده آنها نسبت به بازگشت به روند صعودی خوش‌بین باشند. به گزارش شرکت سرمایه‌گذاری Q9 که یک پلتفرم سرمایه‌گذاری رمزارز هنگ‌کنگی است نوسانات قیمتی با حجم پایین معاملات همراه شده است. سرمایه کلانی وارد بازار نشده و فعلا سرمایه‌گذاران بزرگ تمایلی به خرید یا فروش ندارند. از طرفی در هفته گذشته تلاش‌ها برای بازیابی قیمت با دیوار فروش مواجه شد که نشان می‌دهد فشار فروش هنوز تمام نشده است.

این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی با بیان اینکه هشدار دیگر تحلیل‌گران درباره بازار رمزارزها، درباره اتریوم است، افزود: اگر مومنتوم بازار (نرخ شتاب قیمت) از شرایط کنونی بدتر شود، در بدترین شرایط قیمت اتریوم می‌تواند تا ۱٫۳۰۰ تا ۱٫۷۰۰ دلار کاهش پیدا کند، یعنی ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت فعلی. البته همه زوایای بازار رمزارزها با کاهش حجم معاملات مواجه نشده است. مثل بازار NFTها که همچنان صعودی است و از تب و تاب نیفتاده است. حجم معاملات پلتفرمی مثل OpenSea درانتهای ماه از عدد ۶ میلیارد دلار هم فراتر رفته است.

عاشوری خاطرنشان کرد: در آخر این را هم بگوییم که برخی از سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین علی‌رغم فروش گسترده در بازار دارایی خود را حفظ کرده‌اند. آمار و ارقام بازار نشان می‌دهد تغییرات خالص حجم دارایی سرمایه‌گذاران بلندمدت در یک ماه گذشته افزایش یافته است. جمع‌آوری بیت کوین در این محدوده قیمت می‌تواند یک نشانه صعودی برای قیمت باشد.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه