ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

۲ سیاست «ضد رفاهی» در ایران؛

افزایش مکرر نرخ «ارز» کمر مردم را می‌شکند

استاد دانشگاه و معاون اسبق وزارت رفاه با بیان اینکه امروز سیاست‌های تعیین نرخ ارز و پرداخت یارانه‌ انرژی که منجر به گرانی در طول این سال‌ها شده است مهمترین سیاست‌های ضدرفاهی ما بوده‌اند، به سیاست غلط یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد گفت: تورم ساختاری اقتصاد ایران ناشی از افزایش مکرر نرخ ارز است که بار تورمی‌اش دارد کمر مردم را می‌شکند.

به گزارش اترک، محمدرضا واعظ‌ مهدوی در وبینار عدالت اجتماعی و سیاست‌های رفاهی که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و با همکاری پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به مفهوم عدالت گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید عدالت مفهومی است که در سخن و کلام، دایره گسترده و وسیعی دارد، اما در عمل بسیار تنگ و باریک است. در واقع عمل به عدالت بسیار ضعیف است، اما در میدان سخن همه از آن می‌گویند و چه بسا بسیاری از قاتلان تاریخ با مفهوم عدالت به قتل پرداختند. هیچ حکومتی در جهان نیست که داعیه ظلم داشته باشد. همه می‌گویند ما برای ارتقای عدالت آمده‌ایم.

وی افزود: بنابراین ضروری است وقتی از عدالت سخن می‌گوییم باید ابتدا آن را تعریف کنیم. تعاریف مختلفی در این باره وجود دارد. مثلاً آنها که با مالیات موافق‌اند آن را مصداق عدالت می‌دانند اما شماری دیگر آن را ضدعدالت می‌دانند. بنابراین باید ابتدا تعریف کنیم که چگونه عدالتی مدنظر ماست.

واعظ مهدوی با بیان اینکه امروز سیاست‌های تعیین نرخ ارز و پرداخت یارانه‌ انرژی که منجر به گرانی در طول این سال‌ها شده است مهمترین سیاست‌های ضدرفاهی ما بوده‌اند، به سیاست غلط یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد گفت: تورم ساختاری اقتصاد ایران ناشی از افزایش مکرر نرخ ارز است که بار تورمی‌اش دارد کمر مردم را می‌شکند. نظام رفاهی در چنین شرایطی هیچ کاری نمی‌تواند بکند؛ چقدر می‌خواهد بسته معیشتی بدهد؟ این‌ها مسکّن است و راهکار قطعی نیست.

وی ادامه داد: با کاهش مستمر ارزش پول ملی شاهد کاهش قدرت خرید دستمزدبگیران هستیم. اساتید، پزشکان، معلمان، بازنشستگان، کارگران، عشایر و ... همه گروه های اجتماعی هستند که در برابر سیاست‌های تورمی متضرر شده اند. اگر قرار باشد رفاه اجتماعی ارتقا یابد، باید در فرابخش یعنی سیاست‌های واردات، نرخ ارز، نحوه تأمین کسری بودجه و سایر سیاست های کلان کشور دنبالش باشیم. علاوه بر این درآمد زایی دولت از مسیری غیر از مالیات، خیانت و نادرست است و تجربه تاریخی می‌گوید دولت‌ها با این روش کشورفروشی کرده و آسیب‌های شدیدی به استقلال کشور وارد کردند زیرا به مسیرهای دیگری به جز تأمین مالی از طریق مالیات روی آورده‌اند. این‌ها عمل ضدرفاهی هستند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه