ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان شمالی؛

یک روز برای روستاییان

اترک/ عقیلی: روز گذشته همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان شمالی با حضور جمعی از نمایندگان شوراهای روستاها و عشایر خراسان شمالی در سالن همایش هتل داریوش برگزار شد.

به گزارش اترک، در این مراسم برخلاف مراسم سال های گذشته، خبری از تقدیر از مدیران نبود. بلکه محلی بود برای شنیدن مشکلات و دغدغه های نمایندگان شوراهای روستاها و عشایر استان.
این اتفاق بدون هیچ تعارفی اتفاق افتاد و از آنجا شروع شد که امین کلاته، فرزند این استان که مسئولیت مدیرکلی دفتر امور روستاها و شوراهای استانداری خراسان شمالی را بر عهده دارد، خود نخستین چراغ انتقاد کردن را در این همایش روشن کرد.
برخی از محصولات روستایی در خراسان شمالی تا ۱۰ دست دلالی می شوند
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی، بازاریابی را حلقه مفقوده برای افزایش فروش و بهبود اوضاع اقتصادی روستاییان استان دانست.
امین کلاته اظهار کرد: ما تولید کنندگان خوبی هستیم اما بازاریابان خوبی نیستیم.
وی افزود: طرح هایی برای حضور متخصصان فروش در روستاهای استان داریم تا با اطلاع از محصولات مورد نیاز در بازارهای هدف به تولید در روستاهای استان و فروش محصولات آنها کمک کنند.
کلاته با تاکید بر اینکه بعضی از محصولات و تولیدات روستاهای استان تا ۱۰ دست دلالی می شوند، افزود: بسیاری از محصولات این استان به ویژه در حوزه انگور، زعفران و پشم با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد که باید به این نکات توجه کنیم.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی عدم مشارکت دادن شوراها در تصمیمات استانی برای روستاها را یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده دانست و گفت: بنا داریم تا شوراهای روستاها را با محوریت شوراهای شهرستان پای کار بیاوریم تا برای اجرای پروژه‌های عمرانی نظر داده و بر اجرای آنها نیز نظارت کند.
وی تاکید کرد: شوراهای روستاها و شهرستان باید در تصمیمات مختلف از قبیل تقسیم اعتبارات و تخصیص آنها برای پروژه های مختلف دخیل باشند چراکه هم نماینده مردم هستند و هم بیش از سایرین از جزئیات و موضوعات مختلف اطلاع دارند.
کلاته همچنین با بیان اینکه جایگاه شوراها باید در استان بازتعریف شود گفت: استان های مرزی و محروم کشور سهم عادلانه ای از بودجه کشور ندارند و در این راستا در حرکتی جمعی با سایر دفاتر امور روستایی کشور پیگیر این موضوع هستیم.
وی اظهار کرد: میزان اعتبار استان‌های خراسان شمالی در حوزه روستاها نباید به اندازه جمعیت آنها بلکه باید به اندازه شایستگی و پتانسیل آنها باشد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی اعلام کرد: متاسفانه در بعضی از استانها همانند تهران شاهد هستیم یک دهیاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد اما در خراسان شمالی شاهد اعتبار ۷۰ میلیونی در یک دهیاری هستیم.
وی به ضرورت انجام مسئولیت اجتماعی صنایع نیز اشاره کرد و گفت: برخی صنایع با حفر ۱۰ چاه عمیق دو دشت این منطقه را خشک کرده و عوارضی مانند آلودگی محیط زیست، کم آبی و آلایندگی را در روستاها و شهرهای اطراف ایجاد کرده است.
کلاته تاکید کرد: این مشکلات درحالی است که آن ها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال روستاها عمل نمی کنند و اگر هم انجام دهند، منت آن را می گذارند.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری به موضوع پسماند نیز اشاره کرد و گفت: به رغم سال های گذشته، امسال اعتباری برای طرح جامع پسماند در استان دیده شده تا به سمت رفع آلودگی پسماند باشیم و علاوه بر توجه به حوزه کشاورزی به سمت و سوی استانی پاک و سبز حرکت کنیم.
کلاته تاکید کرد: روستاها اساس و پایه کشور هستند و هویت کشور از روستاها به شهر آمده است.
وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد جمعیت این استان را روستاییان تشکیل می‌دهند، افزود: این در حالی است که بسیاری از شهرنشینان در فصول و زمان‌های مختلف به روستاها می‌آیند و نشان می دهد جمعیت روستاهای ما از این مقدار نیز بالاتر است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان شمالی بر ضرورت ایجاد راه‌های روستایی نیز تأکید کرد و گفت: راه‌های روستایی سبب ایجاد ارتباط اقتصادی بین روستاها و افزایش درآمد آنها می شود.
 کلاته با بیان اینکه ایجاد راه‌های روستایی، متحول شدن اقتصاد روستایی را به دنبال دارد، گفت: با همکاری دستگاه های مختلف قصد داریم بیش از گذشته به این موضوع توجه کنیم.
کلاته همچنین بر ضرورت توجه به مناظر روستایی نیز اشاره کرد و گفت: باید به سمت بازآفرینی سیما و منظر روستاها در خراسان شمالی حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با ورود به روستاها احساس وارد شدن به روستا به ما دست نمی دهد، چرا که رفتارها و اقدامات ما در روستاها نیز شهری شده است.
کلاته تصریح کرد:  این در حالی است که روستاها باید بافت خاص خود را با توجه به پتانسیل های خود داشته باشند.
+ بیان دغدغه های نمایندگان روستایی گروه های مختلف

پس از سخنان کلاته، نوبت به صحبت ها و دغدغه های نمایندگان مختلف روستاییان، دامداران، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان رسید.
ژاله، کارآفرین روستای مایوان به نمایندگی از کارآفرینان از مشکلات این حوزه و حمایت هایی که باید بیشتر شود، گفت.
 او عقیده داشت نسخه ای که در خراسان شمالی پیاده می شود نباید مانند استان های دیگر باشد.

+ روستاها بزرگترین ظرفیت خراسان شمالی هستند

نماینده استارتاپ‌های خراسان شمالی نیز به عنوان سخنران بعدی، وجود روستاها و جمعیت بالای روستا نشینان در استان را بزرگترین فرصت خراسان شمالی دانست.
مهران گرمه ای اظهار کرد: وظیفه استارتاپ ها افزایش درآمد و اتصال تولیدات روستاییان به بازار فروش با استفاده از فناوری است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر، تغییر نگرشی در کشور به واسطه به رسمیت شناختن حوزه صنایع خلاق شکل گرفته است، گفت: به رسمیت شناختن صنایع خلاق روستایی به خاطر وجود استان هایی همانند خراسان شمالی در کشور است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی ادامه داد: یکی از اولین مراکز نوآوری صنایع خلاق روستایی، در استان خراسان شمالی بنا نهاده شد که در آن به جای استفاده از تکنولوژی های مختلف از داشته‌های انسانی بهره گرفتیم تا به الگویی در این زمینه تبدیل شویم.
وی با تاکید بر اینکه صنایع خلاق روستایی نیازمند منابع حمایتی است، تصریح کرد: این منابع مورد نیاز، منابع درشتی نیست و در حال حاضر نیز برخی از بانک ها، بنیادها و نهادها از ما حمایت می‌کنند اما این حمایت‌ها باید افزایش پیدا کند.
گرمه ای خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌ها در انتهای جدول است حتی در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از انتهای جدول در حال فاصله گرفتن هستیم.
گرمه ای اعلام کرد: اما در حوزه مجوزهای صنایع خلاق فعال کشور با ۱۹ مورد در رتبه هشتم کشور هستیم و با استان‌هایی مانند اصفهان، تهران و خراسان رضوی رقابت می کنیم.
وی تصریح کرد: صنایع خلاق روستایی، پتانسیل های بسیاری دارد که سبب اتصال تولید کنندگان و کارآفرینان خلاق به بازارهای صادراتی و ارسال محصولاتشان به استان‌های مختلف شده است.
+ مشکلات دامی را حل کنید

مدیری، رئیس اتحادیه دامداران و نماینده این افراد نیز در این جلسه اعلام کرد که به خاطر مشکلات نهاده های دامی، نیمی از دام های استان در حال کاسته شدن است و اقتصاد صاحبانشان در معرض خطر جدی قرار دارد.
او گفت که دامداران استان، امسال از هر سالی فقیرتر شده اند.
نمایندگان شوراهای روستایی و همچنین عشایر استان نیز از جمله سخنرانان این همایش بودند که به بیان دغدغه های خود پرداختند.
تاکید بیشتر نماینده شوراهای روستایی استان بر لحاظ شدن بیمه برای شوراها و دهیاران بود که درحال حاضر انجام نمی شود.
نماینده عشایر استان نیز بر تامین مسکن و خوراک دام های آن ها در سالی که بارش ها به شدت کاهش یافته، تاکید کرد.

+ واگذاری رایگان اراضی دیم به فارغ‌التحصیلان و روستانشینان خراسان شمالی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از واگذاری اراضی دیم روستاها به فارغ التحصیلان دانشگاهی و بومیان روستاها خبر داد.
غلامرضا هوایی اظهار کرد: ما به متقاضیانی که خواهان فعالیت در اراضی دیم هستند کمک می کنیم تا تولیدات محصولات خود را بدین وسیله افزایش دهند.
وی به ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه خراسان شمالی در حوزه روستایی اشاره کرد و افزود: روستاهای استان خراسان شمالی توپوگرافی بسیار خوبی دارند که قابلیت سرمایه گذاری و معرفی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع گردشگری در روستاهای استان نیز اظهار کرد: متاسفانه در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستاهای استان آن طور که باید کار نشده و از اقدامات ساده به راحتی عبور کردیم.
هوایی همچنین گفت: دولت در خراسان شمالی روستاهای استان را گازدار کرده و در حال حاضر بین ۷۰ تا  ۸۰ درصد روستاها نیز با کمی شرایط متفاوت دارای آب هستند، راه‌های روستایی نیز تا حد زیاد پیش رفته که نشان‌دهنده اقدامات انجام گرفته در روستاها است.
معاون استاندار تصریح کرد: دولت محدودیت‌های خاص خودش را برای این اقدامات دارد اما فعالیت های خوبی برای روستاییان انجام شده تا این افراد بتوانند از پتانسیل های منطقه خود برای بهره مندی بیشتر از پتانسیل ها و حضور گردشگران استفاده کنند.
وی از نبود بازارچه های فروش تولیدات روستایی در استان نیز انتقاد کرد و افزود: بازارچه های محصولات روستاییان، سبب جذب مسافران می شود که بهبود وضعیت اقتصادی را به دنبال دارد، لذا فرمانداران به این موضوع ورود کنند.

+ پیشرفت خراسان شمالی از مسیر توجه به کشاورزی و صنعت می‌گذرد

سخنران پایانی این همایش نیز استاندار خراسان شمالی بود.
محمدعلی شجاعی در این آیین گفت: پیشرفت و آبادانی در خراسان شمالی از مسیر توجه به مزیت های نسبی این استان از جمله کشاورزی و صنعت  می‌گذرد.
 شجاعی اظهار کرد: پیشرفت و آبادانی خراسان شمالی نیازمند توجه و هم فهمی است تا وضعیت معیشت مردم منطقه بهتر شود.
وی با بیان اینکه شیوه زندگی در استان خراسان شمالی بر پایه روستایی است، افزود: به همین دلیل نمی‌شود از پیشرفت صحبت کرد اما از کشاورزی در روستا غافل شد.
 شجاعی تأکید کرد: در مسیر پیشرفت اگر از حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری بگذاریم، انگار چند پله از پیشرفت را جا گذاشتیم که سبب عقب ماندن گروهی از مردم و جامعه می‌شود.
وی گفت: مثال این موضوع، کشور هندوستان است که برغم خودکفایی در بسیاری از علوم، مردم فقیر دارد.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه ۵ یا ۱۰ ساله حاصل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز اگر مردم پیشرفت را حس نکنند از آن رضایت نخواهند داشت و آن را به منزله انجام نشدن کارها می گذارند.
شجاعی، تخریب را یکی از موانع پیش‌روی مسئولان برای انجام اقدامات تاثیرگذار دانست و گفت: دولت قطعاً در عمل به برنامه‌ها و تغییر در زندگی مردم موفق می‌شود اما نیاز به زمان دارد و قرار نیست صرف چند ماه اتفاقات جا مانده از قبل برطرف شود.
 استاندار با تاکید بر اینکه نباید به سمت سیاسی بازی برویم، افزود: منافع بعضی از افراد در جابجایی و انتصاب برخی اشخاص است که نباید به آن ها ورود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات با گفتن و شمردن از بین نمی روند بلکه نیازمند عمل هستند، ادامه داد: برای رفع مشکلات باید در تهران به دنبال اعتبار و انجام اقدامات مختلف گشت تا در زندگی مردم تغییر ایجاد شده و درد آن‌ها درمان شود.
شجاعی با تأکید بر لزوم همبستگی و پیوستگی برای گرفتن امکانات ملی، گفت: باید با در کنار هم بودن به قدرتی در سطح ملی تبدیل شویم تا وضعیت استان تغییر کند.
استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: دولت اقدامات موثری در حوزه ایجاد زیرساخت به ویژه در حوزه روستایی انجام داده تا مقدمات پیشرفت در استان فراهم شود.
وی تاکید کرد: طی سه سال گذشته به رغم تمام مشکلات، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مردم استان پرداخته شده است که بذری بود برای رشد در استان که در آینده خودش را نشان خواهد داد.
 وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال مبارزه با آنچه بر اثر نداشته های استان وارد استان شده بوده و هستند، تصریح کرد: مردم نباید به این موضوعات و افراد توجه و اعتماد کنند.
استاندار خراسان شمالی وی با گلایه از اینکه عده ای آدم های قوی را از این استان فراری می‌دهند، ادامه داد: در این استان تلاش کردیم تا پیشرفت خراسان شمالی بیش از گذشته شتاب بگیرد و مردم سریعتر به آنچه که لایقش هستند، برسند.
در پایان این همایش نیز از فعالان حوزه روستایی و عشایری استان تقدیر به عمل آمد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه