مشکلات جنوب غرب استان خوزستان یکی دوتا نیست؛ همین چندی پیش بسیاری از اهالی منطقه دامها و زمینهای کشاورزیشان را به دلیل بیآب از دست دادند؛ حالا نیز با شروع سال تحصیلی جدید خانوادههای فقیر برای هزینههای مدرسه فرزندانشان کاسه چه کنم چه کنم دست گرفتهاند.
با آغاز سال تحصیلی جدید مشکلات تهیه لوازمالتحریر و ثبتنام دانشآموزان فقیر برای بسیاری از خانوادههای ایرانی در شرایط بد اقتصادی امروز به مشکل تبدیلشده است. خانوادههایی که به نان شب محتاج بوده و از تهیه لوازم موردنیاز تحصیل فرزندانشان عاجزند. در این میان والدین دانشآموزان خوزستانی نیز با مشکلات بیشتری روبرویند. بر اساس خبری که چندی پیش در برخی سایتهای خبری منتشر شد قریب به 3 هزار دانشآموز در شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل فقر مالی برای خرید لوازم مدرسه دچار مشکل شدهاند، البته بر اساس برخی منابع خبری آگاه آمار واقعی در این شهرستانها فراتر از آن چیزی است که گفته میشود.
دانشآموزان هزینه پرداخت کارنامه را هم ندارند
شهناز علیپور مدیر مدرسه شهید خزاعل روستای تنگه 3 آبادان درباره وضعیت بد اقتصادی بسیاری از دانشآموزان آبادانی گفت: امسال دانشآموزانم حتی توان مالی پرداخت 5 هزار تومان هزینه چاپ کارنامهشان را هم نداشتند. این دانشآموزان تنها تماس میگرفتند که قبولشدهاند یا خیر و وقتی از آنها میخواستم که به مدرسه مراجعه کنند و کارنامهشان را بگیرند در جواب میگفتند خانم پول گرفتن کارنامه نداریم.
وی ادامه داد: 580 هزارتویمان هزینه چاپ کارنامههای دانشآموزانم شد چراکه به دلیل عدم دسترسی به دکل اینترنت مجبور شدم کارنامههایشان را چاپ کنم. امسال تنها به 27 دانشآموزم توانستم لوازمالتحریر بدهم چراکه توان مالیام بیشتر از این نبود.
علیپور افزود: بسیاری از دانشآموز ما کفش ندارد و در باران و سرما با دمپایی به مدرسه میآیند. اکثر اهالی این روستا فقیرند و از 153 دانشآموزش 80 نفرشان نیازمندند.
بیشتر اهالی این روستا کارگر فصلیاند
وی عنوان کرد: بیشتر اهالی روستا کارگر فصلیاند و هنگام برداشت خرما کار میکنند و مابقی سال بیکارند و وقتی برای کمک به خانههایشان میروم از وضع زندگیشان معلوم است در تنگنای مالی قرار دارند. گاهی مادران این دانشآموزان به مدرسه برای گرفتن مقداری چای و قند به من مراجعه میکنند. پارسال هزینه کتاب 65 دانشآموزان را خودم پرداختم که 10 نفر آنها یتیم و خانواده بقیه هم به لحاظ مالی فقیر بودند.
مردم اینجا صورتشان را باسیلی سرخ نگهداشتهاند
علیپور گفت: این مشکلات نهتنها در این روستا بلکه در سطح مدارس شهرستان آبادان هم وجود دارد. چند سال پیش در شهرآبادان دانشآموزی داشتم که مادرش برای مخارج زندگیشان در خانههای مردم کارگری میکرد. اما بازهم نمیتوانست شکم بچههایش را سیر کند. مردم اینجا صورتشان را باسیلی سرخ نگه میدارند.
زندگی مردم فاجعهبارتر از آن است که نقل شود
رئیس شورای شهر خرمشهر دراینباره گفت: اگرچه تعداد دانشآموزان بیبضاعت در این شهرستان بیشتر از ارقامی است که اعلام میشود اما افراد فقیر خرمشهر کم نیستند که برای کمکهزینههای تحصیل آنان با تعدادی موسسه خیریه در ارتباط هستیم.
عبدالنبی پور خلف ادامه داد: در جایجای این شهرستان اگر بازدید میدانی صورت بگیرد زندگی فلاکتبار مردم فاجعهبارتر از آن است که نقل شود. ازجمله این مناطق محروم میتوان به کوی آریا، زهیریه، عباره، طویجات، محرزی، سرحانیه، صد دستگاه، کوت شیخ و... اشاره کرد که بیشتر مردم این مناطق در فقر و فلاکت زندگی میکنند.
خوزستان
وی افزود: این مناطق جزو حاشیه شهر خرمشهرند که اغلب سرپرست خانوارهای آن بیکارند که برای کمکهزینه تحصیلی فرزندانشان از نهادهای مختلف کمک میگیریم. اما به دلیل حجم نیازمندیها این کمکها جوابگوی نیاز مردم نیست.
یک فعال مدنی نیز دراینباره گفت: در شهرستانهای آبادان و خرمشهر کلی خانواده وجود دارد که زیرخط فقر زندگی میکنند که از تهیه کمترین مایحتاج اولیه زندگیشان درماندهاند چه برسد به تهیه هزینه تحصیل فرزندانشان؛ در استان خوزستان خانوادههای تحت حمایت نهادهای بهزیستی و کمیته امداد کم نیستند.
آرش اشتهاردیان ادامه داد: آبان شهری است که تنها 2 منطقه مرفه نشین به نامهای "بریم" و "بوارده" دارد که محل زندگی کارکنان شرکت نفت است و ساختارشان برای قبل از انقلاب و توسط انگلیسیها ساختهشده است. تأسیسات فاضلاب، برق، آب و حتی فضای سبزشان با مابقی شهر فرق دارد.
اشتهاردیان ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق بارها مسئولان در مورد مشکلات زیرساختی شهرستان آبادان صحبت کردهاند ولی تاکنون عملاً اقدامی برای رفع این مشکلات در منطقه شکل نگرفته و بهنوعی میتوان گفت مردم این شهرستان به دست فراموشی سپردهشدهاند. مدام طغیان فاضلاب در همه جای شهر رخ میدهد و آسفالت خیابانهای شهر به بیش از 30 سال قبل بازمیگردد که تاکنون موردبازسازی چندانی قرار نگرفتهاند.
انگار خوزستان جزئی از جغرافیای ایران نیست
این فعال مدنی عنوان کرد: جنوب غرب استان خوزستان در بحث عقبافتادگی بهنوعی با استان سیستان و بلوچستان رقابت میکند و این مناطق انگار جزئی از جغرافیای ایران حساب نمیشوند. اگر بخواهم مشکلات شهرستان آبادان را بنویسم خودش دایره المعارفی میشود.
وی عنوان کرد: برای مشکلات با هر مسئولی از شهر که تماس بگیری پاسخگو نیست اینجا مردم از صبح تا شب مجبورند برای هر چیزی دردسر بکشند.
دانشآموزان کمبضاعت را به ما معرفی کنید
مدیرکل آموزشوپرورش استان خوزستان نیز با اشاره به مشکلات دانشآموزان کمبضاعت شهرستانهای آبادان و خرمشهر گفت: مشکلات اقتصادی دانشآموزان ما کم نیست اما یکسری شرکتها و دستگاهها مانند منطقه آزاد اروند طبق مسئولیتهای اجتماعیشان به ما در این خصوص همکاری و کمک میکنند.
کوروش مودت افزود: قطعاً اگر این دانشآموزان را به رؤسای آموزشوپرورش و انجمن اولیا معرفی کنند در بین آنها بستههای لوازمتحریر، کیف و کفش و پوشاک توزیع میشود. مدیران مدارس، رؤسای آموزشوپرورش هم نسبت به شناسایی این دانشآموزان اقدام و اولیایشان نیز برای رفع مشکلات فرزندانشان مراجعه کنند تا در سال تحصیلی جدید هیچ دانشآموزی بابت نداشتن هزینه لوازمتحریر یا خرید کتاب از تحصیل بازنماند.
مودت گفت: بنا به رسالتم این را بهتمامی رؤسای ادارات آموزشوپرورش شهرستانهای استان اعلام کردهام. دوباره هم میگویم هر دانشآموزی که مشکلی برای هزینه تحصیل دارد فوراً ما را در جریان بگذارند تا سریعاً به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.
وی اضافه کرد: همیشه در جشن شکوفهها و سایر موارد پیشقدم بودهایم. حتی برای تهیه و توزیع تبلت در سطح کشور رتبه اول را در طرح هدایت داشتیم البته خیرین ما هم سنگ تمام گذاشتند.
مودت در بخش دیگری از صحبتهایش به بازگشایی مدارس استان اشاره کرد و گفت: هر تصمیمی که از سوی وزارت آموزشوپرورش و مصوبه ستاد ملی کرونا گرفته شود ما نیز همان دستورات را در استان اجرا میکنیم.
وی ادامه داد: در پروژه مهر و بازگشایی مدارس، خوزستان را به هفت قطب و هر قطب را به یکی از معاونان این اداره کل و یا به عضو شورای معاونان تقسیم کردهایم که مشکلات مدارس و دانشآموزان را رصد کنند.
مودت گفت: با آغاز مهر، بازگشایی مدارس عشایری و روستایی کمجمعیت راداریم که با رعایت شیوهنامههای بهداشتی آغاز به تحصیل میکنند. در این مناطق سال گذشته نیز مدارس تا اسفندماه تعطیل نشد و حدود 120 هزار دانشآموز تا اسفند و بعدازآن بهصورت حضوری تحصیل کردند.
وی تصریح کرد: با رعایت پروتکلهای بهداشتی، تقسیمبندی و نوبتبندی کلاسها برای بازگشایی مداری 3 تا گام داریم که گام اول همین مدارس عشایری و روستایی کمجمعیت هستند. گام دوم برای مدارس با جمعیت متوسط است که این مدارس زمانی آغاز به آموزش حضوری میکنند که واکسیناسیون معلمان، رانندگان و اولیا تمامشده و در آینده برای دانشآموزان هم واکسیناسیون پیشبینیشده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان خوزستان بیان کرد: این دانشآموزان بهصورت نوبتبندی، تلفیقی و ترکیبی در روزهای زوج و فرد در کلاس درس حاضر و روزانه نیز بهصورت شیفتی و ساعتی میآیند.
وی اضافه کرد: حفظ سلامت دانشآموزان و معلمان برای در اولویت قرار دارد. در گام سوم هم اقدام به بازگشایی مدارس با جمعیت بالا انجام میشود که بازگشایی و حضور دانشآموزان بعد از واکسیناسیون آنها صورت میگیرد که بازهم نظر بر این است که این دانشآموزان با جمعیت کم و با رعایت شیوهنامهها و فاصلهگذاری بهداشتی در کلاس درس حاضر شوند./ایلنا