ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ضرورت ثبت «روز ملی اقوام» در تقویم ایران

یادداشت - اسماعیل حسین‌پور

در شهریور 1391 طی یادداشتی به‌ضرورت اختصاص روزی به نام: «روز ملی اقوام» در تقویم ایران اشاره کردم ولی به‌رغم گذشت 9 سال هنوز این پیشنهاد عملی نشده است. همه نیک می‌دانیم که اقوام ایرانی مرزداران و مرزبانان این سرزمین و حصار این مُلک و میهن‌اند. هر بیگانه‌ای که خواسته است پای بر این خاک بگذارد؛ اقوام عزیز ایرانی چون دیگر فداکار فرزندان سرزمینشان، اولین گردن‌فرازانی بوده‌اند که در برابرش ایستاده‌اند و سرخی خون این فرزندان ایران، در کنار دیگر شهیدان راه دین و دیار، سند سربلندی این مردم است.

این اقوام به‌رغم داشتن تنوع زبانی، مذهبی و آداب‌ورسوم، اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند که تقویت این کهن داشته‌های قومی و فرهنگی، تقویت فرهنگ ملی ایران‌زمین و در راستای تحقق منویات بزرگان برای عدم بروز گسل قومی است. اقوام ایرانی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند سرمایه‌های بزرگ این سرزمین و گل‌های رنگارنگی هستند که باغ وطن را آراسته‌اند که فرزندانشان هم‌نوا با همۀ فرزندان ایران عزیز می‌گویند:

 

ما گل‌های خندانیم

فرزندان ایرانیم

ما سرزمین خود را

مانند جان می‌دانیم

 

در صورت نام‌گذاری روزی به نام اقوام ایرانی، معرفی اشتراکات فرهنگی این اقوام، تقویت وحدت و یکپارچگی ملی را در پی خواهد داشت. امروز در عصر یکه‌تازی فرهنگ بیگانه و دل‌مشغولی‌ها از شبیخون فرهنگی، آداب‌ورسوم و آیین‌های این مردم در کنار پوشش کهن و با وقارشان، بهترین راه قوام بخشی به فرهنگ دیرپای این سرزمین است.

روز ملی اقوام فرصتی است تا با نگاه علمی، داشته‌های اقوام ایرانی را مرور کرد. بذر یکدلی و وحدت در پهن‌دشت دلشان افشاند. آنان را به فردای روشن این سرزمین امیدوار ساخت و با حرمت بخشی به آنان، برخی نگاه‌های زهرآلود به فردای ایران را کم‌فروغ کرد. می‌توان در قالب همایش‌های علمی، برگزاری نمایشگاه‌ها و با شناساندن ظرفیت‌های عظیم این مناطق نظیر ظرفیت‌های گردشگری، صنایع‌دستی، آیین‌های سور و سوگ و.. گامی بلند برای بالندگی جایگاه و خاستگاه این اقوام و جای‌جای ایران عزیز برداشت.

امید است سال دیگر که تقویم را ورق می‌زنیم باهمت کار به دستان به‌ویژه شورای فرهنگ عمومی کشور، «روز ملی اقوام» به تقویم ایرانی افزوده شده باشد و لبخند مهر، امید و عشق به مام وطن را بر لب این مردم نجیب و صبور به تماشا بنشینیم چرا که جای این روز نه‌تنها در تقویم ایران، که در دل تک‌تک اقوام ایران‌زمین است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه