ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

گلایه نماینده مردم 5 شهرستان استان در مجلس از صدور مجوز صید ماهی زردپر؛

ماهی زردپر به سرنوشت یوزپلنگ آسیایی دچار می‌شود؟

اترک/ عقیلی: ماهی زرد پر یا بارب (Barbel Fish)، از ماهی‌های بزرگ آب‌های شیرین، خانواده کپور ماهی‌ها و از تیره ماهی‌های شکارچی به حساب می‌آید. محلی‌ها به آن زردک یا سس ماهی هم می گویند. طول ماهی زرد پر بالغ بین 25-105 سانتیمتر و وزن آن 200 گرم تا 10 کیلوگرم است که البته ممکن است در رودخانه‌های بزرگ طول و وزن این جاندار فراتر از مقادیر نیز باشد.

به گزارش اترک، سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان یکی از زیستگاه‌های این ماهی ارزشمند در خراسان شمالی به حساب می‌آید که علی رغم قرار گرفتن بین گونه‌های آسیب پذیر، طی چندسال اخیر با صدور مجوز به صورت عمده با تور صید می‌شود.

یکی از اختلاف نظرهای موجود، برسر بوی بد آب است که به گفته سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در یکی از مصاحبه‌ها، ممکن است به لوله کشی منازل یا لوله‌های آب کوچه و خیابان مربوط باشد.

وی با تأیید این بوی بد گفته که ممکن است علت آن افزایش ماهی در سد شیرین دره باشد.

این درحالی است که گفت و گوی ما با سید محمد موسوی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان حاکی از آن است که هیچ تحقیقات رسمی برای تأیید صحت این موضوع وجود ندارد.

موسوی افزود: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده‌های گونه‌های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

وی تاکید می‌کند نمی‌شود روی هوا و بدون حساب و کتاب و تحقیقات علمی، سخن از زیان‌های این ماهی‌های ارزشمند گفت. چراکه هیچ دلیلی برای ایجاد آلودگی توسط این ماهی‌ها وجود ندارد. بلکه این آبزیان به عنوان تصفیه کننده آب که از میکروارگانیسم‌ها و موجودات ریز آب تغذیه می‌کنند، سبب افزایش کیفیت آب می‌شوند.

با این حال، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تأیید کرده است که برداشت ماهی زردپر از سد شیرین دره طی روزهای آینده آغاز می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان در واکنش به این موضوع به ما می‌گوید که مجوزی طی امسال برای صید ماهی زردپر در استان صادر نشده است.

موسوی تاکید می‌کند: از آنجایی که پیمانکار صید ماهی زردپر به علت بارش برف، سرمای هوا و شیوع کرونا طی سال گذشته نتوانست مقدار مشخص شده ماهی‌های زردپر سد را صید کند، به همین دلیل مجوز وی تمدید شد.

وی مقدار مجاز صید زردپر توسط این پیمانکار را 5 تن اعلام کرد که قرار است با حضور ماموران محیط بان و نگهبانان آب منطقه‌ای انجام شود.

موسوی همچنین از رویه صدور مجوز به افرادی غیر از این منطقه و استان انتقاد کرده و می‌گوید: مردم منطقه برای صید ماهی با قلاب در بالادست این سد با سخت گیری رو به رو هستند و باید مجوز بگیرند اما اینکه یک پیمانکار به سادگی اقدام به صید زردپر آن هم در حجم بالا کند جفا در حق مردم است. به همین دلیل با تصمیم مدیرکل محیط زیست استان، مجوزی برای صید زردپر بدون بررسی‌های علمی صادر نخواهد شد.

 

+ انتقاد نماینده مجلس از صید زردپر

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ما از صید ماهی زردپر انتقاد می‌کند.

محمد وحیدی با گلایه از برخورد سلیقه‌ای در این خصوص می‌گوید: آب سد شیرین دره طی 9 ماه از سال رها سازی می‌شود که حجم بسیاری از ماهی‌های زرد پر از این طریق وارد رودخانه‌ها شده و مردم منطقه می‌توانند با صید آن‌ها امرار معاش کنند. چه لزومی دارد پیمانکاری از یک استان دیگر برای سودجویی و صید ماهی آن هم به صورت انبوه به اینجا بیاید؟

وحیدی همچنین ادامه می‌دهد: این اتفاق در سدهای بزرگ کشور نیز با اجازه محدود و به شرط صید با قلاب داده می‌شود اما در استان ما چنین مجوزهایی صادر می‌شود که جای تأسف دارد.

وی می‌افزاید: علاوه بر اینکه وجود ماهی زردپر به سلامت آب کمک می‌کند، می‌توانند به عنوان نشانه‌ای برای بهداشتی یا غیر بهداشتی بودن آب سد باشند اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

این نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید جلوی صدور این قبیل مجوزها در استان گرفته شود، از دچار شدن ماهی‌های زردپر به سرنوشت یوزپلنگ آسیایی در استان ابراز نگرانی کرده و تاکید می‌کند: دستگاه قضا پیگیر مجوزهای صید این ماهی در استان است.

وحیدی تاکید کرد: به عنوان نمایندگان مردم و ناظر بر اعمال مسئولان در این مرحله تذکر می‌دهیم که اقدامات خود را اصلاح کنند. در غیر این صورت در قالب تذکر و سؤال در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهیم داد.

آن طور که پیداست حیات این ماهی کم یاب و ارزشمند در دست مسئولان استان است. باید ببینیم آیا همچنان رویه موجود را در پیش می‌گیرند یا نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه