ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

واکاوی چرایی ورود استان به وضعیت هشدار کرونا

کمبود مراکز درمانی تخصصی٬ پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و عدم احرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از نقاط استان٬ موضوعی است که زنگ خطر ابتلا به ویروس کرونا در خراسان شمالی را به صدا درآورده است.

به گزارش تسنیم٬ این روزها آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان شمالی از عدد 1500 نفر فراتر رفته و این موضوع باعث شد تا سخنگوی وزارت بهداشت از استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های وضعیت هشدار این بیماری نام ببرد. اما علت این افزایش مبتلایان چیست؟

+بیماریابی در استان خراسان شمالی فعال شده است

از هفته‌های میانی اردیبهشت ماه و با اعلام رصد و غربالگری فعال‌تر بیماران کرونایی در استان، تعداد تست‌های کرونا در خراسان شمالی بیشتر شد. به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، بیماریابی فعال از میان نزدیکان مبتلایان به کرونا آغاز شده و این یکی از دلایل افزایش آمار است.

سید احمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، با اعلام اینکه حال عمومی این افراد خوب است و با آموزش‌های ارائه شده، آنان در منازل خود قرنطینه شده‌اند از عموم مردم خواست تا نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی تفاوت نباشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: مبتلایانی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند نسبت به هفته‌های گذشته کمتر شده است با این حال باید بدانیم که جامعه همچنان در حال مبارزه با این ویروس منحوس است و رعایت تمامی موارد اعلام شده به خصوص در صنوف الزامی است.

وی با اشاره به اینکه نگرانیم که حجم تبادل ویروس بین افراد باعث شود افراد پر خطر آسیب ببینند، یادآور شد: 70 درصد فوتی‌های کرونا در این استان، افراد بالای 60 سال بودند که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بودند.

هاشمی با بیان اینکه تا 2 سال آینده، دنیا درگیر این ویروس است، بر عادت کردن به تغییر رفتارها و رعایت بهداشت و نکات توصیه شده تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از ارائه آموزش به 151 هزار و 915 نفر در مرحله دوم غربالگری کووید 19 در این استان خبر داد.

افشین دلشاد اظهار کرد: در مرحله دوم غربالگری آموزش‌های لازم از طریق آموزش توسط مراقبین سلامت، بهورزان و سایر کارکنان بهداشتی و همچنین آموزش به صورت تلفنی به مردم ارائه شده است.

 وی از همه افراد علامت داری که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و پزشک به آن‌ها توصیه به بستری کرده است، خواست تا در کمترین زمان در بیمارستان‌ها بستری شوند تا حال عمومی آن‌ها بدتر و منجر به آسیب دیدنشان نشود.

کمبودهای درمانی استان خراسان شمالی فراتر از حد تصور است. کمبود و نبود پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و تنفسی در برخی از شهرهای استان مشکل‌ساز شده است. در برخی از شهرهای استان هم کمبود تخت و فضای بیمارستانی و تجمع بیماران در روزهای نخست اوج‌گیری کرونا، مشکل را حادتر کرده است.

مسئولان شهرستان مانه و سملقان از ابتلای بیش از یک‌سوم یعنی 24 کادر درمان بیمارستان پور سینای این شهر به کرونا خبر دادند و گفته‌اند: اقدامات زیادی برای مهار کرونا در شهرستان انجام شده اما یکی از مشکلات این شهرستان نبود مراکز درمانی مناسب برای این موضوع است.

اعزام بیماران کرونایی راز و جرگلان به شهرستان مانه و سملقان هم سوی دیگر از مشکلات این شهرستان برای حاد شدن اوضاع کرونایی است که اکنون با اعزام بیماران به بیمارستان‌های بجنورد، تا حدودی برطرف شده است.

در شهرستان اسفراین هم علی‌رغم وجود دانشگاه علوم پزشکی مستقل، تأمین کیت‌های آزمایشگاهی با مشکل جدی روبه رو است. در شهرستان راز و جرگلان هم نبود بیمارستان به یک مشکل بسیار جدی تبدیل شده است.

فرماندار راز و جرگلان هم با تاکید بر اینکه این شهرستان نیازمند پروتکل‌های بهداشتی سخت‌تر و ایجاد محدودیت‌های گسترده‌تری است افزود: در راز و جرگلان متخصص بیماری عفونی وجود ندارد لذا نیاز داریم چنین پزشکانی به‌صورت اجباری به شهرستان راز و جرگلان اعزام شوند.

 

+آمار مبتلایان بدحال کم است

با این حال و با قرار گرفتن استان در زمره استان‌های نارنجی و هشدار افزایش کرونا، آمارها حاکی است بیماران جدید بیشتر سرپایی هستند و مورد بدحال کم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: تعداد بیماران بستری ناشی از کرونا در بخش آی سیو بیمارستان‌های استان محدود است.

سید احمد هاشمی افزود: در حال حاضر 151 بیمار مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند و بیشتر آن‌ها وضعیت وخیمی ندارند.

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های عمومی بستری هستند و فقط تعداد محدودی در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و خوشبختانه افزایشی نداشتیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت بر رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر تاکید کرد.

هاشمی گفت: البته اولویت برگزاری مراسم در فضاهای باز است اما اگر شرایط جوی اجازه ندهد و اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک چهارم فضا استفاده شود که تهویه کافی و مناسب نیز وجود داشته باشد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه