ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چغندر قند تولیدی استان پاسخگوی نیاز کارخانه قند نیست

اترک/ وحدانی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر میزان چغندر قند تولیدی در خراسان شمالی کفاف کارخانه قند شیروان را نمی‌دهد در نتیجه باید این محصول به استان وارد شود.

به گزارش اترک، عبدالله یوسفی در نشست خبری با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی این استان در کشور ترکمنستان کشت فراسرزمینی چغندر قند انجام می‌دهد، گفت: یکی از مواردی که در کشت فراسرزمینی باید در نظر گرفت، نزدیکی مسافت است که کشور ترکمنستان نسبت به هر منطقه دیگری، فاصله نزدیک‌تری به خراسان شمالی دارد.

وی افزود: برای انجام کشت فراسرزمینی در کشور ترکمنستان، نشست هایی با کنسولگری این کشور برگزار شده و پیگیری‌ها برای انجام این کار در حال انجام است.

یوسفی با بیان اینکه محصول چغندرقند تولیدی استان کفاف کارخانه قند شیروان را نمی‌دهد، تصریح کرد: برای رفع این مشکل و تأمین نیاز کارخانه قند مجبور به واردات این محصول از سایر استان‌ها به خراسان شمالی هستیم.

وی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت کارخانه قند شیروان 400 هزار تن است تنها 100 هزار تن چغندر قند در استان تولید می‌شود.

یوسفی افزود: امسال دو هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندرقند رفته که نسبت به پارسال ۳۰۰ هکتار کاهش یافته و پیش بینی می‌شود ۱۰۳ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

 

+راه اندازی بازار فروش محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برای معرفی تولیدات کشاورزی و برند سازی محصولات به عنوان یکی از موارد مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اقداماتی انجام شده است.

وی اظهار کرد: براساس تهیه طرحی طی ماه‌های اخیر مقرر شد تا در تمام شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان‌های در مسیر تردد مسافران، بازار صنایع دستی و فروش محصولات محلی کشاورزی استان راه اندازی شود.

یوسفی اضافه کرد: راه اندازی این بازار علاوه بر معرفی محصولات استان، به درآمدزایی بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی خراسان شمالی کمک شایانی خواهد داشت.

 

+ تدوین طرح توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان

یوسفی گفت: هم اکنون طرح توسعه بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان و کارگاه‌های کشاورزی استان تدوین و تهیه شده است و این طرح به منظور اخذ مصوبه اجرایی به کارگروه شنبه‌های تولید برای ارزیابی و بررسی ارائه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان و روستائیان فعالیت‌های سختی دارند بخشی از آنان عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شدند اما مزیت‌های بیمه این صندوق نسبت به بیمه تأمین اجتماعی محدودتر است.

 

+بیمه فراگیر انگور و کلزا

یوسفی گفت: برای سومین سال متوالی سهم بیمه تاکستان‌ها از محل منابع استانی تأمین شده که ۹۰ درصد آن توسط سازمان جهاد کشاورزی و ۱۰ درصد توسط بهره بردار پرداخت می‌شود.

وی افزود: پیش از اجرای طرح فراگیر، تنها چهار هزار هکتار تاکستان استان زیر پوشش بیمه قرار داشت اما با اجرای این طرح این سطح به ۱۶ هزار هکتار رسیده است.

یوسفی اظهار کرد: با هدف حمایت از کشت دانه‌های روغنی، کشتزارهای کلزا نیز مورد حمایت خدمات بیمه قرار می‌گیرند.

 

+توزیع ۲۳ هزار تن کود شیمیایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ۲۳ هزار تن انواع کود شیمیایی در سال زراعی جاری برای کشت های پاییزه و بهاره در استان خراسان شمالی اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: بحث افزایش قیمت انواع کود قبل از اجرای مدیریت سوخت بنزین مطرح بود اما به علت پیگیری‌های انجام شده از سوی کشاورزان و کارشناسان، این موضوع منتفی شد و دوباره به حالت قبل برگشت.

یوسفی افزود: کشاورزان برای کشت پاییزه می‌توانند کود فسفاته و پتاسه مورد نیاز خود را با همان تعرفه‌های پیشین تهیه کنند.

 

+صادرات 3 میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان

یوسفی افزود: امسال چهار هزار و ۳۰۰ تن محصول این استان به ارزش سه میلیون و ۹۰۰ هزار دلار صادر شده است.

وی گفت: خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

یوسفی افزود: سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: به منظور کمک به ارزش افزوده استان باید از ظرفیت بازاریابی خارجی محصولات کشاورزی به خوبی استفاده کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه