ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

از مجلس یازدهم چه می‌خواهیم؟

لزوم شفاف سازی فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی

یادداشت سردبیر

شفاف سازی اصل گمشده و حلقه مفقوده در مجلس شورای اسلامی است که فقدان آن از همان ابتدای تشکیل مجلس نخست خودنمایی می‌کرد. این حلقه مفقوده طی 9 دوره گذشته از عمر مجلس در کشورمان پیدا نشد و نمایندگان نتوانستند در این بخش، عملکردی شفاف از فعالیتشان برای مردم داشته باشند. مجلس فعلی (دهم) هم که چند ماهی بیشتر تا پایان آن باقی نماینده نتوانست گامی جهت شفاف سازی عملکردش برای مردم بردارد. طرح شفافیت آرای نمایندگان که مدتی قبل به صحن علنی مجلس رفت نقطه امیدی برای تغییر روند فعالیت غیر شفاف نمایندگان مجلس در ایران بود که عده‌ای از بهارستانی نشین ها با آن مخالف بودند. تا آنجا که با اکثریت آراء، قید دو فوریت را در آستانه انتخابات از این طرح برداشتند تا علی رغم انتقاداتی که به همین سبب متوجهشان شد، آن را به عنوان طرحی عادی در زمانی که صلاح دانستند بررسی کنند!

شفافیت آرای نمایندگان مجلس، کوچک‌ترین کاری است که می‌تواند در مسیر تحقق شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شود. به عنوان مثال در پارلمان‌های اروپایی نه تنها مردم حق دارند از تصمیمات نماینده‌ای که به او رأی داده‌اند مطلع شوند، بلکه می‌توانند از شماره صندلی نماینده گرفته تا حضور و غیاب، سفرهای خارجه، اموال و... را صرفاً با مراجعه به چندین سایت آن هم به صورت رایگان مطلع شوند. همچنین نمایندگان این پارلمان‌ها موظف هستند تصاویر هدایای دریافتی‌شان را به همراه نام شخص هدیه دهنده ثبت نمایند تا هیچ چیز غیر شفاف نماند.

اما در مجلس وکلای مردم ما، نه تنها آرای نمایندگانی که آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم برایمان شفاف نیست، بلکه از حقوق، اموال، میهمانان کمیسیون و حتی نطق‌های آنان –به راحتی- مطلع نیستیم چه برسد به حامیان مالی، توصیه نامه‌ها و هدایای دریافتیشان.

این‌ها را نوشتیم تا بگوییم انتخابات نزدیک است. وظیفه نماینده مجلس به عنوان وکیل مردم، آسفالت معابر، ساخت بزرگراه، دخالت در انتصابات، تغییر قیمت اجناس (ولو کاهش قیمت) و این قبیل موارد نیست. وظیفه ذاتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی "قانون گذاری" است. قانونی محکم که به همین موارد بیان شده ختم شود.

نمایندگان مجلس باید بتوانند قوانینی تدوین کنند که راه حل تمامی مشکلات در آن گنجانده شده باشد و با نظارت بر اجرای قوانین و در صورت لزوم خواستن توضیحات از قوه مجریه، شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که منجر به آسایش و راحتی مردم شود. نه آنکه با سخنرانی، احساسات مردم را برانگیخته و از آن‌ها سوء استفاده کنند تا نهایتاً راه را برای تصمیمات شخصی و غیرشفاف خودشان طی سال‌های نمایندگی هموار نمایند.

انتخابات نزدیک است. اگر به دنبال نمایندگان کارآمد و فعال هستیم نگاهمان را به قوه مقننه تغییر دهیم و از هم اکنون با مطالبه گری از کاندیداهای احتمالی، افرادی را برگزینیم که در راستای وظایف ذاتی‌شان گام برمی دارند. ضمن آنکه، خواهان پیگیری آن‌ها برای شفافیت همه جانبه در بهارستان باشیم تا مجلس یازدهم آغازی باشد بر پایان روند غیر شفاف ادوار مجلس شورای اسلامی.

در یادداشت‌های بعدی مفصلتر به این موضوع خواهیم پرداخت تا در حال و هوای پیش از انتخابات، خود را آماده کرده و بدانیم چه مطالباتی از کاندیداها داشته باشیم تا بتوانیم نمایندگانی درشان و جایگاه واقعی خودمان در قامت وکیل مردم انتخاب کنیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه