ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

معلمی در صدر آرزوی دانش آموزان خراسان شمالی؛ دیروز دکتر، امروز معلم

اترک/ وحدانی: براساس آمار، استقبال دانش آموزان استان از رشته‌های فنی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و داوطلبان رشته علوم انسانی نیز نسبت به تجربی و ریاضی با افزایش تقاضا روبرو بوده است.

به گزارش اترک، انتخاب رشته تحصیلی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر دانش آموز برای ورود به دانشگاه و بازار کار به شمار می‌رود که والدین نیز در این انتخاب سهیم شده و آینده پیش روی دانش آموز برای اولین بار و با یک انتخاب رقم می‌خورد پس داشتن آگاهی برای انتخاب صحیح اهمیت بالایی دارد.

امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکنولوژی وجود نیروی انسانی متخصص یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی به شمار می‌آید و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها نقش آفرین است، از طرفی برقراری ارتباط بین آموزش و تربیت نیرو با نیاز کار و اشتغال یکی از مهم‌ترین وظایف هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تلقی می‌شود چراکه این آموزش‌ها تفاوت‌ها را بین دانش آموزان به وجود می‌آورد.

به بیانی دیگر، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وسیله‌ای برای فرد جهت دستیابی به پیشرفت، راهی برای حل مشکلات شغلی، کاهش بیکاری و یکی از ابعاد هویت فردی در زندگی اجتماعی است.

با اینکه شاخه کاردانش در نظام آموزش متوسطه، آماده سازی جوانان برای ورود به بازار کار محسوب می‌شود اما به گفته رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، باز هم آمارها در استان نشان از استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان از رشته‌های نظری به خصوص علوم انسانی به امید معلم شدن و قبولی در دانشگاه فرهنگیان است.

باتوجه به اینکه افزایش نرخ بیکاری و کاهش اشتغال در استان محرومی مانند خراسان شمالی را شاهد هستیم به طور حتم تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در رفع این مشکل و افزایش اشتغال تأثیر بسزایی دارد، اکنون که تجهیزات و امکانات هم در هنرستان‌های استان مناسب است پس برای رغبت بیشتر دانش آموزان در رشته‌های فنی باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درستی انجام شود، والدین نیز باید نسبت به این رشته‌ها آشنایی داشته باشند تا با تحصیل فرزندانشان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش مخالفت نکنند.

براساس آخرین آمار اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، ۱۱ هزار و ۹۷۴ دانش آموز پایه نهم استان سال تحصیلی گذشته انتخاب رشته کردند که شامل پنج هزار و ۸۱۱ نفر دختر و ۶ هزار و ۱۶۳ نفر پسر هستند و تاکنون بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز پایه دهمی، ثبت نام کرده‌اند. با اینکه آمار دانش آموزن پایه دهم هنوز نهایی نشده اما همچنان رشته‌های نظری مورد اقبال خانواده‌ها و دانش آموزان بوده و شمار دانش آموزان رشته‌های نظری در پایه دهم بالاتر از رشته‌های هنرستانی است.

امسال ۶ هزار و ۶۴۳ نفر کلاس دهمی در شاخه نظری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۷۵ نفر در رشته ریاضی و فیزیک، دو هزار و ۵۶۸ نفر در رشته علوم تجربی، سه هزار و ۴۰۸ نفر در رشته علوم انسانی و مابقی در رشته معارف بوده و هزار و ۲۴۵ نفر در رشته‌های کاردانش و هزار و ۶۴۲ نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای جذب شده‌اند. به نوعی تاکنون ۷۰ درصد دانش آموزان کلاس دهمی استان در رشته‌های نظری و ۳۰ درصد در رشته‌های هنرستانی ثبت نام کرده‌اند، این در حالیست که پارسال آمار دانش آموزان ثبت نامی استان در هنرستان‌ها 36 درصد بوده است.

امسال به دلیل افزایش ظرفیت وزارت آموزش و پرورش در رشته علوم انسانی و امید به قبولی در دانشگاه فرهنگیان، ثبت نام دانش آموزان خراسان شمالی در این رشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته به طوریکه نسبت به سال گذشته رشد یک و نیم برابری در این رشته را شاهد هستیم.

شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در رشته‌های متعددی مانند الکترونیک، الکترونیک کامپیوتر، ساختمان، نقشه کشی معماری، حسابداری بازرگانی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع فلزی، ساخت، تولید، مکانیک خودرو، متالوژی و دهها رشته دیگر در قالب زمینه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات دانش آموزان علاقمند را جذب می‌کنند.

وجود بازار کار مناسب، تنوع رشته، بالا بودن قدرت تصمیم گیری، درک بهتر مفهوم توسعه صنعتی، فعالیت عملی بیشتر، حداکثر کارایی و درآمدزایی با حداقل امکانات، امید بیشتر به استقلال شغلی، مالی و ... بخشی از مزیت‌های تحصیل در رشته‌های هنرستانی است و یکی از اهداف و سیاست‌های کلی آموزش پرورش هم توسعه کمی و کیفی رشته‌های فنی و کاردانش بوده که در این زمینه هم گام‌هایی برداشته اما فرهنگ سازی برای افزایش استقبال از این رشته نیازمند مشارکت همه جانبه است چراکه توسعه رشته‌های فنی بهبود وضعیت اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه